اخبار داغ

من کنت مولاه، فهذا علی مولا؛

عید غدیر؛ کمال دین در جمال ولایت/غدیر، اوج همه خوبی‌ها و نقطه کمال همه رسالت‌ها

عید غدیر؛ کمال دین در جمال ولایت/غدیر، اوج همه خوبی‌ها و نقطه کمال همه رسالت‌ها
عید غدیر، عید پیوند و برادری میان مومنان و ولایتمداران است، غدیر اوج همه خوبی ها و نقطه کمال همه رسالت ها پیامی دارد که در یک جمله کوتاه خلاصه شده است: من کنت مولاه، فهذا علی مولا.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد، سال روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.

پیامبر اسلام، در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در غدیر خم جمع و خطبه‌ای ایراد کرد که عبارت معروف مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه قسمتی از آن است.

ولی یا مولا به معنای رهبر یا دوست قابل اعتماد و با کلمه ولایت که حکومت، غلبه معنوی و قدرت معنی می‌دهد، مرتبط است، وقوع این رخداد و بیان سخنان با تفاوت‌هایی در عبارات حدیث متواتر مورد قبول بین شیعه و سنی می‌باشد.

 در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد، شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

ولایت و اشاعه فرهنگ غدیر، مهم‌ ترین پشتوانه تمدن نوین اسلامی

کارشناس مسائل دینی و مذهبی با تبریک دهه امامت و ولایت گفت: مهم ترین شاخصه و پشتوانه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی ، نعمت ولایت و اشاعه فرهنگ غدیر است.

حجت الاسلام ناصر شکریان امیری اظهار داشت : ولایت مهم ترین اصل اساسی شیعه است و عید غدیر فرصت ارزشمندی برای تبیین و ترویج فرهنگ غدیر است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین و ترویج فرهنگ غدیر در جوامع اسلامی و حتی جهانی ، افزود: متاسفانه بسیاری از بحران های امروز جوامع اسلامی و حتی بشری بخاطر دوری از فرهنگ غدیر و درک نادرست از مسئله ولایت است .

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود پیشرفت های قابل توجه جمهوری اسلامی را در سایه سار ولایت و الگو گیری از فرهنگ غدیر دانست و تصریح کرد: بهره گیری از سایه سار ولایت و امامت در اصول و مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ، توانسته است پیشرفت های قابل توجه و چشمگیری را برای نظام اسلامی به ارمغان بیاورد و باید قدر دان نعمت ولایت بود .

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران در ادامه فرهنگ ناب غدیر و نظام مبتنی بر ولایت را یک نظام ع پویا و رو به پیشرفت دانست و خاطر نشان کرد: واقعه غدیر یک مکتب انسان ساز و تعالی بخش برای جامعه بشری است و از آن واقعه عظیم باید در جهت تعالی و تکامل جوامع اسلامی و حتی بشری بهره گرفت.

شکریان روز غدیر را روز تکمیل دین دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام و نظام اسلامی فهمیده اند که ایران اسلامی به برکت نعمت ولایت و فرهنگ اهل بیت (ع) به ویژه غدیر و فرهنگ حسینی توانسته است به این پیشرفت های چشمگیر در حوزه های مختلف دست پیدا کند ک از این رو بدنبال ضربه زدن به باور ها و ارزش ها و اصول اعتقادی ملت بزرگ ایران هستند و قطعا در این مسیر هم شکست خواهند خورد چون ملت بصیر ایران اسلامی همواره ثابت کردند پای آرمان های متعالی امام راحل و رهبری معظم انقلاب ایستاده اند و تمامی نقشه های شوم آنان را با شکست مفتضحانه روبرو خواهند کرد.

*غدیر اوج ارادت به مولا علی (ع)

کارشناس مسائل مذهبی و طلبه حوزوی نیز با اشاره به اینکه عید غدیر فرصت مناسبی است تا ما در بحث امام شناسی برای جوانان برنامه داشته باشیم، گفت: عید غدیر عید امامت و ولایت است، دشمنان ما در حال برنامه‌ریزی برای کمرنگ کردن توجه مردم به این عید هستند.

حجت الاسلام محمد حسینی افزود: ما در این عید باید تجدید میثاق با شهدا و رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشته باشیم، از طرفی توجه به فرمایشات مقام رهبری مبنی بر اینکه در این اعیاد باید به جوانان متذکر شویم واجب است.

حسینی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب به فرمایش رهبر باید کادر سازی شکل بگیرد تا چهل ساله دوم به دست جوانان اداره شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در مساجد، پایگاه‌ها، ادارات، مدارس و مکان‌های تجمع باید باید به جوانان و نوجوانان مسؤولیت داده شود و آگاهی بخشی در زمینه توجه به پیام پیامبر و امام علی(ع) در غدیر صورت گیرد.

غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد

وی یادآور شد: همانگونه که در وصیت نامه اکثر شهدای مدافع حرم که قشرعظیمی از آنها جوان بودند آمده است که اطاعت و پیروی از ائمه باید در اولویت باشد ما هم نباید بگذاریم خون شهدا پایمال شود.

حسینی تأکید کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در محیط مفرح و سرگرم کننده برای جوانان و در اولیت قراردادن اهل بیت شناسی می‌توانند جوانان زیادی را در مسیر رسیدن به رشد و کمال قرار دهد‌.

این طلبه گفت: جذابیتی که در توجه به دین و پیروی از ائمه اطهار وجود دارد در هیچ چیزی وجود ندارد، حضرت علی(ع) جوان بود که در واقعه غدیر به او مسؤولیت داده شد او به خوبی به فرمایشات پیامبر اکرم عمل کرد و ثابت کرد در خط ولایت قرار دارد، جوانان مملکت هم ظرفیت‌های خوبی دارند که باید در مسیر درست به کار گیری شود.

به گزارش بلاغ، غدیر یکی از بزرگ ترین عیدهای شیعیان و یادآور پیمان مقدسی است که به موجب آن انسان های پاک اندیش با پذیرش پیشوایی امیرمومنان(ع)؛ ولایت پذیری خود را به منصه ظهور رسانند و با این بیعت مهم، اطاعت و سرسپردگی خویش را به ذات احدیت نشان دادند و یاری بخش حضرت علی(ع) در مسیر انجام دادن رسالتی بزرگ شدند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
, ولایت و اشاعه فرهنگ غدیر، مهم‌ ترین پشتوانه تمدن نوین اسلامی, ولایت و اشاعه فرهنگ غدیر، مهم‌ ترین پشتوانه تمدن نوین اسلامی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *غدیر اوج ارادت به مولا علی (ع), *غدیر اوج ارادت به مولا علی (ع),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد , غدیر مسیر هدایت و ولایت را نشان داد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه