اخبار داغ

غدیر و مهدویت؛

آینده نگری پیامبر با بیان ویژگی های قائم آل محمد(عج) در خطبه غدیر

آینده نگری پیامبر با بیان ویژگی های قائم آل محمد(عج) در خطبه غدیر
پیامبر گرامی اسلام در خطبه غدیر، علاوه بر آنکه با بالا بردن دست امام علی(ع) و بیان عبارت هر که من مولای اویم پس این علی مولای اوست، جانشین پس از خود را تعیین می کنند، با آینده نگری، ویژگی های آخرین ذخیره الهی یعنی حضرت مهدی(عج) را نیز بیان می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عیدها) برای این روز به کار رفته است.

,

شیعیان در سراسر جهان این روز را جشن گرفته، مراسم مختلفی در گرامیداشت آن برگزار می‌کنند. برگزاری این جشن خصوصا در قرن‌های اخیر از شعائر شیعه محسوب می‌شود

,

پیامبر گرامی اسلام در خطبه غدیر، علاوه بر آنکه با بالا بردن دست امام علی(ع) و بیان عبارت هر که من مولای اویم پس این علی مولای اوست، جانشین پس از خود را تعیین می کنند، با آینده نگری، ویژگی های آخرین ذخیره الهی یعنی حضرت مهدی(عج) را نیز بیان می کنند.

,

در خطبه شریف غدیر به امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) توجه خاصی شده است و پیامبر اکرم (ص) در سه فراز خطبه به وجود مبارک آن حضرت اشاره فرموده‌اند. در فراز اول می‌فرمایند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ آمَنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی اُنزِلَ مَعَهُ مِن قَبلِ ان نَطمِسَ وُجُوهاً فَنَّرُدُّها عَلی ادبارِها … مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسلوکٌ فِی ثُمَّ فی عَلیِّ بنِ ابی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسلِ مِنهُ اِلَی القائِمِ المَهدِیِّ، الَّذِی یَاخُذُ بِحَقِّ اللهِ وَ بَکُلِّ حَقِّ هُوَ لَنَا».

,

در این قسمت از روایت، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به صراحت جریان نور را علاوه بر خود، در امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) و امامان از نسل ایشان تا مهدی موعود (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) جاری و ساری می‌دانند و آن بزرگوار را گیرنده تمام حق الله و حق اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) که به آن‌ها ظلم شده است، معرفی می‌کنند.

,

فراز دوم از گفتار پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به صورت مستقل به امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) و بیان ویژگی‌های آن حضرت اختصاص دارد. حساسیت این قسمت از سخن را از آن جا می‌توان دریافت که حضرتش هجده بار مردم را با تکرار لفظ هشدار دهنده «اَلا» (=‌هان، آگاه باشید) به دقت در کلام خود فرا می‌خواند. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در آغاز این بخش، بار دیگر روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یادآور می‌شوند که سررشته این نظم، در دست علی (علیه‌السّلام) است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) خواهد بود: «مَعاشِرَ النّاسِ، الا وَ انّی رَسولٌّ وَ عَلِیٌّ الاِمامُ وَ الوَصِیُّ مِن بَعدی، … الا انَّ خاتَمَ الاَئِمَهِ مِنَّا القائِمَ المَهدِی»

,

 و پس از آن، بیست و سه ویژگی اساسی و مهم آن امام را ترسیم می‌نمایند که به اختصار به بیان این ویژگی ها می پردازیم.

,

۱- از نسل پیامبر

,

«اَلَا اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمَهِ مِنِّا القَائِمُ المَهدِی» «آگاه باشید که القائم المهدی از ماست.»

,

۲-غالب بر ادیان

,

»اَلَا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَی الدِّین؛ بدانید که اوست غلبه کننده بر همه ادیان.»

,

۳- منتقم از ظالمان

,

«الَا اِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ آگاه باشید که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) انتقام گیرنده از ستمکاران است.»

,

۴- فاتح و هادم

,

«الَا اِنَّهُ فَاتِحُ الحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛ آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده آنهاست.»

,

۵- غالب بر مشرکان و هادی ایشان

,

«اَلَا اِنَّهُ غالب کُلِّ قَبِیلَهٍ مِن اَهلِ الشِّرک و‌هادیها؛ آگاه باشید که او غلبه کننده بر تمامی قبیله‌های اهل شرک و هدایت کننده آنهاست.»

,

۶- طالب خون اولیا

,

«الَا اِنَّهُ مُدرِکٌ بِکُلِّ ثَارٍ لِاَولِیَاءِ الله؛ آگاه باشید او، به دست آورنده خون همه دوستان خداست.»

,

۷- ناصر دین

,

«اَلَا اِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ؛ آگاه باشید که او یاور دین خداست.»

,

۸- متصل به خدا

,

«اَلَا اِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق؛ بدانید او از دریایی عمیق بهره می‌گیرد.»

,

۹- عدالت‌ورزی

,

«اَلَا اِنَّهُ یَسِمُ کَلَّ ذی فَضلٍ بِفَضلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهلٍ بِجَهلِهِ؛ آگاه باشید! که او به هر ارزشمندی به‌اندازه ارزش او و به هر نادان و بی ارزشی به‌اندازه نادانی اش نیکی کند.»

,

۱۰- خیره الله و مختار الله

,

«اَلَا اِنَّهُ خِیَرَهُ اللهِ وَ مُختَارُه؛ بدانید او خیره الله است، مختار الله است.»

,

۱۱- وارث علوم

,

«الَا انَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ؛ بدانید او وارث تمامی علم است.»

,

۱۲- محیط بر فهم‌ها

,

«وَ المُحِیط بکل فهم؛ و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد.»

,

۱۳- خبر دهنده از خدا

,

«اَلَا اِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل؛ بدانید او از جانب خدایش خبر می‌دهد.»

,

۱۴- محکم کننده آیات خدا

,

«و المشید لامر آیاته؛ و محکم کننده آیات او است.»

,

۱۵- رشید و استوار

,

«الَا اِنَّهِ الرَّشِیدُ السَّدِیدُ؛ بدانید او رشد یافته و استوار است.»

,

۱۶-  مفوَّض

,

«الَا اِنَّهُ المُفَوِّضُ اِلَیه؛ آگاه باشید! او کسی است که امور به او تفویض شده است.»

,

۱۷- موعود

,

«الَا اِنَّهُ قَد بُشِّرَ بِهِ مَن سَلَفُ بَینَ یَدَیه؛ بدانید او کسی است که گذشتگان قرون پیش به او بشارت داده‌اند.»

,

۱۸- آخرین حجت

,

«الَا اِنَّهُ البَاقِی حُجَّهً وَ لَا حُجَّهَ بَعدَه؛ بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.»

,

۱۹- حق و نور مطلق

,

«و لا حق الا معه و لا نور الا عنده؛ هیچ حقی نیست مگر همراه اوست و هیچ نوری نیست مگر در نزد اوست.»

,

۲۰-  غالب مطلق

,

«اَلَا اِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنصُورَ عَلَیهِ؛ آگاه باشید که کسی بر او (امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)) غلبه نمی‌کند، و هیچ کس علیه او یاری نمی‌شود.»

,

۲۱- ولی خدا

,

«اَلَا اِنَّهُ وَلِیُّ اللهِ فِی اََرضِهِ؛ آگاه باشید که او (حضرت مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در زمین ولی خداست و در میان مخلوقاتش حَکَم خداست و در آشکار و پنهان امانت دار خداوند است.»

,

۲۲- حاکم الهی

,

«وَ حَکَمُهُ فِی خَلقِهِ؛ حاکم خدا در میان بندگان»

,

۲۳- امین خدا

,

«وَ امِینُهُ فِی سِرِّهِ وَ عَلَانِیَتِهِ؛ امین خدا در نهان و آشکار»

,

سومین فراز، اواخر خطابه و هنگام بیعت گرفتن از مردم است که می‌فرمایند: «فَامِرتُ ان آخُذَ البَیعَهَ مِنکُم وَ الصَّفقَهَ لَکُم بِقَبُولِ ماجِئتُ بِهِ عَن اللهِ عَزَّوَجَلَّ فی عَلِیٍّ امیرِ المُؤمِنینَ وَ الاوصِیاءِ مِن بَعدِهِ الَّذینَ هُم مِنِّی وَ مِنهُ امامَهٌ فیهِم قائِمَهٌ، خاتِمُها المَهدیُّ اِلی یَومِ یلقَی اللهَ الَّذی یُقَدِرُ وَ یَقضی؛ 

,

مامورم که از شما پیمان بگیرم تا دست در دست من نهید، در پذیرش آن چه از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) آورده‌ام و درباره اوصیای پس از او که از من و اویند، این امامت در میان آنان پایدار است و خاتم آنان مهدی (علیه‌السّلام) است و پیشوایی استوار است تا روزی که با خداوند دیدار کند.

,

لازم به ذکر است اصل برپایی جریان غدیر برای معرفی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به عنوان امام و ولی بعد از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در جامعه اسلامی بوده است، اما این که در میان آن سخنان گوهربار، به امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) نسبت به سایر ائمه ‌(علیهم‌السّلام) توجه خاصی شده، به این دلیل است که:

,

اولاً وقتی آغاز و انجام امری، با استحکام و پیش بینی همه جانبه آن امر صورت بگیرد، توجه و اهتمام مردم در گرویدن و پایبند بودن به آن دین بیشتر خواهد بود؛ زیرا در خطبه غدیر ابتدا به مساله مهم امامت امام علی (علیه‌السّلام) اشاره شده و سپس مساله امامت امام مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) با توجه خاصی مطرح شده است.

,

ثانیاً توجه خاصی به امام مهدی (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف) در این خطبه، به این دلیل است که وقتی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مردم را برحذر داشت که از صراط اهل‌بیت ‌ (علیهم‌السّلام) عدول نکنند، فرمود که ایشان (امام زمان (عجل‌الله‌فرجه‌الشریف)) دارای ویژگی اصلاح کنندگی است (و چنان چه انحرافی اتفاق بیافتد) دین خدا را اصلاح خواهد نمود و همه ظلم‌ها و بی عدالتی‌هایی که در حق اهل‌بیت ‌ (علیهم‌السّلام) شده را جبران خواهد نمود.

,

ثالثاً پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌خواهد بگوید که این دین در سلسله امامت، انجامی خواهد داشت؛ زیرا در صورت نداشتن پایان و رها شدن به حال خود، هم بعثت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به عنوان خاتم الانبیاء عبث خواهد بود و هم در مرتبه‌ای بالاتر، کار خداوند بیهوده خواهد بود و خداوند هم کار بیهوده نمی‌کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه