اخبار داغ

بی تدبیری دولت در تکمیل یک پروژه

زخم کاری بر پیکر گردشگری کهگیلویه وبویراحمد/ ماجرای ۱۰ساله یک تله‌کابین در پایتخت طبیعت ایران+تصاویر

زخم کاری بر پیکر گردشگری کهگیلویه وبویراحمد/ ماجرای ۱۰ساله یک تله‌کابین در پایتخت طبیعت ایران+تصاویر
تله کابین معروف شهر یاسوج که قرار بود در مدت سه سال به بهره برداری برسد و بعد از سالها عملیات اجرایی آن آغاز شده بود به دلیل کمبود اعتبارات و ترزیق نشدن تسهیلات مربوطه به تعطیلی کشیده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس، شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، سال ها و سالهاست که نام پایتخت طبیعت ایران را برای خود یدک می‌کشد و این نام در حالی بر این شهر نهاده شده که هنوز از داشتن بسیاری از زیر ساخت ها و تکمیل نشدن پروژه های گردشگری، تفریحی و حتی تاریخی آن به دلیل عدم اعتبار و عدم برنامه ریزی مناسب رنج می برد، پروژه هایی که یا در حال مستهلک شدن بوده و یا هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

از یاسوج مسافران خاطرات زیادی در ذهن دارند، از جنگل های پرپشت بلوط و یا چشمه سارهای زیبای آن و یا آبشارهای همیشه خروشان آن، شهری که این همه مواهب خدادادی را در دل خود جای داده، اما همچنان با کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می کند.

,

شهری که از یک سو احاطه شده در جنگل‌های بلوط زاگرس بوده و از سوی دیگر رودخانه خروشان و زیبای بشار از دل این شهر عبور می‌کند و چشم‌اندازهای زیبایی در آن بر جای گذاشته است.

,

اما با وجود همه این ظرفیت‌های بی شمار خداد دادی تاکنون بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری در یاسوج مغفول مانده و باید برای جلب و جذب هر چه بیشتر گردشگر این زیرساخت‌ها را تکمیل شوند که میتوان به تله کابین، بشار-کاکان، پارک بزرگ جنگلی یاسوج و ساماندهی آبشار معروف یاسوج اشاره کرد.

,

تله‌کابین یاسوج ،بشار کاکان ودر آخر دنا، این پروژه عظیم و بسیار پر ظرفیت برای  توسعه گردشگری  قریب یک دهه بوده که از کلنگ زنی آن بر  فراز بام کوههای مشرف به دنا معروف به دور یاب میگذرد.

,

, ,

 پروژه ای مهم و حیاتی در صنعت گردشگری که در سال‌های اخیر مورد سهل‌انگاری مسوولان به خصوص در بخش گردشگری قرار گرفت اما در دوره جدید و مدیریت کنونی شتاب اجرای آن بیشتر و بهتر شد، اما باز هم به دلیل تعلق نگرفتن بودجه های شاخص و جذب این بودجه ها از سوی مسئولان امر باز در کمال فرو رفت.

,

پروژه تله‌کابین یاسوج با اعتبار 25 میلیاردی تسهیلات گردشگری و سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ 30 میلیارد اجرایی شده وطی سالهای اخیر با شتابی به جلو رفت، اما به گفته برخی از مسئولان امر این پروژه به دلیل تزریق نشدن بودجه لازم باز هم دچار افت عمرانی شده است.

,

, ,

به گفته برخی از مسئولان گردشگری، کلیه دستگاهای این تله کابین از اتریش خریداری شده و در محل سایت مجموعه در یاسوج مستقر شده و عملا از بهمن ماه 98 عملیات ساخت و ساز و نصب شروع این پروژه بعد از وقفه ای هشت سال دوباره آغاز به کار کرد و حتی مدت زمان دو ساله برای اتمام آن پیشن بینی شد،ولی طبق آخرین وضعیت میدانی این پروژه در آخرین روزهای سال 99باز هم به تطیلی کشیدخ شده است.

,

این تله کابین که ایستگاه سوار شدن آن در ابوذر هفت یاسوج و مشرف به قله های دوریباب بوده توسط مشاور و تیم اجرای از شرکت اتریش در دست اقدام بوده که تمامی امکانات رفاهی برای آن پیش بینی شده است.

,

این مجموعه گردشگری دارای سویت های تفریحی، رستوران،کافی شاپ،شهر بازی، هتل و حتی تمامی امکانات رفاهی درجه یک جهانی بوده  که میتوان با به بهره برداری رسیدن آن سود های کلانی را به توسعه گردشگری استان چهار فصل و بویژه شهر یاسوج رساند.

,

حال بعد از سالها اجرای و تکمیل این پروژه، باز خبرهای از نبود اعتبارات و تزریق نشدن آن برای به سرانجام رسیدن آن می رسد که باعث شده این پروژه باز هم به تعطیلی کشیده شود.

,

, ,

مجید صفایی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در تامین اعتبار لازم برای این پروژه، به خبرنگاران گفته است: در رایزنی با بانک عامل در تهران با محوریت معاونت اقتصادی استانداری مقرر‌شد اعتباراتی در اختیار سرمایه‌گذار پروژه گذاشته‌شود و پیمانکار نیز آمادگی‌ را برای به سرانجام رساندن این پروژه در صورت وصول اعتبارات اعلام کرده است.

,

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر این در سال گذشته  تسهیلاتی برای این پروژه در نظر گرفته‌شده بوده، ادامه داده است: با انعقاد تفاهم‌نامه از طرف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یکی از دو بانک گردشگری یا سپه این تسهیلات فراهم و در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت.

,

اما باز هم با انجام گرفتن این رایزنی ها پروژه تله کابین یاسوج که قرار بود تابستان ۹۹ به بهره برداری برسد به دلیل کمبود اعتبار بر فراز آبشار یاسوج متوقف شد و همچنان در آخرین روزهای دولت تدبیر هنوز خبری از افتتاح آن نیست و وعده های مسئولان برای به بهره برداری رساندن این پروژه  ها از این سال  به آن سال پاسگاری شده است.

,

لازم است بدانیم که احداث پروژه تله‌کابین یاسوج در سال 1390 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بانک سپه آغاز شد که بعد از قریب یک دهه همچنان با اما و اگر های مسئولان در دولت تدبیر به سرانجام نرسید.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه