اخبار داغ

گذری بر بنای دوره قاجاریه در دل کویر؛

سرانجام مرمت و بازسازی سه گنبدان به کجا رسید؟

سرانجام مرمت و بازسازی سه گنبدان به کجا رسید؟
مجتبی شفیعی با بیان اینکه از محل منابع ملی، بخشی از مرمت اضطراری کاشی کار گنبد آرامگاه مشتاقیه را آغاز کرده ایم در خصوص ساماندهی محوطه این بنا گفت: مدیریت بهره برداری به عهده اداره کل اوقاف است و طبق قانون با توجه به اینکه بهره برداری از آنجا صورت می گیرد، از این محل باید هزینه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ آرامگاه مشتاقیه در کرمان از جمله بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است که امروزه در میان محدوده  شهری کرمان قرار گرفته و در گذشته خارج از شهر و در جوار قبرستان کهنه قرار داشته است. این آرامگاه در ابتدا محلی برای تدفین میرزاحسین خان راینی حاکم کرمان بوده و اواخر دوره زندیه و جد اعلای سادات معروف به میرحسینی راینی نیز ساخته شده بوده است و نام گذاری این

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

آرامگاه به مشتاقیه از این بابت بوده و به دلیل دفن مشتاق علی شاه در این مکان بود است.
زمانی که به بازدید از آرامگاه مشتاقیه در کرمان می روید، سه گنبد را خواهید دید که به سه گنبدان مشهور است و هر یک از این گنبدها متعلق به یک مقبره هستند و دو مورد از گنبدهایی که در این مجموعه وجود دارند نیز کاشی کاری شده اند و یکی از آن ها متعلق به مشتاق علی شاه و دیگری متعلق به مقبره ی کوثر علی شاه همدانی می باشد، گنبد آجری در این آرامگاه نیز متعلق به شیخ اسماعیل هراتی است. البته کاشی ‌کاری ‌های دو گنبد مذکور از ابتدای ساخت آرامگاه وجود نداشته ‌اند و در دوره‌های بعد نصب شده‌ اند، ولی گنبد آجری از ابتدای ساخت در زمان قاجاریه به همین شکل بوده است.

,
,

, ,


آثار تزیینی مجموعه‌ی مشتاقیه که در قرن اخیر ساخته شده و شامل کاشی‌کاری، نقاشی، گچ‌بری، کاربندی و مقرنس است. آرامگاه مشتاقیه علاوه بر این مقابر، مسجد و رواق نیز دارد به علاوه این که دو اتاق در این آرامگاه ساخته شده که محل دفن بسیاری از بزرگان است.

,
,

مقبره شمالی که مقبره مشتاق علی شاه باشد تزئینات داخلی بسیار جالبی دارد و به همراه منبری ارزنده از زمان قاجار در آن باقی مانده است و همچنین حیاطی دارد که حوضی زیبا و درختانی پرشمار فضای خاصی از آن را نیز به وجود می آورد، آرامگاه مشتاقیه در سال ۱۳۴۵ به شماره‌ ی ۵۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

,

, ,


اوایل خرداد ماه معاون میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما از تأمین اعتبار 500 میلیون ریالی جهت مرمت اضطراری بنای مشتاقیه  خبر داد. (در اینجا بخوانید)

,
,

مجتبی شفیعی در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با مرمت و بازسازی بنای مشتاقیه گفت: از محل منابع ملی، بخشی از مرمت اضطراری کاشی کار گنبد را آغاز کرده و این کار در حال انجام است و البته به دلیل آنکه هزینه های مرمتی آنجا زیاد است به طور کامل نمی توانیم کار را انجام دهیم؛ اما در فاز اول اقداماتی برای کاشی کاری اضطراری گنبد انجام داده ایم.

, راه آرمان,

, ,


معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که برای بازسازی محوطه و ساماندهی سایر بخش های این بنا چه اقدماتی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: مدیریت بهره برداری به عهده اداره کل اوقاف است و طبق قانون با توجه به اینکه بهره برداری از آنجا صورت می گیرد، از این محل باید هزینه شود.

,
,

وی خاطر نشان کرد: اعتباراتی که ما در اختیار داریم جهت حفظ و نگهداری ابنیه است که در زمان اضطراری می توانیم ورود کنیم و با توجه به اینکه ما آثار زیادی در سطح استان برای رسیدگی داریم؛ قاعدتا نمی توانیم مرمت کامل همه بناهای تاریخی را داشته باشیم و در این زمینه متولیان و مالکین نیز باید کمک کنند.

,

بنا بر این گزارش؛ گزارش تصویری از این بنای تاریخی حاکی از عدم رسیدگی و ساماندهی محوطه این بنا دارد که می طلبد مسئولان در این امر اهتمام لازم را اتخاذ کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه