اخبار داغ

گزارشی از یک نابسامانی؛

کاسه و کوزه عدم ساخت نیروگاه بر سر بزرگترین کارخانه سیمان کشور شکست/ قطعی برق و ورود سیمان به بازار بورس؛ سلطان‌پروری دولت در روزهای آخر!

کاسه و کوزه عدم ساخت نیروگاه بر سر بزرگترین کارخانه سیمان کشور شکست/ قطعی برق و ورود سیمان به بازار بورس؛ سلطان‌پروری دولت در روزهای آخر!
در حال حاضر کلیه کارخانه‌های سیمان کشور به واسطه قطعی برق تعطیل شده‌اند تا برق خانگی تامین شود، متاسفانه این روند در کارخانه‌های بتن و دیگر مجموعه‌ها از جمله فولاد هم مشاهده می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، این روزها ورود سیمان به بازار بورس مشکلات عدیده ای را برای پیمانکاران ساخت و ساز ایجاد کرده است و متاسفانه باعث شده تا کیسه ای ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان درب کارخانه هم افزایش پیدا کند. عده ای این کالای استراتژیک را با رانت های زر و زور وارد بازار بورس کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
کارخانه آبیک در حوزه استحفاظی البرز وارد بورس شده است اما ۱۰ الی ۲۰ درصد ظرفیت تولید خود را به استان اختصاص دهد، در حال حاضر کلیه کارخانه های سیمان کشور به واسطه قطعی برق تعطیل شده اند تا برق خانگی تامین شود، متاسفانه این روند در کارخانه های بتن و دیگر مجموعه‌ها از جمله فولاد هم مشاهده می شود.
,
 
,
ضربات تعطیلی کارخانه های سیمان به بازار طی ۲۰ روز آینده خود را نشان می دهد، کسی از سیمان ۹۰ الی ۱۰۰ هزار تومان درب کارخانه استقبال نکرده و خریداری نمی کنند، لازم است مجلس به این موضوع ورود کرده و سیمان را از بازار بورس خارج کند.
,
 
,
, ,
 
,
اگر سیمان همچنان در بازار بورس باقی بماند اشخاصی در تهران می توانند با خرید عمده قیمت ها را در دست خودشان بگیرند در نتیجه نباید این اتفاق بیافتد. مدیرعامل شرکت تعاونی بناگستر سازندگان پدیده البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک به مشکلات مصالح فروشی ها می پردازد.
,
 
,
حسین رحمتی با اشاره به اینکه سازنده های مسکن مصرف کنندگان واقعی سیمان هستند در نتیجه باید مصالح با قیمت نازل تر و به صورت عادلانه با قیمت مصوب در اختیار آنها قرار گیرد، می گوید؛ در تکاپو هستیم تا کد بورسی دریافت کنیم تا سیمان را با قیمت بورسی خریداری کرده و مستقیما به ساختمان ها و محل های ساخت و ساز انتقال دهیم.
,
 
,
رییس سابق اتحادیه مصالح فروشان البرز ادامه می دهد؛ در استان البرز ۱۲۲۰ سازنده شناسایی شده است تا با آنها در زمینه فروش تعامل داشته باشیم، قیمت پیش از اینکه سیمان وارد بورس شود درب کارخانه کیسه ای ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما در حال حاضر بیشتر از ۳ برابر شده است.
,
 
,
رحمتی تصریح کرد: مقامات استانی باید دستورات لازم را به کارخانه سیمان آبیک در راستای در نظر گرفتن سهمیه سیمان برای استان البرز بدهند در غیر این صورت قیمت این کالای اساسی بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد، تعزیرات هم با توجه به اینکه سیمان وارد بورس شده نمی تواند نرخ گذاری و نظارت کند.
,
 
,
, ,
 
,
وی گفت: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده هم نمی تواند دیگر به موضوع سیمان ورود کند چرا که عملا در بازار بورس هر شخصی می تواند خریدار این کالای اساسی باشد و بازار را در اختیار بگیرد، هدف ما از راه اندازی شرکت تعاونی این بود که بتوانیم سیمان را با ۳ درصد سود بیشتر از قیمت کارخانه دست مصرف کننده برسانیم.
,
 
,
رحمتی افزود: با این روند دیگر شاهد بازار آزاد با ۲۰ درصد افزایش و قیمت های چندبرابری نخواهیم بود، آبیک، بزرگترین کارخانه سیمان کشور است که تا پیش از قطعی برق می توانست روزانه ۲۰ هزار تن سیمان تولید کند در حالی که با قطعی برق و فرسودگی ماشین آلات قدیمی تولید خود را به ۳ هزار تن رسانده است.
,
 
,
به گفته این فعال بازار سیمان، عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد به گونه ای که مصرف و تقاضای سیمان همچنان وجود دارد اما عرضه ای دیده نمی شود، زمانی که عرضه نباشد همانند دیگر بازارها شاهد مشکلات آتی خواهیم بود، چرا باید سیمان وارد بازار بورس شود؟ کالای استراتژیکی چون سیمان، فولاد و گندم را نمی توان در معرض ریسک قرار داد.
,
 
,
و اما در گذشته خرده فروشی سیمان ۱۰ درصد سود و عمده فروشی ۵ درصد سود داشت و مالیات هم می دادند، اگر شخصی سیمان را با سود ۱۲ درصدی به فروش می رساند تعزیرات و ماموران بازرسی سمت این واحد را جریمه می کردند، حتی کارخانه هم نمی توانست خارج از چارچوب مصوب سیمان بفروشد.
,
 
,
, ,
 
,
سیمان از اول تیر ماه ۱۴۰۰ وارد بازار بورس شده است، کارخانه های دولتی به سمت بورس سرازیر شده اند چون تحت پوشش شستا هستند همانند سیمان که تحت پوشش هولدینگ شرکت پارس خوزستان است و یکی از شرکت های شستا به شمار می رود.
,
 
,
شرکت های خصوصی تولید سیمان همچنان توسط تعزیرات کنترل می شوند و عملا سیمان دو نرخی شده است، کارگاه های تیرچه و تولید بلوک، تولیدکنندگان جدول هم تعطیل شده اند، شهرداری هم نمی تواند آسفالت معابر را انجام دهد و عملا عدم تولید نیروگاه دامنگیر بازار سیمان هم شده است.
,
 
,
در کشورهای پیشرفته دولت در بازار نظارت می کند اما در ایران متاسفانه قوه مجریه بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها را در اختیار داشته و از بازار سهم دارد، با این روند می توان انتظار داشت که طی ماه های آینده شاهد ظهور سلطان سیمان در بازار بورس هم باشیم.

انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه