اخبار داغ

کارشناس رسانه:

رسانه در تفکر انقلاب اسلامی باید حائل بین دشمن و مردم باشد/ اثرگذاری در پایین‌‌ترین قشر جامعه؛ مهمترین کارکرد جریان‌‌شناسی رسانه‌ای

رسانه در تفکر انقلاب اسلامی باید حائل بین دشمن و مردم باشد/ اثرگذاری در پایین‌‌ترین قشر جامعه؛ مهمترین کارکرد جریان‌‌شناسی رسانه‌ای
بهزاد مهرکش گفت: رسانه اساساً محصول مدرنیته است یعنی در دنیا رسانه‌ها که از صد سال گذشته بودند و اوج گرفتند عمدتاً در اختیار جریان‌های قدرت و ثروت قرار گرفته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه در گفتگو با "تیتریک" گفت: ما به دلیل عدم زیر ساخت؛ فضایی ولنگار در پلتفرم‌ها داریم بنابراین باید زیست بوم حاکم بر این ها را بشناسیم.

بهزاد مهرکش ادامه داد: رسانه اساساً محصول مدرنیته است یعنی در دنیا رسانه‌ها که از صد سال گذشته بودند و اوج گرفتند عمدتاً در اختیار جریان های قدرت و ثروت قرار گرفته اند و اساس رسانه در غرب که مولود مدرنیته است به این دلیل آمده است که افکار عمومی را منحرف کند.

رسانه ابزاری که افکار عمومی را فریب می دهد/ رهبری: "برخی از این رسانه ها پایگاه دشمن در داخل شده اند"

وی افزود: رسانه ابزاری که افکار عمومی را فریب می دهد و اصلاً به همین دلیل ایجاد و خلق شده است، آن چیزی که ما الآن در بحث، ابزار و اهداف رسانه صحبت می کنیم چیزی است که بعد از انقلاب اسلامی از آن تعریف کردیم که همان هم نمی توانیم بگوییم که صد در صد موفق بوده است.

این کارشناس تصریح کرد: اگر موفق بودیم که آقای بایدن و ترامپ در داخل کشور پادو نداشتند و وضعیت کشور این طور نبود. مقام معظم رهبری دو دهه قبل فرمودند: "برخی از این رسانه ها پایگاه دشمن در داخل شده اند."
 
رسانه ها اساساً در دنیای غرب برای انحراف افکار عمومی تشکیل شده اند

مهرکش گفت: پس رسانه ها اساساً در دنیای غرب برای انحراف افکار عمومی تشکیل شده اند، مثلا آلمانی که ابر قدرت تاریخ در ۱۰۳ سال گذشته بوده و اوج تکنولوژی را در آن برهه داشته است؛ انگلیس و آمریکا از ابزار رسانه ای برای بدنام کردن و زمین گیر کردن آلمان استفاده کردند، در آنجا از سینما، سلبریتی ها، طراحی پوسترهای نقاشی و نصب پوسترهایی بر روی دیوار و بهره برداری از سخنرانی ها و ... همه ابزارهای رسانه ای را برای زمین گیر کردن آلمانی ها به کار بردند؛ می خواهم بگویم که کارکرد رسانه این بوده است.

رسانه باید صدای مردم باشد/ در تفکر انقلاب اسلامی رسانه باید حائل بین دشمن و مردم باشد

وی ادامه داد: هدفی که ما الآن برای رسانه بعد از انقلاب اسلامی دنبال می کنیم این است که رسانه باید صدای مردم باشد و از جریان های قدرت و ثروت مطالبه گری کند یعنی رسانه ای که اسم خود را رکن چهارم دموکراسی می گذارد اگر واقعاً همین طور هم بود برخی از رسانه های اصلاح طلب یک دفعه عکسی تمام قد از یک مفسد اقتصادی را در صفحات اول و دوم شان چاپ نمی کردند.

این کارشناس تاکید کرد: رسانه ای که می گوید رکن چهارم دموکراسی است ابزاری در اختیار جریان های قدرت و ثروت است، ما می گوییم در تفکر انقلاب اسلامی رسانه باید حائل بین دشمن و مردم باشد یعنی رسانه باید بین این دو قرار بگیرد و نه اینکه دشمن بین ما و مردم قرار بگیرد.

مهرکش گفت: رسانه باید ابزار مطالبه گری، صدای مظلومان، مردم، ابزاری برای تحقق بخشیدن مطالبات مشروع مردمی، ابزاری برای ایجاد شفافیت مثل نور انداختن در دل همه تاریکی ها، ظلمات و ... باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
, رسانه ابزاری که افکار عمومی را فریب می دهد/ رهبری: "برخی از این رسانه ها پایگاه دشمن در داخل شده اند",
,
,
,
,
,
, رسانه ها اساساً در دنیای غرب برای انحراف افکار عمومی تشکیل شده اند,
,
,
,
, رسانه باید صدای مردم باشد/ در تفکر انقلاب اسلامی رسانه باید حائل بین دشمن و مردم باشد,
,
,
,
,
,
,
مهمترین کارکرد جریان شناسی رسانه ای؛ اثرگذاری در پایین ترین قشر جامعه است

وی افزود: یکی از مهم ترین کارکرد های جریان شناسی رسانه ای این است که شما به عنوان مربی و بنده معتقد هستم که در لایه های پایین تر مردم عادی هم باید با مسلح شدن به این ابزار ببینند که آیا این رسانه ها در همین راستا عمل می کنند؟

این کارشناس بیان کرد: آیا این رسانه ای که در اوج انتخابات مسئله معیشت مردم را می گوید که یک نفری می خواهد بیاید و بین دخترها و پسرها در پیاده روها دیوار بکشد، در دانشگاه ها دیوار بکشد، اگر بیاید فلان می شود کتاب ها را جمع می کنند سینماها را تعطیل می کنند، به دروغ این اخبار را به خورد مردم می دهد و بخشی از مردم هم طبیعتاً به دلیل اشتغال های ذهنی و گرفتاری ها، مشکلات و عدم سطح سواد رسانه؛ برخی از این اخبار را باور می کنند؛ آیا این رسانه، رسانه است یا نا رسانه؟ آیا این رسانه با کارکردهای انقلابی مردم است و یا در راستای همان هدفی است که مدرنیته آن را خلق کرده و برای انحراف افکار عمومی است؟

مهرکش ادامه داد: وقتی می گوییم جریان شناسی رسانه ای منظور این نیست که ما یک برهه زمانی مشخص و نقطه ای رسانه را ابزاری کنیم و اگر شما به عنوان مربی و پژوهشگر بخواهید بدانید که نسبت خبرگزاری فلان، روزنامه فلان، فلان فرد رسانه ای مثل حسن حسینی که خود یک رسانه می شود، گاهی می خواهیم نسبت این افراد را با مسئله خوزستان بدانیم با مسئله انقلاب اسلامی، کولبرها، مقابله در زیاده خواهی آمریکا و ... بدانیم.

وی افزود: این موارد را نمی تواتیم نقطه ای ارزیابی کنیم یعنی اگر یک رسانه ای عکس رهبری، سپاه، مردم مظلوم خوزستان  را تیتریک کرد، بگوییم این رسانه کارش درست است و این رسانه کارش خطا است، برخی از رسانه ها نمی توانند به برخی از مسائل نپردازند مگر رسانه ای هست که به مسئله خوزستان نپردازد لذا زاویه پرداختن او به مسئله مهم است و ریزه کاری هایی دارد که مردم متوجه آن ها نمی شوند.

این کارشناس تصریح کرد: شما برای جریان شناسی رسانه ها باید عملکرد رسانه ای را در بازه زمانی شناسایی کنید مثلاً بگویید من در بهار در سه ماه گذشته نگاه می کنم که این روزنامه، کانال خبری، فرد فعال کنش گر، موضعش نسبت به زیاده خواهی غرب نسبت به ایران چه بوده است؟ موضع آن به مشکل آلودگی هوا چه بوده است؟ این طور می توانم جریان را رصد کنم.

مهرکش گفت: ما باید چه کنیم که مردم در مقابل این لشکر رسانه ای و فضای ولنگار ایمن شوند؛ یکسری اقداماتی انجام می دهیم مثل اینکه خودمان رسانه می زنیم و خبر تولید می کنیم، سعی می کنیم در این جنگ پیشتاز باشیم اما جاهایی هست که ما زیر ساخت نداریم ما در حد ترکیه هم زیر ساخت نداریم نه اینکه توانش را نداشته باشیم، اراده ای نیست.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: توییتر به قوانین ترکیه، هند و... تن داده است ولی به دلیل اینکه برخی از جریانات در داخل کشور اساساً نان شان در این ولنگاری است و از همین ولنگاری مجازی رأی می آورند، کاسبی اقتصادی، سیاسی و ... می کنند اراده ای نبوده که به امید خداوند بعد از استقرار دولت انقلابی این موضوع حل خواهد شد.

انتهای پیام/
, مهمترین کارکرد جریان شناسی رسانه ای؛ اثرگذاری در پایین ترین قشر جامعه است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه