اخبار داغ

اینجا نه از منابع آبی خبری است و نه مهر مسئولان؛

زخم های عمیق تنش آبی بر تن روستاهای جنوب شرق کشور/ وقتی تامین اعتبار مقابله با خشکسالی در دایره محاسبات دولت نمی گنجد

زخم های عمیق تنش آبی بر تن روستاهای جنوب شرق کشور/ وقتی تامین اعتبار مقابله با خشکسالی در دایره محاسبات دولت نمی گنجد
این روزها مردمان برخی روستاهای جنوب شرق کشور به دلیل خشکسالی و بی مهری مسئولان با مشکلات تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند، در حالی که متولیان امر در صورت توجه، با تخصیص اعتبار و اجرای طرح های انتقال آب از منابع موجود می توانند به عطش آن ها پایان دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ زخم های خشکسالی بر تن رنجور سیستان و بلوچستان روز به روز عمیق تر می شود، وضعیتی که درست در روزهای گرم و بحرانی سال شرایط را برای بسیاری از روستانشینان سخت و طاقت فرسا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

روستاییانی که هم از منابع آبی محروم هستند و هم از مهر متولیان، در حالی که قهر طبیعت و تنش آبی آن ها را در تنگنا قرار داده است، طبق گفته مسئولان امر هیچ اعتباری از سوی ستاد بحران برای خشکسالی اختصاص نیافته است.  

از سویی یکی از مشکلات بسیاری از مناطق دچار تنش آبی سیستان و بلوچستان وابستگی به بارش های فصلی و منابع ناپایدار است، در حالی که درست در جنوب این استان ظرفیتی بکر به نام دریای عمان واقع شده که می تواند در صورت توجه متولیان و عملیاتی شدن طرح انتقال آب، مشکلات بسیاری از مردمان این خطه را رفع کند. 

علاوه بر دریای عمان سیستان و بلوچستان از ظرفیت های دیگری همچون آب های مرزی همچون روتک و تهلاب برخوردار است که متاسفانه به دلیل اهمال کاری مسئولان شاهد هدر رفت آن هستیم، آب هایی که اگر با اجرای طرح انتقال به سمت خانه های مردم هدایت می شد، در روزهای بحرانی کرونا و اوج گرما غرق در بی آبی نبودند. 

در بین ده ها روستای سیستان و بلوچستان که چنین شرایطی دارد، ساکنان برخی روستاها وضعیت به مراتب سخت تری را سپری می کنند، روستای دیهی مهرستان از جمله مناطقی است که این روزها مردمانش با مشکلات تنش آبی دست و پنجه نرم می کنند. 

مردمانی که با ارسال تصاویری به این پایگاه خبری خواستار پیگیری رسانه ای موضوع و رفع این مشکل توسط مسئولان امر هستند و اظهار می کنند که بیشتر ساکنان این روستا آب مورد نیازشان را از طریق رودخانه های فصلی تامین می کنند. 
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

وابستگی به بارندگی و زخم خشکسالی 

در همین راستا به منظور پیگیری موضوع با علیرضا قاسمی، مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان گفت و گویی انجام شد که به خبرنگار ما گفت: آبرسانی به روستاهای سورک و دیهی از توابع مهرستان که در جنوب این شهر قرار گرفته، در قالب یک مجتمع دو روستایی طی سال های گذشته با اجرای شبکه توزیع و مخزن ذخیره بتنی از یک حلقه چاه در بستر سنگی رودخانه انجام شده است.

وی ادامه داد: بافت زمین در منطقه به طور کامل سنگی بوده و هر گونه برداشت آب از آبرفت اندک رودخانه وابستگی شدید به بارندگی دارد، هرچند که طی یکی دو سال اخیر یک حلقه چاه جدید هم برای این سامانه آبرسانی حفر شده، اما با توجه به خشکسالی و عدم ریزش نزولات آسمانی تنش آبی این دو روستا مرتفع نشده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: حفر یک حلقه چاه و اصلاح و توسعه شبکه در نقاط مشکل دار در سال‌جاری در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد که در صورت اختصاص اعتبار انجام خواهد شد.

چاه های تامین آب نیازمند کف شکنی و حفاری

به گفته وی، شهرستان مهرستان که در شرق استان قرار گرفته و به دلیل اینکه بستر کوهستانی دارد در عمل فاقد هر گونه سفره آب زیرزمینی پایداری است، تنها در حاشیه رشته کوه بیرک رگه هایی از آب زیرزمینی وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: این در حالی است که چاه‌های تامین آب شهر مهرستان هر سال نیاز به کف شکنی و ادامه حفاری دارند و آبفا برای اینکه شهر دچار تنش آبی  نشود، به طور مداوم چاه‌ها ی شهر را کف شکنی می کند و گاهی به دلیل اینکه دیگر امکان ادامه حفاری نیست به ناچار نسبت به جابجایی چاه اقدام می‌شود.

وی گفت: در روستاها نیز وضعیت مشابه و گاهی شدیدتر بوده و اکثر روستاهایی که دارای شبکه آب شرب هستند، در فصول گرم سال نیازمند ادامه حفاری و ته زنی می‌شوند، این در حالی است که طی یکی دو سال اخیر هیچ گونه اعتباری بابت کف شکنی و لایروبی چاه‌ها به شرکت اختصاص داده نشده است.

رفع مشکلات آبی در گرو تخصیص اعتبارات خشکسالی 

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اذعان کرد: این موضوع همت ستاد بحران را می‌طلبد، چرا که این گونه عملیات نیازمند اعتبارات خشکسالی است و تاکنون هیچ گونه اعتباری بابت خشکسالی به شرکت اختصاص داده نشده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر طرح های آبرسانی به روستاهای مولتان، کهن جان محمد، زیارت، کهن ملا و تعدادی پروژه تک روستایی دیگر در دستور کار قرار دارد و برای حل تنش آبی در مهرستان و روستاها دو طرح آبرسانی باید در اولویت قرار بگیرند‌.

قاسمی گفت: در همین راستا تکمیل طرح آبرسانی از سد ماشکید علیا به مهرستان و روستاهای مسیر که توسط شرکت آب منطقه ای در حال اجرا بوده و شروع عملیات اجرایی انتقال آب به شهر آشار و روستاهای مسیر و بخش مرکزی مهرستان از سد شهری کور که از طرح های مطالعاتی آماده اجراست. 

انتهای پیام/ 
,
, وابستگی به بارندگی و زخم خشکسالی , وابستگی به بارندگی و زخم خشکسالی ,
,
,
,
,
,
,
,
, چاه های تامین آب نیازمند کف شکنی و حفاری, چاه های تامین آب نیازمند کف شکنی و حفاری,
,
,
,
,
,
,
,
, رفع مشکلات آبی در گرو تخصیص اعتبارات خشکسالی , رفع مشکلات آبی در گرو تخصیص اعتبارات خشکسالی ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه