اخبار داغ

تحلیلی از یک اتفاق؛

رشد بی در و پیکر ساختمان‌‌سازی؛ عامل نابودی "باغشهر" کرج/ آسیب‌های اجتماعی با حذف اصالت شهر به اوج رسید

رشد بی در و پیکر ساختمان‌‌سازی؛ عامل نابودی "باغشهر" کرج/ آسیب‌های اجتماعی با حذف اصالت شهر به اوج رسید
باغشهر کرج از قدیم معروف بوده ولی این باغ‌ها روز به روز در حال از بین رفتن است و تا نابودی آن چیزی باقی نمانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ برای اینکه به پایه اصلی فرهنگ و اخلاق در یک شهر و منطقه پی ببرید، تصویری از یزد و کرج را کنار یکدیگر قرار دهید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

شهری که در مسیر آپارتمان سازی، توسعه ناموزون، هجوم جمعیت، از بین بردن بافت تاریخی و... حرکت کند، قطعاً توانایی کنترل، طلاق، آموزش شهروندی، فرهنگ‌سازی و ... را نخواهد داشت.

,
, ,

یزد کمترین زندانی، کمترین سرقت و کمترین بزه را طی سالهای اخیر داشته ولی در کرج با بی‌برنامگی، ساختمان ها عمودی شدند و برای سود یک عده، تقریباً هیچ اصالت و تاریخی برای این شهر باقی نمانده است.

,

این تصویر نمادی از حفظ اصالت، فرهنگ و تاریخ است که یزدی ها حفظ کردند تا امروز با آسیب های اجتماعی کمتری روبرو باشند.

,

اگر همین امروز برای تخریب ساختمان های ویلایی و تبدیل آنها به آپارتمان و حفظ باقیمانده سنت و تاریخ کرج اقدام نکنیم، عاقبت خوبی برای این باغشهر نمی توان متصور بود.

,

کارشناس معماری و مدرس دانشگاه در گفتگو با "تیتریک" گفت: سبک معماری، نما و ساختمان سازی شهر؛ در فرهنگ آن به شدت موثر است و در طول تاریخ به اثبات رسیده است.

, تیتریک,

محمدحسین آقابابایی ادامه داد: مردم کل دنیا هنوز از معماری اصیل ایرانی و باستانی استقبال می کنند؛ همانگونه که مردم در تعطیلات به مناطق تاریخی و باستانی سفر می کنند تا از دیدن این نماها لذت ببرند.

,

وی افزود: قدمت تاریخی برخی از شهرهای ایران به درازا کشیده است و مردم آن سرزمین قدمت آن را حفظ کرده اند و سعی می کنند همیشه این تاریخی بودن را حفظ کنند.

,

این کارشناس تصریح کرد: شهر یزد یکی از مناطق کویری کشور و از شهرهایی است که هنوز بافت تاریخی و قدیمی اش را حفظ کرده و نگذاشته این قدمت تاریخی از بین برود.

,

آقابابایی گفت: حتی اگر از مردم ساکن این منطقه هم پرس و جو کنید به این بافت تاریخی شهر اهمیت می دهند و به آن افتخار می کنند؛ یکی از منابع درآمدی استان یزد هم از تروریست هایی است که به این شهر سفر می کنند.

,

وی ادامه داد: در این بین شهر کرج از شهرهایی بوده که جز چند منطقه تاریخی بقیه مناطق آن ساخته دست بشر است و اگر از نمای بالا به این شهر که یک باغشهر بوده نگاه کنید تبدیل به یک شهر با ساختمان های بلند شده است.

,

این کارشناس افزود: باغشهر کرج از قدیم معروف بوده ولی این باغ ها روز به روز در حال از بین رفتن است و تا نابودی آن چیزی باقی نمانده است.

,

آقابابایی بیان کرد: وقتی اصالت از بین می رود و ساختمان ها جای فرهنگ را می گیرد بزه و آسیب در این شهر رواج پیدا می کند.

,

وی تاکید کرد: مسئولان شهری شهر کرج فقط در صدد سود و منفعت خود هستند و ساختمان سازی در این شهر که زمانی به باغشهر معروف بود؛ بیداد می کند؛ و نهایتا بافت سنتی شهر کم کم در حال نابودی است.

,

این کارشناس گفت: زمانی وقتی به نقشه کرج نگاه می انداختید آن را یک باغ سرسبز می دیدید ولی نمای امروز شهر کرج ساختمان های بلند و ناموزون است که بیشتر از اینکه چشم نواز باشد چشم را می زند.

,

آقابابایی عنوان کرد: مسئولان البرزی برای قدمت تاریخی این شهر فکری کنند؛ زیرا این تخریب، زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در این استان می شود.

,

وی ادامه داد: شهر کرج از مناطقی است که خاک حاصلخیز خوبی دارد و این ساختمان سازی بیش از حد در آن باعث می شود این خاک حاصلخیز نیز نابود شود.

,

این کارشناس افزود: وقتی قدمت تاریخی، اصالت و فرهنگ شهر تخریب می شود انواع آسیب های اجتماعی از قبیل زندان، طلاق، مراکز ترک اعتیاد و... در آن افزایش پیدا می کند.

,

آقابابایی در خاتمه خاطرنشان کرد: زنگ خطر بافت تاریخی و رواج دیوانه وار ساختمان سازی در کرج به صدا درآمده است. اگر مسئولین جلوی این مهم را نگیرند در آینده ای نه چندان دور دیگر از باغشهر کرج چیزی باقی نمی ماند و دیگر هیچ راهکاری برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی پاسخگوی آن نیست.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه