اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی لرستان:

سالانه ۴۰ فصل مرمت آثار تاریخی در لرستان انجام می‌شود

سالانه ۴۰ فصل مرمت آثار تاریخی در لرستان انجام می‌شود
بهاروند گفت: سالانه حدود ۴۰ فصل مرمت بر روی آثار استان لرستان انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا بهاروند در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: استان لرستان سرزمین تاریخی است و قدمت تاریخی فرهنگی بیش از ۵۷ هزار ساله دارد که تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی افزود: آثار تاریخی استان شامل پل ها، خانه های تاریخی، کاروانسراها، محوطه های تاریخی، حمام ها و….می باشند البته تعداد زیادی اثر دیگر نیز شناسایی شده که طبق اولویت ثبت ملی می شوند.

,

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به مرمت بناهای تاریخی، گفت: تمامی آثار تاریخی سالانه نیاز به مرمت و نگهداری دارند که با توجه به کمبود اعتبارات اختصاص یافته و تعداد زیاد آثار تاریخی، این میزان اعتبار جوابگوی مرمت کلیه آثار نمی باشد.

,

بهاروند عنوان کرد: در همین راستا با توجه به اعتباری که سالانه از منابع ملی و استانی تامین می شود اولویت بندی صورت می گیرد و در واقع مرمت های اضطراری بر روی آثار انجام می شود.

,

وی بیان کرد: بازسازی بناهای تاریخی با توجه به شرایط خاص معماری که دارند، بسیار هزینه بر از بناهای امروزی می باشند لذا مرمتها به نسبت اعتبار تخصیص یافته به صورت فصل به فصل انجام می گیرد و اولویت مرمتها بر اساس رفع خطر آثار می باشد که با توجه به اعتباراتی که اختصاص می یابد سالانه حدود ۴۰ فصل مرمت بر روی آثار در سطح استان صورت می گیرد.

,

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: اعتبارات مرمتی بسیار محدود و نیازمند کمک و مساعدت بیشتر ارگان‌های زیربط می باشد، همچنین در بخش‌هایی مانند بافت های تاریخی و ساماندهی اطراف آثار تاریخی، مساعدت شهرداریها و ستاد باز آفرینی شهری را می طلبد.

,

بهاروند با بیان اینکه آثار تاریخی بخشی از هویت مردمان سرزمینمان است، افزود: با توجه به قطره چکانی بودن اعتبارات، همکاری دستگاه های مرتبط جهت حفاظت و مرمت آثار تاریخی امری ضروری است اما همه آثار تاریخی سطح استان سالانه نیاز به مرمت اضطراری و حفاظت دارند و در صورتی که مرمت آنها پایان یابد، قطعا کمتر دچار آسیب خواهند شد.

,

وی عنوان کرد: با توجه به طولانی بودن مدت مرمت و با توجه به کمبود اعتبارات معمولا هر اثر به نسبت آسیبی که به آن وارد شده در صورت اعتبار کافی از شروع مرمت تا پایان، حدود سه سال زمان برده تا به بهره برداری می رسد که از جمله بناهایی که مرمت آنها در سال‌ جاری به پایان رسیده باشگاه افسران، خانه مغیث الاسلام، خانه مصری، خانه کشفی، ابوالقاسم پور، حمام موشله حمام جوز است که برخی به سرمایه گذار جهت بهره برداری واگذار شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه