اخبار داغ

پیگیری سوژه مردمی؛

کاهش پوشش گیاهی، حیات وحش را روانه باغات کرد/ سوء استفاده صیادان و شکار حیات وحش

کاهش پوشش گیاهی، حیات وحش را روانه باغات کرد/ سوء استفاده صیادان و شکار حیات وحش
کاهش پوشش گیاهی در شهرستان سربیشه باعث حضور حیات وحش منطقه در روستاها شده و این مسئله باعث سوء استفاده صیادان و شکار غیر مجاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌ها کوه‌ها، دشت‌ها و بیابان‌های خراسان‌جنوبی خالی از پوشش گیاهی است و شرایط تغذیه برای حیوانات حیات وحش استان از جمله آهو، وحش، قوچ، کل، بز و ... سخت شده است. در برخی از مناطق حفاظت شده استان به دلیل کاهش و نبود پوشش گیاهی حیوانات  حیات وحش برای تامین آب و غذا وارد روستاها شده و متاسفانه بعضا مورد شکار صیادان  قرار می‌گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان،,

اهالی منطقه میانکوه چنشت از توابع شهرستان سربیشه از ورود آهو و وحش‌های منطقه حفاظت شده این شهرستان به روستاها خبر داده و خواستار رسیدگی محیط زیست به این موضوع به دلیل جلوگیری از شکار این حیوانات شدند. چراکه شنیده شده برخی از افراد از ورود این حیوانات که برای تامین علوفه و آب وارد روستاها شده سوء استفاده کرده و اقدام به شکار می‌کنند.

,

برای پیگیری این موضوع با مسئول حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه صحبت کردیم.

,

خزاعی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد : بدلیل کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری شاهد کاهش سطح پوشش گیاهی مناسب در اکثر زیستگاه‌های حیات وحش و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان هستیم.

,

کاهش نزولات جوی حیات وحش را روانه مزارع و باغات کشاورزی کرد

, کاهش نزولات جوی حیات وحش را روانه مزارع و باغات کشاورزی کرد, کاهش نزولات جوی حیات وحش را روانه مزارع و باغات کشاورزی کرد,

وی افزود: کاهش نزولات جوی  و در پی آن افزایش تنش خشکی موجب کاهش منابع تغذیه‌ای حیات وحش در اکثر مناطق و زیستگاه های حیات وحش باعث هجوم حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزی گشته که این مسئله تهدید نسل حیات وحش و بروز خسارت به محصولات زراعی و باغات کشاورزان شده است.  

,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه بیان کرد: گستردگی و پراکندگی زیستگاه‌های حیات وحش در مناطق تحت مدیریت باعث تردد حیات وحش در اراضی اطراف جوامع انسانی علی الخصوص اراضی زراعی و باغی کشاورزان گشته که گاهی افراد سودجو و متخلفین شکار و صید  اقدام به شکار غیر مجاز حیات وحش می‌کنند.که در این رابطه نیازمند همکاری مردم و جوامع محلی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز حیات وحش هستیم.

,

نیازمند جوامع محلی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز هستیم

, نیازمند جوامع محلی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز هستیم, نیازمند جوامع محلی برای جلوگیری از شکار غیر مجاز هستیم,

خزاعی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از شکار غیر مجاز حیات وحش و حفظ تنوع زیستی نیازمند همت و تلاش جوامع محلی و همیاران محیط زیست هستیم ضمن این‌که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه تاکنون اقداماتی در خصوص جلوگیری از شکار غیر مجاز و دستگیری متخلفین شکار و صید در مناطق تحت مدیریت علی الخصوص مناطق آزاد سطح شهرستان انجام داده است.   

,

وی اظهار کرد: در همین راستا اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه ؛ به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر در سالیان گذشته ساخت آب انبار و آبشخور برای حیات وحش در زیستگاه های مختلف منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه را در دستور کار قرار داده است. توزیع علوفه یکی دیگر از برنامه‌هایی است که با مطالعه و دقت زیاد و زیر نظر کارشناسان محیط زیست در مناطقی که  پوشش گیاهی تخریب و یا کاهش یافته و منابع غذایی اندکی برای حیات وحش وجود دارد و با در نظر گرفتن استانداردها و شرایط اصولی در حال انجام است.

,

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سربیشه گفت: تغذیه دستی حیات وحش باید با مطالعه و دقت زیادی اقدام شود. اما در زمانی که شرایط یک زیستگاه نامناسب و سخت شود، برخی کارشناسان ترجیح می‌دهند با تغذیه دستی، حیات وحش علفخوار را در زیستگاه‌ها نگه دارند. در این راستا محیط بانان با توزیع علوفه در زیستگاه‌های حساس و بحرانی با نظارت و هماهنگی کارشناسان حفاظت محیط زیست نسبت به تغذیه دستی این حیوانات اقدام می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه