اخبار داغ

از زبان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس؛

طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، مسیری برای رشد دانش ایرانی به جای حذف ایران از بستر اینترنت

طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، مسیری برای رشد دانش ایرانی به جای حذف ایران از بستر اینترنت
اگر فردا گوگل، اینستاگرام، واتس اپ و سایر خدامت پایه کاربردی تصمیم گرفتند خدمات خود را از ایران قطع کند ما چه باید کنیم بدون این که هیچ اقدامی کرده باشیم!؟ آیا نباید علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم و نباید از الان شرایطی را فراهم کنیم تا به جایی برسیم که اگر آن‌ها تصمیم گرفتند فضای کسب و کارِ صدها هزار بلکه میلیون‌ها نفر را مختل کنند ما فکری کرده باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار صاحب نیوز در مورد احراز هویت کاربران در طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: در این طرح ذکر شده است کاربران اثرگذار یعنی کاربرانی که ماهانه بیش از 5 درصد پهنای باند کشور را به خود اختصاص دهند و یا کاربرانی که دست کم یک درصد کاربران فضای مجازی کشور عضو ایشان باشند، باید احراز هویت شوند و چیزی از اهراز هویت همه کاربران فضای مجازی در طرح درج نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز, صاحب نیوز,

حجت الاسلام حسین میرزایی که دیشب با حضور در یک گفتگوی زنده اینترنتی به تشریح این طرح و تبیین آن پرداخت اظهار کرد: تنها چیزی که در رابطه با این طرح به تصویب رسیده است این بوده که بررسی طرح به جای صحن علنی در یک کمیسیون مشترک اتفاق بیافتد، چرا که برای تصویب یک طرح یا لایحه در مجلس دو ظرفیت وجود دارد که یکی داخل صحن بوده و عمدتاً لوایح و طرح‌ها از این محل تصویب می‌شوند و ظرفیت دوم بنا بر اصل 85 قانون اساسی است که لوایح و طرح‌هایی خاص در یک کمیسیون تخصصی برای اجرای موقت به تصویب می‌رسد.

,

وی علت خروج طرح از صحن علنی را اول اولویت‌دار نبودن این مسأله و عدم نیاز به گرفتن وقت نمایندگان مجلس در صحن علنی، دوم نیاز به استفاده و شنیدن نظرات کارشناسان مختلف هنگام بحث راجع به تصویب طرح و میسر نبودن این مسأله در صحن مجلس و سوم پویا بودن فضای مجازی و نیاز به اجرای یک قانون موقت برای بررسی اثرات آن قبل از هر تصویبی عنوان کرد.

,

این عضو کمیسیون فرهنگی با انتقاد نسبت به حجم و دروغ‌ها و تهمت‌هایی که به نمایندگان مجلس ظرف چند روز گذشته به واسطه مطرح شدن این طرح روانه شد اظهار کرد: بیش از یک سال است کمیسیون فرهنگی مجلس روی این طرح کار می‌کند و از نظرات کارشناسی استفاده کرده است، طرح اولیه «صیانت از کاربران فضای مجازی» نام داشت و به لحاظ تغییرات گسترده نام طرح را به «حمایت از کاربران فضای مجازی» تغییر دادیم.

,

نماینده مردم اصفهان با بیان این که بسیاری از شبهاتی که در مورد طرح مطرح می‌شود به ذهن ما نیز رسیده و آن‌ها را حل کرده‌ایم از برخی انتقادهای مغرضانه نسبت به این طرح سخن به میان آورد و گفت: هنوز هیچ چیزی در این رابطه تصویب نشده است و ما با آغوش باز پذیرای نظرات کارشناسی و منطقی همگان هستیم تا آن را در کمیسیون تخصصی بررسی این طرح که از همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس در ان عضو هستند مطرح کنیم و در صورت رأی آوردن تغییرات مثبتی در طرح بدهیم اما برخی به جای دادن راهکار و پیشنهاد تنها ما را به باد انتقاد بسته‌اند.

,

*طرحی برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی

, *طرحی برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی, *طرحی برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی,

حجت الاسلام میرزایی در مورد حمایت این طرح از کسب و کارهای فضای مجازی، از قضا طرح حمایت را به معنای واقعی حامی کسب و کارهای فضای مجازی نامید و با اشاره به این که این طرح ضمن حفظ و تقویت مشاغل کنونی فضای مجازی، صدها هزار شغل دیگر نیز به اذعان کارشناسان به وجود می‌آورد، بیان کرد: به عنوان مثال یک خانم در منزل خود با انتشار تصاویر دکوراسیون موجب جذب فالور و شلوغ شدن پهنای باند به اندازه کار خود شده است، در طرح آمده است حق السهم این خانم بابت اینترنت به فروش رفته باید به وی پرداخت شود.

,

وی تصریح کرد: فردی سال‌ها کار کرده، فالور جذب کرده و کار و زندگی خود را بر این اساس تنظیم کرده است اما اگر امروز اینستاگرام اراده کند صفحه این فرد را ببندد کدام قانون می‌تواند جلو این را بگیرد و با آن برخورد کند؟ برای همین ما موظف کردیم که این خدمات پایه کاربردی در داخل کشور نمایندگی به وجود بیاورند که اگر خسارتی زدند بایستند جبران کنند یا اگر اصرار کاربران فضای مجازی را فاش کردند یا خواستند باج گیری کنند کاربر ما امروز کاملاً در مقابل این‌ها بی پناه هستند و ما می‌خواهیم این گونه نباشد.

,

این عضو کمیسیون فرهنگی در پاسخ به این ادعا که به لحاظ تحریم بودن ایران، این خدمات پایه کاربردی از تأسیس نمایندگی در ایران سرباز می‌زنند گفت: سیاستمداران امریکایی نسبت به بسیاری از سیاستمداران ما هوشمندتر هستند و جایی را تحریم می‌کنند که ضرر نبینند اما امروز سودی که از حضور کاربران ما در اینستاگرام می‌برند بسسیار متنوع است.

,

*فیلترینگ در کشور تجربه ناموفقی بود

, *فیلترینگ در کشور تجربه ناموفقی بود, *فیلترینگ در کشور تجربه ناموفقی بود,

نماینده مردم اصفهان با تکرار این مطلب که فیلترینگ در کشور تجربه ناموفقی بوده و در این طرح نیز فیلتر کردن این قبیل خدمات پایه کاربردی مانند اینستاگرام مطرح نیست، عنوان کرد: محدود کردن و مسدود کردن اینستاگرام به منفعت و مصلحت طرف مقابل نیز نیست و به همین دلیل است که در حالی که کشور ما را از همه جهات تحریم کرده‌اند در این بخش تحریمی اعمال نکرده‌اند و به دنبال تحریم کردن آن و گرفتن این موقعیت از خودشان نیز نخواهند بود.

,

حجت الاسلام میرزایی افزود: روح حاکم بر طرح حمایت از کاربران فضای مجازی، حمایت از دانشمندان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان است تا بتوانند خدمات پایه کاربردی تولید کنند که بتواند به پای نمونه‌های خارجی برسد و قطعاً تا به این دوران برسند، دوران گذاری خواهیم داشت اما بالاخره باید از یک جا استارت این کار را بزنیم.

,

*خبری از فیلترینگ نیست/ برخورد سلبی در طرح دیده نشده است

, *خبری از فیلترینگ نیست/ برخورد سلبی در طرح دیده نشده است, *خبری از فیلترینگ نیست/ برخورد سلبی در طرح دیده نشده است,

وی با تکرار مجدد این موضوع که تجربه فیلترینگ، تجریه شکست خورده‎‌ای در کشور ما است که از آن در این طرح استفاده نکرده‌ایم بلکه گفتیم مثلا واتس اپ اگر شرایط ما را نپذیرفت و یا تعهداتش را انجام نداد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت 8 ماه نسبت به ایجاد خدمات پایه کاربردی جایگزین از نمونه‌های داخلی یا خارجی اقدام کند و اگر این نیز نشد باز هم مسدود سازی اتفاق نمی‌افتد.

,

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ما در تعرفه گذاری برای استفاده از خدمات پایه کاربردی متخلف تا 35 درصد افزایش بها و متقابلا برای استفاده از خدمات پایه کاربردی همراه تا 35 درصد کاهش بها در نظر گرفته‌ایم.

,

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: در این طرح هیچ چیزی به صورت اجباری و سلبی تعریف نشده است و ما به آزادی انتخاب مردم احترام گذاشته‌ایم و اجازه دادیم مردم خودشان انتخاب کنند اما به واسطه صندوق حمایتی که در این طرح برای مجموعه‌های داخلی طراحی کردیم سعی می‌کنیم کیفیت، کمیت و قیمت این مجموعه‌ها بهبود پیدا کند تا مردم به خودی خود متمایل به استفاده از برنامه‌های داخلی شوند و اگر با این حال نشدند باز هم مانع آن‌ها نخواهیم شد.

,

حجت الاسلام میرزایی در پاسخ به سؤالی در مورد تجربه ناموفق فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی برای جایگزینی تلگرام بعد از فیلترشدن این پیام رسان خارجی، اظهار کرد: ما در کمیسیون موقع تنظیم این طرح پای درد دل مدیران این پیام‌رسان‌ها نشسته‌ایم و گله مندی ایشان را از عدم حمایت دولت شنیده‌ایم که سبب شد نتوانند کیفیت و تنوع خدماتشان را مانند نمونه‌های خارجی کنند تا قابل رقابت با آن‌ها شوند، چیزی که همه ما دیدیم و احساس کردیم. مسلماً در چنین شرایطی نمی‌توانستند جایگزین پیام رسان خارجی مثل تلگرام شوند اما این دفعه با تأسیس صندوق حمایت کمک خواهیم کرد که بتوانند هم از جهت کیفیت، هم از جهت تنوع محصول و هم از جهت قیمت بتوانند قدرت رقابت پیدا کنند و بعد از مدتی توجه مردم را به خود جلب کنند.

,

*طرح رسانه‌ای نشد چون هنوز چیزی در آن نهایی نشده است

, *طرح رسانه‌ای نشد چون هنوز چیزی در آن نهایی نشده است, *طرح رسانه‌ای نشد چون هنوز چیزی در آن نهایی نشده است,

وی در پاسخ به این انتقاد خبرنگار صاحب نیوز که چرا با وجود این همه حُسن طرح حمایت از کاربران فضای مجازی پیوست رسانه‌ای برای آن دیده نشد تا مجلس این قدر مورد هجمه قرار نگرفته و انواع تهمت‌ها و دروغ‌ها متوجه مجلس و این طرح نشود، گفت: هنوز هیچ چیزی تصویب نشده و همین طرح نیز ممکن است در کمیسیون تخصصی تغییرات گسترده‌ای داشته باشد لذا از چه چیزی باید دفاع می‌کردیم و یا چه چیزی را باید اقناع می‌کردیم.

,

این نماینده مجلس افزود: در طول یک سال گذشته با متخصصین بسیاری گفتگو شد و هنوز هم فکر می‌کنیم جای تغییر دارد بنابراین اگر رسانه‌ای نشد برای این است که فکر می‌کنیم هنوز چیزی در آن نهایی نشده است.

,

حجت الاسلام میرزایی تقویت پیام رسان‌های داخلی را موجب به همراه داشتن ضررهای میلیاردی برای شرکت‌های خارجی و البته برای برخی مسئولان ما دانست که حاضر به پاسخگویی نسبت به بسیاری از مسائل از جمله پهنای باند و اینترنت و غیره نیستند و در این رابطه به کارت زردی که طی روزهای گذشته مجلس به وزیر ارتباطات داد اشاره کرد و گفت این کارت زرد بابت هزینه اضافه‌ای بود که بابت اینترنت از مشترکین دریافت شده بود و معلوم نیست کجا مصرف شده است.

,

این عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: امروز افراد و شرکت‌های داخلی و خارجی که نگران رشد و موفقیت دانشمندان ما در عرصه فضای مجازی و تولید خدمات پایه کاربردی موفق هستند با عملیات روانی «دروغ بزرگ، تکرار و رگبار» می‌خواهند جلو تصویب شدن این طرح را بگیرند.

,

*می‌خواهیم ظرفیت قانونی برای این که دانشمندان ما مرزهای این دانش را هم بشکنند فراهم کنیم

, *می‌خواهیم ظرفیت قانونی برای این که دانشمندان ما مرزهای این دانش را هم بشکنند فراهم کنیم, *می‌خواهیم ظرفیت قانونی برای این که دانشمندان ما مرزهای این دانش را هم بشکنند فراهم کنیم,

وی بار دیگر عنوان کرد: تصوری که در خصوص فیلترینگ قبلاً وجود داشت با تصور امروز ما از محدودسازی متفاوت است و دیگر کسی به دنبال فیلترینگ نیست ولی ما در عین حال دنبال ایجاد خدمات پایه کاربردی در کلاس جهانی هستیم و به عنوان مدیران سیاسی کشور درصددیم ظرفیت قانونی و اقتصادی برای این که دانشمندانمان مرزهای این دانش را هم مانند بسیاری از علوم دیگر بشکنند فراهم کنیم و انتظار داریم دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیانمان هم بیایند مرزها را بشکنند .

,

نماینده مردم اصفهان و ورزنه گفت: این طرح سالیان گذشته نیز مطرح شده است اما هیچ وقت به سمت صحن پیش نرفته و چون مدیریت فضای مجازی در دست دولت ها بوده به نفع سیاست‌های حزبی خود از آن استفاده کرده‌اند و نه به نفع مردم که ما در این طرح مدیریت را در اختیار همه مجموعه‌ها گذاشتیم یعنی از نهادهای مختلف در کمیسیون عالی تنظیم مقررات عضو داریم که می‌نشینند در کنار هم و برای سیاستگذاری فضای مجازی تصمیم گیری می‌کنند.

,

حجت الاسلام میرزایی بار دیگر یادآور شد اگر فردا گوگل، اینستاگرام، واتس اپ و سایر خدامت پایه کاربردی تصمیم گرفتند خدمات خود را از ایران قطع کند ما چه باید کنیم بدون این که هیچ اقدامی کرده باشیم!؟ آیا نباید علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم و نباید از الان شرایطی را فراهم کنیم تا به جایی برسیم که اگر آن‌ها تصمیم گرفتند فضای کسب و کارِ صدها هزار بلکه میلیون‌ها نفر را مختل کنند ما فکری کرده باشیم. اجازه دهیم ما هم در کلاس جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم ممکن است بگویید بلند پروازانه است اما بالاخره از یک جایی باید شروع کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه