اخبار داغ

روانشناس و آسیب شناس در گفت‌وگو با دانا؛

فضای مجازی رها شده؛ ملعبه بایکوت استعداد فرزندان ما/ کاش تنها "افت تحصیلی" عارضه شبکه های اجتماعی بود

فضای مجازی رها شده؛ ملعبه بایکوت استعداد فرزندان ما/ کاش تنها "افت تحصیلی" عارضه شبکه های اجتماعی بود
یک آسیب شناس اجتماعی در توصیه به برخی از خانواده ها که به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اعتراض دارند، به گوشه ای از پیامدهای مخرب این فضا که سبب ایجاد عوارض روحی روانی در فرزندان می شود، اشاره کرد.
[

دکتر مجید ابهری، روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در توصیه به برخی از خانواده ها که به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به نوعی اعتراض دارند، تنها به گوشه ای از پیامد های مخرب این فضا که سبب ایجاد عوارض روحی روانی در کودکان و نوجوانان یعنی فرزندان آنها می کند مباحثی را بصورت کلی مطرح کرد.

, دکتر مجید ابهری، روانشناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر مجید ابهری, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در مقدمه این گفت و گو اظهار داشت: چندی پیش به واسطه ظهور و بروزکرونا که مدارس به اجبار تعطیل شد و آموزش مجازی باب شد، بخاطر تاثیرات مخربی که اینترنت و این فضا برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورده بود، بسیاری از والدین و خانواده در برخی از جلسات و محافل خواستار ساماندهی به این فضا بودند؛ اما حالا که خبر بررسی طرح صیانت از کاربران در مجلس رسانه ای شده، همین خانواده ها در پی تلقین بدخواهان و به تآسی از شبکه های معاند ادعا می کنند که این طرح به ضرر آنها و تجاوز به حقوق حقه آنهاست!

,

 

,

وی ادامه داد: در حالی که یکی از اهدافش متولیان مدیریت فضای مجازی ساماندهی به خواسته این خانواده هاست که خدای ناکرده فضای مجازی سبب فساد اخلاقی فرزندان آنها نشود و بتوانند از اینترنت فیلتر شده و اینترنت پاک استفاده کنند که تنها در جهت کسب علم و دانش و اگاهی باشد.

,

 

,

, ,

 

,

ابهری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: باید پذیرفت که کودکان بخاطر دوست داشتن زرق و برق خاص  فضای مجازی با ورود به این فضا همه فکر و ذکرشان درگیر می شود، اما نمی دانند که این فضا با واقعیت های موجود زندگی بسیار فاصله دارد؛ بنابراین اولین عارضه این دلدادگی یکی غافل شدن از درس و مشق است که این نشانه ای است برای خانواده ها که با افت درسی فرزندان شان متوجه این نکته باشند که فرزند آنها دلداده زرق و برق فضای مجازی شده است.

,

 

,

وی افزود: هدف دشمنان ما هم که با هزینه بسیار زیادی این فضا را به موجودیت رسانده اند، این است که امیدهای آینده این مملکت یعنی فرزندان ما و شما هرز بروند و وقت عزیز خود را که باید صرف اکتساب علم و دانش شود، در فضای مجازی سپری شده و این بچه های معصوم آدم هایی بدون تخصص و عاطل و باطلی شوند؛ گرچه خود خانواده ها بهتر از همه می دانند که فضای مجازی بی در و پیکر و بدون کنترل و بدون نظارت، کودکان و نوجوانان را به سوی خود می کشد و بازی های بدون مدیریت و کنترل در اختیار آنان قرار میدهد که همه برنامه ریزی شده است.

,

 

,

این روانشناس در ادامه عنوان کرد: شاید کودک و نوجوان واقعا یک مطلب درسی را در اینترنت و شبکه های مجازی سرچ کند، اما مفاهیم غیراخلاقی به تعمد برای آنها بالا می آید که هیچ ارتباطی با عنوان سرچ شده ندارد و این دامی است که بدخواهان برای بچه های ما گسترده اند. از طرفی این کودکان بخاطر کنجکاوی ذاتی خود قدرت چشم پوشی ندارند و با ورود به برخی از صفحات و مطالب در این باتلاق گیر می افتند. شاهد آن اینکه بسیاری از خانواده های اذعان داشتند که با باب شدن آموزش مجازی فرزندان آنها دچار افت تحصیلی شده اند که افت تحصیلی یکی از کمترین اثرات این فضای مخرب است و ای کاش تنها افت تحصیلی عارضه فضای مجازی بود.

,

 

,

, ,

ابهری با اشاره با اینکه برخی عوارض جسمی و روانی که در پی استفاده از شبکه های مجازی برای کودکان و نوجوانان حاصل می شود، ادامه داد: در مواردی چون بلوغ زودرس، تنش های روحی، کابوس های شبانه هیجانات رفتاری، ، و شب ادراری؛ ترسو استرس است که هر کدام این عوارض می تواند تا سالها گریبانگیر فرد باشد.

,

 

,

وی در خاتمه متذکر شد: وقتی کودک و نوجوان با قهرمانان پوشالی فضای مجازی همذات پنداری می‌کنند، در عالم خیال خود را مانند آنان می بینند و دیگر از آن خمیر نرم شکل پذیری که لازمه تربیت است خارج می شوند و به سنگی لجوج مبدل شده که تربیت آنها مشکل می شود و در نهایت روابط عاطفی کودکان و نوجوانان با اولیا از بین می رود و به موجودی گوشه نشین و منزوی تبدیل می شوند که در واقع نه تحرکی دارند و نه اشتیاقی برای کشف مطالب تازه زندگی و همین تعارضات پس از مدتی بچه ها را افسرده و منزوی میکند.  

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه