اخبار داغ

روحانی، سکاندار کشتی به گل‌نشسته اقتصاد؛

بازار زیر تیغ دولت؛ پشت پرده گرانی سیمان و بهم ریختگی بازار مرغ چیست؟/ نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار

بازار زیر تیغ دولت؛ پشت پرده گرانی سیمان و بهم ریختگی بازار مرغ چیست؟/ نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار
رهاشدن بازار در واپسین روزهای دولت به اوج خود رسیده و گویا مسئولان انگیزه کافی برای نظارت و کنترل بازار ندارند و این روزها قیمت کالاهای اساسی نجومی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، طی سال های اخیر آشفتگی در بازار و تامین کالاهای اساسی مشکلات زیادی را ایجاد کرد، ناتوانی دولت در تنظیم بازار سبب شد تا فشار اقتصادی در این سالها خصوصا در این واپسین روزهای دولت به اوج خود برسد به طوری که عدم هماهنگی بین وزارت صمت و جهاد در تامین کالاهایی از جمله مرغ مشکلات را در این بخش دوچندان کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک، ,

افزایش لجام گسیخته قیمت کالاهای اساسی و نبود نظارت از یک سو و همچنین تلاطم در بازار مایحتاج از سوی دیگر از مهمترین مشکلات دولت بود که مدتهاست هر روز کالایی اساسی در بازار نایاب می شود و پس از مدتها با قیمتی چند برابر عرضه می گردد و همه این موارد نشان از مدیریت ناموفق در بخش های مختلف اقتصادی دولت بوده است.

,

سرگردانی مردم برای تهیه اقلام اساسی

, سرگردانی مردم برای تهیه اقلام اساسی, سرگردانی مردم برای تهیه اقلام اساسی,

طی یک سال اخیر روغن، برنج، شکر و چندین بار مرغ بسیار نایاب شده و متاسفانه در این مدت راهکار اساسی از سوی دولتمردان ارائه نشد به طوری که علیرغم آمارهایی که خبر از تولید روزانه چندین تن مرغ حتی به صورت مازارد می دهند اما همچنان مرغ فروشی ها تهی از مرغ بوده و مردم در به در برای تهیه مرغ به عنوان یک کالای اساسی هستند.

,

طی یک سال اخیر با توجه به شیوع کرونا و هشدار جدی وزارت بهداشت مبنی بر عدم حضور در مراکز شلوغ، اما به یُمن بی برنامگی در این دولت صفوف طولانی برای تهیه اقلام و کالاهای اساسی مردم تشکیل شد.

,

, ,

این در حالیست که مسئولین، تقصیر کمبود کالا در بازار را بر گردن تحریم ها و یا مردم انداخته در حالی که به گفته کارشناسان، نقش تحریم ها در مشکلات اقتصادی کمتر از ۳۰ درصد است و مردم هم همیشه به اندازه نیاز خرید می کنند و آشفتگی های بازار به دلیل عدم مدیریت و برنامه ریزی متولیان بود که سالهاست در ستاد تنظیم بازار راهکاری برای حل این مشکلات ارائه نشده است.

,

در بحث کمبود مرغ در بازار، عدم برنامه ریزی و هماهنگی بین جهاد کشاورزی و صمت سبب شده تا مردم همچنان برای تهیه این قلم کالا علاوه بر ایستادن در صفوف طولانی با مشکلاتی روبرو شوند، از یک سو جهاد از تولید مازاد مرغ خبر می دهد و از سوی دیگر صمت ایجاد سامانه ها را راهکار حل این مشکل می داند اما ارمغان همه اینها، کمبود مرغ در بازار است.

,

حالا مدتی است علاوه بر تلاطم در بازار کالاهای اساسی، بازار سیمان به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی بهم ریخته به طوری که مسئولین، این بار علت کمبود سیمان در بازار را قطع برق اعلام می کنند و این کمبود تا جایی است که قیمت هر کیسه سیمان از ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ تا ۱۳۰هزار تومان افزایش یافته است.

,

شمارش معکوس روزهای دولت و رکورد نرخ تورم

, شمارش معکوس روزهای دولت و رکورد نرخ تورم, شمارش معکوس روزهای دولت و رکورد نرخ تورم,

شمارش معکوس پایان دولت آغاز شده اما در این واپسین روزهای عمر دولت، متاسفانه بیش از هر زمانی بازار رها شده و متولیان و مسئولین نسبت به این آشفتگی بازار واکنشی ندارند.

,

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه تیر ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای کشور را ۴۴.٢ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است، همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴٣.٧ درصد و ۴٧.٣ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.٢ درصد و برای خانوارهای روستایی ١.٧ درصد افزایش داشته است.

,

افزایش چند باره قیمت در بخش های مختلف اقتصادی از جمله کالاهای خانگی، مسکن، خودرو، مواد غذایی، اقلام پرمصرف و …  در روزها و ساعت های پایانی دولت ادامه دارد که نشان می دهد اراده و برنامه ای برای کنترل بازار وجود ندارد.

,

اگرچه تاکنون سامانه ها و برنامه ای برای کنترل بازار مثلا در بازار مرغ ارائه شده اما با گذشت چند وقت از راه اندازی این سامانه ها، مشکلات همچنان پابرجاست که نشان می دهد این سامانه ها چنگی به دل نمی زنند و در رفع مشکلات بازار اثرگذار نبوده اند.

,

, ,

نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار

, نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار, نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار,

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: تلاطم در بازار مانند دومینو بوده و تورم در هر بخشی از بازار بر بخش های دیگر اثرگذار خواهد بود.

,

وی افزود: عدم سیاست گذاری دولت در بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ سبب شد که به دلیل عدم منابع لازم و همچنین مصارف و هزینه های زیادی که دیده شد از جمله افزایش بی رویه حقوق ها، در نهایت حجم زیادی از پول در قالب تقاضای مازاد منجر به تلاطم در بخش های مختلف بازار شود.

,

کارشناس اقتصادی با اشاره به نبود انگیزه مدیران برای نظارت و کنترل بازار تصریح کرد: با توجه به روزهای پایانی دولت به نظر می رسد که به دلیل بی انگیزگی مدیران، بازار رها شده و شاهد افزایش افسارگسخته قیمت ها هستیم.

,

سپهوند عنوان کرد: ورود پول های مازاد سبب می شود تا در تنظیم بازار و تعادل میان عرضه و تقاضا اخلال ایجاد شده و تقاضای اضافی تورم ایجاد نماید.

,

وی با بیان اینکه دولت طی هشت سال حتی یک قدم هم برای تولید و تامین انرژی در کشور برنداشته است، گفت: تولید برق در نیروگاه ها ۵۴ هزار مگاوات است در حالی که مصرف برق در کشور بالغ بر ۶۶ هزار مگاوات می باشد و رها کردن برنامه ها و بی توجهی مسئولین سبب شده تا این فاصله تولید و مصرف در این روزهای گرم تابستان سبب بروز مشکلاتی در کشور و قطع برق صنایع پایه ای کشور همچون فولاد و سیمان شود.

,

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در همین راستا قطعی برق سبب شد تا به دلایلی کمبود تولید سیمان و از سوی دیگر سبب افزایش قیمت این مصالح ساختمانی شود.

,

سپهوند با اشاره به بورس سیمان افزود: بورس کالا در صورت شفافیت خوب بوده اما در حال حاضر بورس، محلی برای رانت و سودجویی فرصت طلبان شده به طوری که از طریق رانت، با نرخ مصوب سیمان را خریداری کرده و در بازار با قیمت چند برابر عرضه می کنند.

,

بی توجهی دولت به اقتصاد و معیشت مردم

, بی توجهی دولت به اقتصاد و معیشت مردم, بی توجهی دولت به اقتصاد و معیشت مردم,

عباس گودرزی عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: روند کار دولت و شواهد موجود، حاکی از بی توجهی دولت و سیاست های حاکم بر نظام اجرایی کشور در رها کردن بازار و بی توجهی به اقتصاد و معیشت مردم است.

,

وی افزود: دولت هر از گاهی دیگران را مقصر وضع موجود نشان می دهد در حالی که هشت سال فرصت دولت یازدهم و دوازدهم با گره زدن مقدرات کشور به زلف اراده آمریکا و اروپا از دست رفت و این در حالیست که آمریکا و اروپا هیچگاه با ما صادق نبودند.

,

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری غلط در حوزه اقتصاد و معیشت مردم از یک سو و سوء تدبیر و عدم نظارت از سوی دیگر باعث به وجود آمدن وضعیت فعلی در کشور شده است.

,

, ,

افزایش قیمتها ناشی از بی تدبیری هاست

, افزایش قیمتها ناشی از بی تدبیری هاست, افزایش قیمتها ناشی از بی تدبیری هاست,

گودرزی با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در این دولت فعال نشده است، گفت: از طرفی فعالیت های زیرساختی و زیربنایی از جمله فعال سازی و احداث نیروگاه و همچنین حمایت از تولید انرژی در کشور رها می شود که پس از سالها با سیاست قطع برق به دنبال حل مشکل به وجود آمده ناشی از بی تدبیری هستند.

,

وی بیان کرد: در نهایت، محصول این تصمیم چنین می شود که سبب سستی در تولید و گران شدن قیمت برخی از کالاها از جمله سیمان شده است در حالی که هم کاهلی دولت و هم سیاست گذاری غلط در نظام اجرایی کشور در حوزه ساخت نیروگاه به خاطر جهت گیری غلط دولت بوده است و هم این که این افزایش قیمتها متاثر از قطع برق نیست بلکه ناشی از بی تدبیری و عدم نظارت دولت است.

,

عضو هیات رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی به مشکلات بخش مسکن اشاره کرد و افزود: ساخت مسکن هشت سال رها شد و به دلیل عقب ماندن چند میلیون مسکن از برنامه، هم اکنون این وضعیت مردم در بخش مسکن است که محصول بی برنامگی و جهت گیری غلط دولت بوده است.

,

گودرزی اظهار داشت: ظرفیت های کشور نشان می دهد که امکان برون رفت از این وضعیت وجود دارد اما متاسفانه دولت روحانی با جهت گیری و سیاست گذاری غلط، کار را سخت کرده است ولی در یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، امکان عبور از این شرایط وجود دارد.

,

, ,

کشف ۴ انبار سیمان در لرستان

, کشف ۴ انبار سیمان در لرستان, کشف ۴ انبار سیمان در لرستان,

منوچهر اسبکوه رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به وضعیت بازار اظهار داشت: مدتی است که بازار مرغ با مشکلاتی همراه است که در راستای تنظیم عرضه و تقاضای مرغ، سامانه کابوک راه اندازی شده تا از تولید تا مصرف رصد گردد.

,

وی افزود: سرانه مصرف مرغ در استان ۱۲۰ تن است در صورتی که میزان تولید ۱۸۰ تن است ولی متاسفانه برخی از میزان تولیدات مرغ به استان های دیگر توسط سودجویان فرستاده می شود و این سبب بروز مشکلاتی در بازار مرغ شده است.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: سامانه کابوک ۱۵ روز است که فعال است که انتظار می رود با این سامانه بازار مرغ ساماندهی شود.

,

اسبکوه با اشاره به مشکلات بازار سیمان گفت: عده ای در بازار سیمان از طریق بورس تلاش دارند تا سودجویی کنند و سیمان نرخ مصوب ۳۸ هزار تومانی به قیمت ۸۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود و عمده مشکلات به دلیل وجود دلالان در این حوزه است.

,

وی بیان کرد: در استان لرستان با توجه به وجود کارخانه سیمان، نباید مشکلی در تولید و عرضه این مصالح ساختمانی وجود داشته باشد ولی متاسفانه به دلیل قطع برق، مشکلاتی در واحد تولیدی سیمان رخ داده و قطع و وصل مکرر برق، سبب شده تا تولید این کالا با مشکلاتی مواجه شود.

,

رئیس اتاق اصناف لرستان خاطر نشان کرد: واحدهای مصالح فروشی باید در سامانه جامع انبارها میزان سیمان های وجودی را ثبت کنند و در غیر این صورت محتکر شناخته می شوند که طی چند روز اخیر به دلیل تلاطم بازار سیمان، چهار انبار سیمان کشف شده است.

,

حالا که تنها چهار روز تا پایان این دولت باقی مانده اما با گذری در بازار، مشخص می شود که بازار اقتصادی رها شده و بی توجهی و بی نظارتی متولیان برای تنظیم بازار موج می زند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه