اخبار داغ

چگونه یزد در «دولت تدبیر» به بهشت دلالان بدل شد؟!

رشد دلالان قانونی در یزد با چراغ سبز دولتی‌ها/نورچشمی‌هایی که جلوی تولید و دانش بومی هم ایستادند

رشد دلالان قانونی در یزد با چراغ سبز دولتی‌ها/نورچشمی‌هایی که جلوی تولید و دانش بومی هم ایستادند
فعالان اقتصادی معتقداند همه آسیب ها دلالی در یزد مفصل و مکتوب به استانداری ارائه شده است اما عالی ترین مقام اجرای استان می گوید در برخی موارد اساسا مسئولیت نداشتیم و در برخی نیز مشکلی به ما منعکس نشد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، دلال یا واسطه به فرد یا مجموعه هماهنگ از افرادی گفته می‌شود که در مقابل اجرت و مزد، واسطه انجام معامله‌ می‌شوند. یعنی برای جنسی که متعلق به دیگری است مشتری و خریدار پیدا کرده و در مقابل اجرت و مزد دریافت می‌کند. مصداق عینی این جنبه از دلالی را می‌توان به وفور در صنوف توزیع‌کننده کالاها در بازار مشاهده نمود که بر اساس سود مجاز خود، کالا را از تولیدکننده یا عامل توزیع گرفته و به فروش می‌رسانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اما جنبه منفی دلال یا واسطه‌گری زمانی مصداق عینی می‌یابد که عده‌ای سودجو با ورود به شبکه معیوب و نامتوازن تولید تا عرضه، از خلاءهای قانونی یا ضعفهای نظارتی سوء‌استفاده نموده، جیبی بزرگ برای پول مردم می‌دوزند، زنجیره توزیع را طولانی‌تر و پیچیده‌تر کرده و کالا را به چند برابر قیمت عادلانه و واقعی آن به دست مصرف کننده می‌رسانند.

,

, ,

وقتی کالاهای مورد نیاز مردم مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات که تحت حمایت دولت با قیمت متعادل تولید شده، به چند برابر قیمت اصلی خود در بازار به فروش می‌رسد می‌توان سایه سنگین دلالان سودجو را در زنجیره تولید تا توزیع حس کرد که دست در جیب مردم کرده و برای خود کیسه دوخته‌اند.

,

نشانه دیگر وجود دلالان مخرب را می‌توان در صنایع خودرو، پتروشیمی و فولاد جستجو کرد. صنایعی که افزون بر ۹۰ درصد مواد اولیه خود را با نرخی ارزان از داخل کشور تهیه می‌کنند اما قیمت آنها در بازار هماهنگ با نرخ ارز خارجی افزایش می‌یابد و بعضا حتی از قیمت جهانی این محصولات فراتر می‌رود!

,

کسبه شریف بازار را نمی‌توان هم ردیف دلالان رانتخوار بزرگی دانست که در قالب شرکت‌های آنچنانی در سایه افراد قدرتمند، محصولات را به چند برابر نرخ اصلی خریده و در بازار به چند برابر واقعی و عادلانه آن به فروش می‌رسانند.

,

, ,

از اعتقاد به دلالی تا سومدیریت

, از اعتقاد به دلالی تا سومدیریت, از اعتقاد به دلالی تا سومدیریت,

در سال‌های اخیر اقتصاد ایران با پدیده دلالی بیش از گذشته دست و پنجه نرم می‌کند. دلالی توانسته بازارهای مختلف همچون ارز، مسکن، خودرو، مصالح ساختمانی و حتی ضروری ترین کالاهای مردم نیاز مردم را از مسیر اصلی خود خارج کند و قیمت‌های نجومی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

,

اما در این میان اعتقاد دولت مردان به وجود دلالان قابل تامل است! زمانی که از وضعیت جولان دلالان در همه صنوف از مسئولان سوال می شود پاسخ می دهند باید بررسی شود که آیا وجود دلال مضر است یا نه؟ به عقیده بسیاری از آن ها دلالی همیشه هم بد نیست.

,

به عنوان مثال چندی پیش بحری رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد دز گفتگویی با یزدرسا خبر از وجود دلالانی داده بود که از بغل برخی شرکت های قانونی باعث نابسامانی بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان شده اند.

, به عنوان مثال چندی پیش بحری رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد دز گفتگویی با یزدرسا خبر از وجود دلالانی داده بود که از بغل برخی شرکت های قانونی باعث نابسامانی بازار مصالح ساختمانی به ویژه سیمان شده اند.,

به گفته بحری متاسفانه ماهیانه سود میلیاردی که باید در کل بازار مصالح ساختمانی پخش شود تنها به جیب چند دلال می رود.

, به گفته بحری متاسفانه ماهیانه سود میلیاردی که باید در کل بازار مصالح ساختمانی پخش شود تنها به جیب چند دلال می رود.,

, , ,

دلالان قانونی؛ آفتی که نفس بازار را می گیرند

, دلالان قانونی؛ آفتی که نفس بازار را می گیرند, دلالان قانونی؛ آفتی که نفس بازار را می گیرند,

بحری رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا عنوان کرد: متاسفانه امروزه شاهد بروز و ظهور برخی دلالان به شکل قانونی در بازار مصالح ساختمانی هستیم گفت: متاسفانه شرکت های پیمانکاری و عمرانی که به هر نحوی با دولت همکاری داشته اند در پی پروژه ای که انجام داده اند هزینه ای را مثلا یک میلیارد تومان به اضافه نه درصد ارزش افزوده یعنی 90میلیون تومان از دولت دریافت می کنند.

, یزدرسا,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد با بیان اینکه این شرکت ها با فرارسیدن فصل پرداخت مالیات ارزش افزوده علیرغم اینکه 9درصد را دریافت کرده و باید به دارایی پرداخت کنند که گاها این مبالغ ارزش افزوده به چند میلیارد می رسد از این کار سرباز می زنند گفت: این شرکت ها به بهانه نیازمندی به مصالح ساختمانی با پول یک یا چند دلال اقدام به خرید از کارخانه تولیدی مانند سیمان به مبلغ یک میلیارد و نود میلیون تومان بنا بر مثال فوق می کنند و نهایتا چون کارخانه تولیدی زنجیره آخر است فشار پرداخت این مبالغ ارزش افزوده به دارایی بر عهده ان کارخانه تولیدی سیمان قرار می گیرد.

,

وی تصریح کرد: با این اتفاق از یک سو دلالان چون مالیات پرداخت نمی کنند بدون اینکه جایی نامشان برده شود از کنار خرید به اندازه مبلغ ارزش افزوده سود می کند، و از سویی شرکت ها هم از پرداخت مالیات ارزش افزوده به بهانه خرید از کارخانه سیمان فرار می کنند که با این اتفاق علاوه بر اینکه دلالان بازار گردانی کرده و مصالح را با قیمت پایین تر می فروشند و سبب ورشکستگی فروشندگان می شوند، فشار مضاعفی  را بر گرده تولید و تولیدکننده اضافه می کنند.

,

, ,

 

,

آسیب دلالان مفصل به استانداری و مسئولان ارائه شده است

, آسیب دلالان مفصل به استانداری و مسئولان ارائه شده است, آسیب دلالان مفصل به استانداری و مسئولان ارائه شده است,

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان یزد با عنوان اینکه متاسفانه ماهیانه سود میلیاردی که باید در کل بازار مصالح ساختمانی پخش شود تنها به جیب چند دلال می رود ابراز کرد: این اتفاق با یک مبلغ جز مثال زده شد که در واقعیت ماهیانه توسط دو سه دلال در حد چند میلیارد اتفاق می افتد و شرکت های مذکور علاوه بر سودی که به جیب می زنند از پرداخت مالیات هم فرار کرده اند و در نهایت نتیجه ای جز ورشکسته شدن مصالح فروشان و نابودی کارخانه های تولیدی نخواهد داشت.

,

بحری ادامه داد: همه این آسیب ها مفصل و به صورت مکتوب با مسئولان استانداری، دستگاه های امنیتی، قضایی و نمایندگان مجلس استان ارائه شده است گفت: متاسفانه کارخانه سیمان یزد بارنامه صادر نمی کند و در صورتی که بارنامه، حکم شناسنامه برای یک فرد را دارد و اگر تخلفی انجام شود نمی توان ان را پیگیری کرد.

, همه این آسیب ها مفصل و به صورت مکتوب با مسئولان استانداری، دستگاه های امنیتی، قضایی و نمایندگان مجلس استان ارائه شده است,

مافیایی که مقابل رشد دانش بومی هم قد علم کرده اند

, مافیایی که مقابل رشد دانش بومی هم قد علم کرده اند, مافیایی که مقابل رشد دانش بومی هم قد علم کرده اند,

یکی از حوزه هایی که دلالان نقش تعیین کننده را در استان یزد ایفا می کنند در تولید و واردات بذر گوجه و خیار است که کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

,

در استان یزد گلخانه های خیار و گوجه فراوانی وجود دارد اما همچنان این کشت ها درگیر واردات بذر هستند و اگر بذر گوجه و خیار وارد نشود کشاورز یزدی نمی تواند زمین خود را زیرکشت ببرد در ضمن اینکه تامین بذر گوجه و خیار استان هم در دست دو یا سه دلال است!

, در استان یزد گلخانه های خیار و گوجه فراوانی وجود دارد اما همچنان این کشت ها درگیر واردات بذر هستند و اگر بذر گوجه و خیار وارد نشود کشاورز یزدی نمی تواند زمین خود را زیرکشت ببرد در ضمن اینکه تامین بذر گوجه و خیار استان هم در دست دو یا سه دلال است!,

, , ,

برخی بذرها باید پایه پدری و مادری داشته باشند که هر سال با تلاقی آن ها فرزندی به نام بذر گوجه و خیار به دست بیاید که  علم و دانش این کار در کشور و حتی در دانشگاه های یزد وجود دارد اما مافیای پشت صنعت بذر هرگز اجازه اتفاق چنین کاری  را نمی دهد!

, برخی بذرها باید پایه پدری و مادری داشته باشند که هر سال با تلاقی آن ها فرزندی به نام بذر گوجه و خیار به دست بیاید که  علم و دانش این کار در کشور و حتی در دانشگاه های یزد وجود دارد اما مافیای پشت صنعت بذر هرگز اجازه اتفاق چنین کاری  را نمی دهد!,

بررسی های یزدرسا حتی نشان می دهد برخی تلاش برای تولید بذر در یزد هم با درهای بسته روبرو شده است و گویا سرمایه گذاری بر روی تولید بدرشدنی نیست!

, بررسی های یزدرسا حتی نشان می دهد برخی تلاش برای تولید بذر در یزد هم با درهای بسته روبرو شده است و گویا سرمایه گذاری بر روی تولید بدرشدنی نیست!, بررسی های یزدرسا حتی نشان می دهد برخی تلاش برای تولید بذر در یزد هم با درهای بسته روبرو شده است و گویا سرمایه گذاری بر روی تولید بدرشدنی نیست!,

سودهای کذایی واردات بذر بگونه ای است که دست حمایت از محققان داخلی را پس کشیده است، بطور مثال گاها دلالان بذر گوجه و خیار در شهری مانند یزد به دلیل انحصارطلبی به سودهای کلانی و کذایی دست پیدا می کنند که می توانند جلو هر دانشی را در این زمینه بگیرند.

,

متاسفانه واردات بذر در انحصار چند نفری است که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و توزیع ان ها را در استانی مانند یزد تنها در اختیار چند نفر محدود قرار می دهند که همین انحصار در بذر سودکلانی به جیب دلالان وارد می کند و نهایتا مسیر برای رسیدن به صنعت تولید بذر محدود می شود.

,

, ,

 

,

این تنها نمونه ای از صدها مواردی است که این روزها دلالان، جیب مردم را طعمه سودجویی خود کرده اند و مانند غده سرطانی هر روز بدخیمتر می شوند و اراده محکمی هم برای مقابله با ان ها نیست اما یزدرسا برای آنکه یک سویه به قاضی نرفته باشد شرایط کنونی رسوخ دلالان را از عالی ترین مقام اجرایی استان یزد پرس و جو کرده است.

,

رسیدگی به برخی موارد از برخی گزارش‌های دلالی!

, رسیدگی به برخی موارد از برخی گزارش‌های دلالی!, رسیدگی به برخی موارد از برخی گزارش‌های دلالی!,

محمد علی طالبی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص اینکه آیا استانداری یزد طی سال های گذشته برنامه ای برای برخورد با دلالان در بخش های مختلف داشته است یا خیر، گفت: در بحث برخورد با دلالان مواردی به استانداری انعکاس داده شد که در برخی موارد که مسئولیت مستقیم داشتیم ورود کرده و اتفاقات خوبی هم در این زمینه افتاده است.

,

استاندار یزد اضافه کرد: در برخی موارد اساسا مسئولیت نداشتیم و در برخی نیز مشکلی به ما منعکس نشد! که نمونه آن را می توان به مشکلات در بحث سیمان اشاره کرد که اخیرا و طی روزهای اخیر نسبت به این چالش آگاه شدیم و مسائلی از سمت مسئولان مربوطه مطرح شد.

, در برخی موارد اساسا مسئولیت نداشتیم و در برخی نیز مشکلی به ما منعکس نشد!,

وی افزود: در مواردی که مسئولیت مستقیم داشتیم به صورت جدی وارد عمل شدیم و نسبت به رفع این چالش در هر بخشی که بوده اقدام کردیم که نقش بسیار مهمی در رفع آن چالش و بهبود شرایط داشته است.

,

 

,

دلال مختص یزد نیست و چالش کشوری است

, دلال مختص یزد نیست و چالش کشوری است, دلال مختص یزد نیست و چالش کشوری است,

طالبی نظام ناکارآمد اقتصادی در کشور را یکی از علت های رشد دلالان دانست و تصریح کرد: متاسفانه نظام حکمرانی اقتصادی کشور شرایط را برای رشد دلالیسم در حوزه اقتصاد فراهم آورده و این چالش کشوری بوده و تنها به استان یزد اختصاص ندارد.

,

استاندار یزد ادامه داد: به طور مثال اگر به بحث دلالی محصولات کشاورزی نگاه بیندازیم می بینیم که به یک دوره چهل یا پنجاه سال باز می گردد و منحصر به سال های اخیر و استان یزد نیست بلکه سابقه طولانی دارد و در کل کشور با این مشکل و معضل مواجه هستیم.

,

حال این قضاوت بر عده مخاطبین گذاشته می شود که رشد دلالان در سال های اخیر چه میزان به نظام ناکاآمد اقتصادی کشور برمی گردد یا اعتقاد مسئولان به وجود دلال و سو مدیریتی که می توانست بسیار وضع را بهتر از شاریط کنونی کند.

, حال این قضاوت بر عده مخاطبین گذاشته می شود که رشد دلالان در سال های اخیر چه میزان به نظام ناکاآمد اقتصادی کشور برمی گردد یا اعتقاد مسئولان به وجود دلال و سو مدیریتی که می توانست بسیار وضع را بهتر از شاریط کنونی کند.,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه