اخبار داغ

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

شیر مادر تا ۶ ماهگی؛ بهترین منبع غذایی برای رشد کودک

شیر مادر تا ۶ ماهگی؛ بهترین منبع غذایی برای رشد کودک
اعظم خدابخش گفت: شیر مادر تغذیه‌ای بدون جایگزین برای رشد و تکامل مغز و زیربنای بقا و سلامت کودک است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ متخصص مامایی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" به مناسبت روز شیر مادر گفت: شیر مادر بهترین نوع تغذیه در کودکان زیر ۲ سال است که به دلیل وجود پادتن مانع ایجاد بیماری های مختلف در کودکان می شود، به علاوه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در بزرگسالی از سلامت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
اعظم خدابخش ادامه داد: دوره شیرخوارگی حساس ترین، مهم ترین و حیاتی ترین دوره رشد و تکامل انسان محسوب می شود و شیر مادر نقشی تعیین کننده در رشد جسمانی، روانی و عاطفی کودک دارد.
,
 
,
وی افزود: شیر مادر، تامین کننده نیازهای ابتدایی نوزاد است و سلامت نوزاد به کیفیت و کمیت شیر مادر بستگی دارد؛ هر چقدر مادر در دروان شیردهی آرامش روانی بیشتری داشته باشد کودک نیز آرام تر است و کمتر گریه می کند.
,
 
,
این متخصص تصریح کرد: شیردهی نوزاد توسط مادر، مزایای فراوانی از جمله کاهش خونریزی پس از زایمان، ممانعت از تخمک گذاری و اثرات ضدبارداری، بازگشت سریع تر به وزن قبل از بارداری، کاهش ابتلا به پوکی استخوان، سرطان رحم و پستان را در سال های آینده دارد.
,
 
,
خدابخش گفت: آخرین پژوهش ها نشان داده است سرطان پستان با افزایش طول دوره شیردهی کاهش می یابد به طوری که هر سال شیردهی، موجب کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان می شود.
,
 
,
وی ادامه داد: با قرار گرفتن نوزاد و کودک شیرخواره در آغوش مادر و ارتباط نزدیک پستان، دستان و بازوان مادر با نوزاد و تماس پوست بدن مادر با پوست نوزاد، گرمای بدن مادر به سادگی به کودک منتقل و این امر موجب امنیت روانی او می شود.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر، همچنین موجب افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود و وابستگی عاطفی بین مادر و کودک نیز افزایش می یابد.
,
 
,
خدابخش بیان کرد: تغذیه با شیر مادر از حقوق اولیه کودکان است و محروم سازی آنها از شیر مادر، هم به سبب ضایع کردن حقوق آنها و هم به واسطه آسیب های جسمی و روانی که به کودک وارد می کند، غیراخلاقی است.
,
 
,
وی ادامه داد: بیشترین تاثیر شیر مادر در جوامعی است که میزان درآمدها کمتر، سطح تحصیلات پایین تر و وضع بهداشت نامطلوب تر است.
,
 
,
این متخصص گفت: تا سن ۶ ماهگی شیر مادر به تنهایی، بهترین منبع غذایی برای تامین رشد فیزیکی و مغزی کودک است.
,
 
,
خدابخش افزود: متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم که برخی از مادران؛ کودک را از شیر خود محروم می کنند و شیر خشک را تغذیه کودک قرار می دهند؛ در صورتی که اگر شیر مادر کافی باشد این ظلم بزرگی است که مادر از دادن شیر خود به فرزندش خود داری کند.
,
 
,
وی بیان کرد: برخی از مادران نیز وزن کم کودک را دلیل استفاده از شیرخشک عنوان می کنند فقط در صورتی که پزشک تشخیص دهد مادر باید شیرخشک را شروع کنند.
,
 
,
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در شیر مادر مخصوصا شیر در ابتدای تولد مواد مغذی ای وجود دارد که در بهترین شیرخشک یافت نمی شود و فقط در شیر مادر وجود دارد بنابراین تحت هیچ شرایطی مادران شیر خود را از برنامه نوزاد حذف نکنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه