اخبار داغ

کارشناسان در گفت‌وگو با دانا مطرح کردند؛

کارهای ناتمامی که باید وزیر آموزش و پرورش آینده به اتمام برساند/ "عدم استمرار سیاست ها"؛ درد بی درمان وزارتخانه

کارهای ناتمامی که باید وزیر آموزش و پرورش آینده به اتمام برساند/ "عدم استمرار سیاست ها"؛ درد بی درمان وزارتخانه
یکی از وزارتخانه هایی که در سالهای گذشته دچار بحران های متعدد شده، وزارت آموزش و پرورش است؛ دانا در گفتگو با چهره‌های صاحب نظر حوزه تعلیم و تربیت شاخص‌های انتخاب یک وزیر کارآمد برای وزارتخانه را در کابینه دولت سیزدهم جویا شد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برخی از کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در گفت و گو با دانا به مهمترین و زیر بنایی ترین معضلات وزارت آموزش و پرورش اشاره کردند؛ معضلاتی که به گفته انان وزاری دولت های پیشین نتوانستند به انها غلبه کنند و در اثر بی توجهی ها، تجمیع این معضلات اکنون وزارت آموزش و پرورش را به یکی از بحرانی ترین وزارتخانه ها تبدیل کرده است. باا ین اوصاف این کارشناسان  کخ خود سابقه وزارت و مسئولینت های مهم در این وزارتخانه را داشته اند، معتقدند وزیر انتخابی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باید به مهمترین چالش های این وزارتخانه مقابله کند که در صورت موفقیت برخی از معضلات به خودی خود حل و فصل خواهند شد. 

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ادامه مشروح گفت و گو با این صاحب نظران خواهد آمد، به امیدی که در انتخاب وزیری لایق، کاردان و تأثیرگذار مثمرثمر و منشاء اثر باشد.

,
 
,
وزیر جدید باید کارهایی که در چند سال گذشته انجام نشده را انجام دهد
, وزیر جدید باید کارهایی که در چند سال گذشته انجام نشده را انجام دهد,
 
,
دکتر سید کاظم اکرمی، وزیر پیشین آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار دانا؛ درباره معیارهای انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در نظر داشته باشند گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با تحقیفات دلسوزانه و دقیق موجبات تصدی وزیری را فراهم کنند که دلسوز؛ متخصص و جسور باشد و با توان و درایت خود بتواند تنها بخشی از معضلات بیشمار وزارت آموزش و پرورش را ساماندهی کند.
, دکتر سید کاظم اکرمی، وزیر پیشین آموزش و پرورش , دکتر سید کاظم اکرمی,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی در ادامه تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش کارهای زیادی باید انجام شود؛ کارهایی که در چند سال گذشته انجام نشده و همگی بر هم انباشته شده اند و اکنون باید وزیری به میدان بیاید که با تمام توانایی خود تنها بخشی از این کارهای عقب افتاده را انجام دهد و این سکون و سکوت را قدری جبران کند.
,
 
,
 
,
دولت های گذشته برای آموزش و پرورش کاری نکردند
, دولت های گذشته برای آموزش و پرورش کاری نکردند, دولت های گذشته برای آموزش و پرورش کاری نکردند,
اکرمی در ادامه افزود: دولت هایی گذشته، آنگونه که باید برای آموزش و پرورش،  معلمان و دغدغه‌هایشان کاری نکرده اند. معلمان سال ها از این قضیه رنج می‌برند که چرا دولت ها به مسائل و مشکلات آنها آنطور که باید توجه نکرده اند با این وجود و با توجه به اینکه در آستانه تشکیل دولت سیزدهم هستیم، این سوال مطرح می شود که دولت جدید برای معلمان قرار است چه کاری انجام دهد و چقدر مسائل جامعه فرهنگیان برای دولت جدید حائز اهمیت است و برای دولت و دولتمردان غدغه به حساب می‌آید. توجهی که یک دولت به یک قشر نشان دهد نشانه اهمیت و احترام آن دولت به یک قشر است.
,
 
,
 
,
"عدم استمرار سیاست ها"؛ درد بی درمان وزارتخانه 
, "عدم استمرار سیاست ها"؛ درد بی درمان وزارتخانه , "عدم استمرار سیاست ها"؛ درد بی درمان وزارتخانه ,
اکرمی در ادامه اظهاراتش یادآور شد: اما مهمترین معضل، عدم استمرار سیاست هاست! عدم استمرار سیاستها معضلی است که در تمام حوزه‌ها و وزارتخانه ها وجود دارد؛ اما در وزارت آموزش و پرورش این معضل به مشکلی لاینحل و گرهی کور تبدیل شده است. به این معنا که هر وزیری که روی کار می‌آید، سیاست ها جدیدی را به صورت سلیقه ای روی کار می آورد؛ بنابراین وزیر جدید نباید به دنیال اجرای سلیقه خود باشد، بلکه بخشی از قوانین  اجرا نشده و مصوبات قبلی را اجرا کند.
,
 
,
 
,
وزیرجدید مصوبات قدیم را اجرا کند
, وزیرجدید مصوبات قدیم را اجرا کند, وزیرجدید مصوبات قدیم را اجرا کند,
وی ادامه داد: حال سوال این است که چرا باید وزیری روی کار بیاید که برنامه های نا تمام وزرای قبل که بر اساس نیازها و مصوباتی آغاز شده اند را کنار بگذار و خودش شروع به برنامه‌چینی کند؟ دود این کار به چشم نظام آموزشی، معلمان، دانش‌آموزان و در نهایت جامعه خواهد رفت
,
 
,
 
,
***
, ***, ***,
 
,
در انتخاب وزیر دقت شود/ وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست 
, در انتخاب وزیر دقت شود/ وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست , در انتخاب وزیر دقت شود/ وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست ,
دکتر ابرهیم سحرخیز؛ معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش پرورش در گفت و گو با خبرنگار دانا با تصریح بر اینکه در انتخاب وزیر آموزش و پرورش دیگر دولت فرصت آزمون و خطا ندارد، می گوید: ما ایدئولوژیست صرف و تئوریسین نمی خواهیم، بلکه وزیری نیاز داریم که بتواندکار بر زمین مانده ۸ سال گذشته را چند قدم جلو ببرد.
, دکتر ابرهیم سحرخیز؛ معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش پرورش, دکتر ابرهیم سحرخیز,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی در تشریح نخستین و مهمترین خصوصیتی که دولت آینده برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید مد نظر قرار دهد گفت: به رغم با چالش هایی که امروزه این وزارتخانه با آنها دست به گریبان است؛ انتخاب وزیری برای هدایت این وزارتخانه عریض و طویل با وسواس، ریزبینی و حساسیت های خاص باید صورت بگیرد؛ چرا که چالش های بسیار جدی و بسیار مهمی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که دولت آینده باید توجه ویژه‌ای به رفع این چالش‌ها و مشکلات داشته باشد.
,
 
,
 
,
کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه
, کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه, کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه,
وی در ادامه عنوان میکند: اولین و مهمترین چالش آموزش و پرورش کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه است؛ گذشته از آن رفع انتظارات شغلی و معیشتی معلمان و بر زمین ماندن اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از دیگر چالش های جدی این حوزه است که دولت آینده باید با درک درست و صحیحی از این چالش ها خدمتی نوین را آغاز کند.
,
 
,
 
,
انتخاب وزیر و پرهیز از عناوین دهن پر کن 
, انتخاب وزیر و پرهیز از عناوین دهن پر کن , انتخاب وزیر و پرهیز از عناوین دهن پر کن ,
 این کارشناس نظام آموزشی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما باید وزیری را بر کرسی وزارت بنشانیم که اولاً کارنامه موفق و مسبوق به سابقه ای در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد؛ دوماً از میزان محبوبیت و مقبولیت در بدنه وزارت آموزش و پرورش و جامعه معلمان برخوردار باشد. ما با مشارکت باید به انتخاب وزیر، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ اما اگر به انتخاب فلان استاد دانشگاه بسنده کنیم که مثلا در حوزه برنامه درسی و علوم تربیتی یا تعلیم و تربیت علامه است، قطعاً قافیه را باخته‌ایم؛ ما نباید به دنبال عناوین دهن پر کن باشیم.
,
 
,
 
,
وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست صرف
, وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست صرف, وزیر می خواهیم نه ایدئولوژیست صرف,
سحرخیر در ادامه متذکر شد: ما وزیر می خواهیم و در حال حاضر نیازی به ایدئولوژیست صرف نداریم. در حال حاضر تئوریسین نمی‌خواهیم؛ وزیر باید ساختار آموزش را بشناسد و بتواند کار بر زمین مانده ۸ سال گذشته را چند قدم به جلو ببرد. در حالیکه اگر بهترین استاد تمام هیئت علمی دانشگاه‌ها را هم بیاوریم، فارغ از اینکه این فرد حتی  یک روز دوره های آموزشی آموزش و پرورش را ندیده باشد، نمی تواند به پیشرفت آموزش و پرورش و رفع معضلات و مشکلات و چالش‌های پیش روی این وزارتخانه هیچ کمکی کند. 
,
 
,
معاون سابق آموزش متوسطه در ادامه یادآور شد: وزیر حداقل باید مدیرکل چند استان بوده باشد. چند سالی کار در ستاد را تجربه کرده باشد. ساختار آموزش و پرورش را بشناسد و بتواند در کارهایش موفق باشد این مواردی که ذکر کردم نیازهای حداقلی در انتخاب وزیر است.
,
 
,
 
,
توجه به رزومه قوی و محبوبیت در انتخاب وزیر 
, توجه به رزومه قوی و محبوبیت در انتخاب وزیر , توجه به رزومه قوی و محبوبیت در انتخاب وزیر ,
سحرخیز در جمع بندی اظهاراتش افزود: بنابراین با دو ویژگی یعنی یکی رزومه و سابقه کار موفق در بدنه آموزش و پرورش(که اصل مهمی برای برقراری ارتباط معلمان با چنین وزیری است) و دوم برخورداری از مقبولیت و محبوبیت اجتماعی که در واقع این خصوصیت برای وزیر سرمایه مهمی است که به کمک او بیاید تا بتواند در هیئت دولت نظرات و حرف هایش را به کرسی بنشاند. لذا اگر وزیر انتخابی در دولت آینده دو شرط بالا را داشته باشد، می تواند تاثیر بسیار مهمی در رفع و رجوع مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش را داشته باشد.
,
 
,
 
,
***
, ***,
 
,
 
,
 وزیر در هیئت دولت باید نقش فعالی داشته باشد
,  وزیر در هیئت دولت باید نقش فعالی داشته باشد,  وزیر در هیئت دولت باید نقش فعالی داشته باشد,
ناصر کوهستانی،کارشناس آموزشی و برنامه ریزی درسی در گفت گو با دانا در رابطه با انتخاب وزیر آموزش و پرورش (با تمرکز بر معضلات موجود در این حوزه)،  انتخاب چنین فردی را مشروط به شناخت عمیق و سابقه کار وزیر پیشنهادی در این وزارتخانه دانست و گفت : برای رفع معضلات فراوان نظام آموزشی کشور وزیری نیاز داریم که به صورت جهادی همواره در میدان باشد و نقش فعالی را در هیئت دولت ایفا کند؛
, ناصر کوهستانی, ناصر کوهستانی, ،کارشناس آموزشی و برنامه ریزی درسی ,
 
,
 
,
, ,
 
,
این کارشناس آموزشی اضافه کرد: ضمن آنکه اشراف کامل به امورات ستادی و کلاسی این وزارتخانه داشته باشد. وزیر منتخب باید بخش بخش وزارتخانه آموزش و پرورش را مثل کف دست خود بشناسد تا بتوانند در مواقع حساس به سرعت تصمیم‌گیری کند تا در مورد مباحثی چون کمبود نیروی انسانی گرفته تا موارد دیگری  چون بازگشایی مدارس که در این برهه زمانی وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گریبان است، تصمیم گیری کند.
,
 
,
 
,
وزیر باید در آموزش و پرورش رشد کرده باشد
, وزیر باید در آموزش و پرورش رشد کرده باشد, وزیر باید در آموزش و پرورش رشد کرده باشد,
وی اضافه کرد: کارهای وزیر آموزش و پرورش بخاطر گستردگی این وزارتخانه بسیار وسیع و نفس‌گیر است و همتی والا می خواهد برای خدمت صادقانه در این عرصه مقدس؛ بنابراین وزیر پیشنهادی دولت آینده باید از بدنه آموزش و پرورش باشد و باید از ابتدای خدمت خود کلاس رفته و به عنوان معلم تدریس کرده باشد، باید در مدرسه مدیریت کرده باشد، در مراحل بعدی باید در منطقه، منطقه داری کرده باشد و مسائل مختلف و آموزش و پرورش را بشناسد. قطعاً یکی ازا ین سمت ها مثلا معاون کل بودن در یک استان برای انتخاب وزیر به تنهایی کفایت نمی کند و این سمت ها باید به صورت یک سلسله مسئولیت در پی هم آمده باشد.
,
 
,
 
,
وزارت با رأفت و اقتدار 
, وزارت با رأفت و اقتدار , وزارت با رأفت و اقتدار ,
کوهستانی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش که به مجلس پیشنهاد می شود باید با دو رویکرد و دو مأموریت وارد وزارتخانه آموزش و پرورش شود؛ یک رویکرد و یک مأموریت این است که در جمع خود معلمان و پرسنل وزارتخانه آموزش و پرورش و کارها و امورات جاری هر روزه این وزارتخانه با رأفت و اقتدار رفتار کند تا ستادش را با کمترین خطا و بیشترین بازدهی مدیریت کند.
,
وی در ادامه بحث متذکر شد: ماموریت دوم وزیر برخورداری از مقبولیت و محبوبیت و دارا بودن روحیه کاملاً جهادی در هیئت دولت است. یعنی وزیر آموزش و پرورش با روحیه جهادی باید بتواند در بحث بودجه ورود و تا جایی که می‌تواند از حقوق معلمان و دانش‌آموزان دفاع کند. باید وزیر مطالبات اولیه آنها را از هیئت دولت طلب کند و نقش بسیار فعال در هیئت دولت داشته باشد و هیئت دولت برای حرفش احترام قائل شود.
,
 
,
 
,
نقش فعال وزیر در هیئت دولت
, نقش فعال وزیر در هیئت دولت, نقش فعال وزیر در هیئت دولت,
این کارشناسان آموزشی و برنامه ریزی درسی تصریح کرد: خیلی مهم است که وزیر آموزش و پرورش هر فصل در هیئت دولت خریدار داشته باشد و تنها به برخورداری از مدرک و رزومه ای غیر مرتبط با بحث تعلیم و تربیت بسنده نشود که مثلاً فلانی در چند وزارتخانه و در چند کسوت غیرمرتبط مسئولیت‌هایی داشته که بحث آموزش و پرورش هیچ ارتباطی با مشاغل و مسئولیت های قبلی وی نداشته است؛ بنابراین با تمام مشکلاتی که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است یک وزیر نیاز داریم که به صورت جهادی همواره در میدان باشد و نقش فعالی را در هیئت دولت ایفا کند.
,
 
,
 
,
***
, ***,
 
,
بهبود معیشت معلمان؛ بستر تحول در نظام آموزشی
, بهبود معیشت معلمان؛ بستر تحول در نظام آموزشی, بهبود معیشت معلمان؛ بستر تحول در نظام آموزشی,
محمدرضا نیک نژاد؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی دانا در رابطه با معیارهای انتخاب انتخاب وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر باید در کابینه نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد تا بتواند معیشت معلمان را به عنوان اصلی ترین مطالبه این قشر بر آورده کند.
, محمدرضا نیک نژاد؛ کارشناس مسائل آموزش و پرورش پرورش, محمدرضا نیک نژاد,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی ادامه داد: بنده در چند سالی که معلم هستم و در این سالیان در جریان معضلات این وزارتخانه بوده ام، متوجه اصل غیر قابل کتمانی شده ام و آن این است که آن دسته از وزرای آموزش و پرورشی که روی کار آمده اند و نسبت به سایر وزرا موفق عمل کرده اند، به این جهت بوده که به لحاظ تخصص با ساختار آموزشی این وزارتخانه آشنا بوده اند. یعنی وزرای موفق خودشان از ابتدا در این وزارتخانه به عنوان معلم و مدیر مدرسه شروع به کار کرده و به تدریج مسئولیت مهم‌تری به آنها واگذار شده است و بدین صورت تجربه کاملی از رویارویی با مشکلات بی شمار این وزارتخانه در کارنامه خود دارند.  
,
 
,
 
,
وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد
, وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد, وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد,
این کارشناس حوزه تعلیم و تعلم خاطر نشان کرد: بنده مهمترین شاخصه انتخاب وزیر آموزش و پرورش این است که در ابتدا به جایگاه او در هیئت دولت نگاه شود. وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رای و اعتبار داشته باشد. حرف وزیر باید شنیده شود و هم دولتمردان در هیئت دولت و هم معاونان و مدیران زیر دست وزیر باید از دستورات وی تمکین کنند. 
,
 
,
 
,
باید از افزایش حقوق و تامین معیشت شروع کرد
, باید از افزایش حقوق و تامین معیشت شروع کرد, باید از افزایش حقوق و تامین معیشت شروع کرد,
 وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما وزیر جدید آموزش و پرورش ابتدا به ساکن باید روی حل و فصل چه معضلی تمرکز کند، گفت: به نظر بنده وزیر جدید باید از بهبود معیشت و افزایش حقوق و پرداخت مطالبات و مزایای معلمان و فرهنگیان شروع کند؛ چرا که معیشت حرف اول را می زند که یک وزیر با سیاست ذاتی خود باید بتواند برای افزایش حقوق فرهنگیان و معلمان بجنگد و کاری اساسی از خود به یادگار بگذارد. از این جهت وزیری باید در راس کار قرار بگیرد که فارغ از این سوال که چند سال در راس کار می ماند، یک بار برای همیشه مشکلات معلمان را حل و فصل کند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد
, رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد, رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد,
بنابراین بنده فکر میکنم اگر دولت آقای رئیسی تنها بحث معیشت معلمان را دنبال کند و به نتیجه برساند بزرگترین مشکل وزارت آموزش و پرورش حل خواهد شد و انگیزه های بسیار زیادی در امر آموزش به وجود خواهد آمد؛ چرا که با مرتفع کردن امر معیشت دروازه های تحول در نظام آموزشی باز خواهند شد و معلم با عشق و انگیزه در کلاس درس حضور پیدا می‌کند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
,
خبرنگار: علی خدایی بیجاری
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه