اخبار داغ

ساخت نیروگاه‌ برق آبی؛ سرمایه‌گذاری مغفول مانده در بوکان

ساخت نیروگاه‌ برق آبی؛ سرمایه‌گذاری مغفول مانده در بوکان
سد شهید کاظمی بوکان با دبی ۲۵ لیتر در ثانیه در کم بارش ترین سال‌ها یکی از متنوع‌ترین منابع آبی کشور برای احداث نیروگاه برق آبی است که متاسفانه به علت‌های مختلف تا کنون مورد بی مهری و مغفول مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، طی هفته های گذشته و با افزایش دما شاهد مصرف برق در سطح کشور بودیم که این مهم در نهایت به جیره بندی برق در حوزهای مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی ختم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

هر چند سالیان متمدای است که زنگ خاموشی‌ ناشی از کمبود انرژی‌های فسیلی بارها به صدا درآمده، اما تا کنون برنامه و راه کاری علمی برای فاصله از این بحران در کشور به صورت جدی گرفته نشده است.

,

شاید بهترین راه برای فاصله گرفتن از انرژی های فسیلی در کشور با وجود سد های فراوان و پر آب کشور احداث و استفاده از نیروگاه های برق آبی باشد.

,

بی تردید سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در حوزه برق آبی می تواند حد اقل از بار مصرفی نیروگاه های فسیلی بکاهد و این مهم یعنی افزایش تولید انرژی برای حوزه های مختلف سطح کشور.

,

سد شهید کاظمی بوکان با دبی ۲۵ لیتر در ثانیه در کم بارش ترین سال‌ها یکی از متنوع‌ترین منابع آبی کشور برای احداث نیروگاه برق آبی است که جدای از تامین برق چندین استان می تواند برای ده ها نفراشتغال و همچنین رونق اقتصادی منطقه باشد.

,

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان و حتی کارشناسان از این که در فصل زمستان و تابستان با خاموشی برق مواجه می شوند در عجب هستند، زیرا مطلع نیستند که هرچقدر میزان مصرف گاز بیشتر شود، امکان عرضه گاز به نیروگاه ها برای تامین برق کمتر شده و به همین موضوع به عنوان مهمترین دلیل ،خاموشی ها را در کشور دامن زده است.

,
متولیان انرژی همواره محدودیت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را دلیل اصلی خاموشی‌های یک ماهه اخیر در مناطق مختلف کشور اعلام می کنند، چالشی که با فرصت و ظرفیت سرمایه گذاری برای استفاده ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر در مناطق مختلف بویزه سد شهید کاظمی بوکان وجود دارد.
,
متولیان انرژی همواره محدودیت سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها را دلیل اصلی خاموشی‌های یک ماهه اخیر در مناطق مختلف کشور اعلام می کنند، چالشی که با فرصت و ظرفیت سرمایه گذاری برای استفاده ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر در مناطق مختلف بویزه سد شهید کاظمی بوکان وجود دارد.
,

طبق پیش بینی وزارت نیرو تا سال ۱۴۱۵ ایران به ۵۵۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق نیاز دارد که اگر به دیگر نیروگاه تجدید پذیر توجه نشود حتی برای تامین این میزان برق در تامین سوخت نیروگاه های حرارتی برق دچار مشکل می شویم ، مشکلی که در ۲ سال اخیر در قالب خاموشی های بدون اعلام قبلی به صورت ملموس بروز پیدا کرده است.

,

سد‌ها یکی از منابع تولید برق و از اصلی‌ترین منابع تامین برق در مواقع بحرانی و اوج بار هستند. با وجود سهم ۵ درصدی تولید برق کشور از منابع برقابی در کل سال، این نیروگاه‌ها در ساعات اوج مصرف بیش از ۱۵ درصد تولید برق را بر عهده دارند.

,

مسئول سد شهید کاظمی بوکان در همین رابطه گفت: بسیاری از کشورهای دنیا در یک دهه اخیر بیش از برنامه تعیین شده به نیروگاه های تجدید پذیر شامل برق آبی ، خورشیدی و بادی مجهز شدند .

,

جعفری افزود: سد شهید کاظمی بوکان اگر به نیروگاه برق آبی که ظرفیت ویزه ای برای این مهم دارد مجهزشود بسیاری از مشکلات فعلی نه تنها بوکان بلکه دیگر استان های همجوار نیز تا حدود زیادی کاسته می شود.

,

وی ادامه داد: در سالهای پر بارش شاهد دبی ۱۲۵ لیتری و در کم بارش ترین سالها همانند سال جاری ۲۵ لیتری اب بر ثانیه در این سد هستیم که این امار نشان می دهد سد شهید کاظمی بهترین مکان برای احداث نیروگاه برق آبی در سطح منطقه است.

,

جعفری افزود: با ایجاد و احداث این نیروگاه می توان از ۲۵ تا ۱۲۵ مگاوات برق تولید و آن را وارد مدار شبکه کرد که این مهم نشان از پتانسیل مهم سد شهید کاظمی هستیم.

,

این مسئول بوکانی افزود: همه زیر ساخت ها در سد شهید کاظمی برای ایجاد نیروگاه برق آبی مهیا است و تنها جذب سرمایه گذار می تواند انقلابی در حوزه برق منطقه ایجاد کند.

,

وی رویکرد به انرژی های تجدیدپذیر را توسعه پایدار تولید انرژی دانست و بیان داشت: علاوه بر ظرفیت برق آبی ، قطعا شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در سطح منطقه نیز خواهیم بود.

,

حمایت‌های قانونی و دولتی از سرمایه‌گذاری در نیروگاه های مقیاس کوچک توسعه انرژی های تجدید پذیر کشور ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدیدپذیر و سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی باید از رویکرد های مهم وزارت نیرو در این بخش باشد که امید است شاهد احداث و افتتاح چنین نیروگاهی در حوزه آب ریز سد شهید کاظمی بوکان باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه