اخبار داغ

گزارشی از بررسی وضعیت گوجه فرنگی و پیاز در بازار؛

دل خون کشاورزان از کشت گوجه فرنگی و پیاز/ خشکیدن امید کشاورزان در بازار بی تدبیری

دل خون کشاورزان از کشت گوجه فرنگی و پیاز/ خشکیدن امید کشاورزان در بازار بی تدبیری
با تولید بدون حساب و کتاب، یک سال با کاهش یا کمبود محصول کشاورزی و سال بعد با افزایش همان محصول مواجه می‌شویم و این مشکل هرسال بعد از برداشت گریبان یک محصول کشاورزی را می‌گیرد و زحمات کشاورزان وارد بازار بی تدبیری می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، کاهش بارش ها و خشکسالی ها در ماه های اخیر و تنش های آب بخش های مختلفی از کشور را تحت تاثیر قرار داده است، کشاورزی نیز از این قضیه مستثنی نیست، تولید محصولاتی که نیاز مبرم به آب دارند، براثر کاهش منابع آبی کمتر شده اند، به دلیل کاهش منابع آبی، بسیاری از کشاورزان نسبت به کشت اقدام کردند اما متاسفانه محصولات به ثمر نرسید و گروه دیگری نیز با در نظر گرفتن شرایط گوجه فرنگی و پیاز طی سال های گذشته این محصولات را  کشت نکردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ،,

استان خراسان شمالی، با توجه به خشکسالی ها و تنش آبی فراوان در بخش کشاورزی خسارت های زیادی را متحمل شده و بسیاری از محصولات تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است.

,

البته نکته قابل توجه این است که خشکسالی بخشی از ماجرا است و افزایش هزینه های کشت، داشت و برداشت و نبود بازار در زمان برداشت محصول همگی از جمله عواملی هستند که بیشترین زیان را به کشاورز وارد کرده اند و باعث شده تا کشاورزان رغبتی برای تولید محصولات کشاورزی نداشته باشند چرا که در طول سال گذشته نبود بازار مناسب برای فروش محصول گوجه و پیاز سبب شد تا کشاورزان چاره‌ای جز رها کردن محصول تولیدی روی زمین  نداشته باشند.

,

 

,

چرا در بخش کشاورزی به تعادل در تولید نرسیده ایم؟

, چرا در بخش کشاورزی به تعادل در تولید نرسیده ایم؟, چرا در بخش کشاورزی به تعادل در تولید نرسیده ایم؟,

تمامی این عوامل باعث شده تا با تولید بدون حساب و کتاب، یک سال با کاهش یا کمبود محصول کشاورزی و سال بعد با افزایش همان محصول مواجه شویم واین مشکل هرسال بعد از برداشت گریبان یک محصول کشاورزی را می‌گیرد و زحمات کشاورزان وارد بازار بی تدبیری می‌شود.

,

از آنجا که قیمت محصولات غیر اساسی را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند، تصمیم گیری کشاورزان برای کشت این محصولات براساس قیمت سال گذشته است؛ بنابراین اگر قیمت محصولی مناسب باشد کشاورز همان محصول را در سال زراعی آینده نیز خواهد کاشت.

,

کارشناسان نبود برنامه ریزی در اجرای الگوی کشت، توسعه نیافتگی تجهیزات صنایع تبدیلی و تکمیلی، فراهم نبودن بسترصادرات، بی توجهی به سیاست‌های حمایتی و تشویقی و آموزش کشاورزان موجب تولید بیش از اندازه و هدر رفت منابع آب و خاک برای تولید دربخش کشاورزی شده است.

,

سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا هنوز در بخش کشاورزی به تعادل در تولید نرسیده ایم و در سال‌های اخیر همواره تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دچار ضرر و زیان می‌شوند؟

,

 

,

, ,

 

,

, ,

کشاورز تنها و بدون حامی است

, کشاورز تنها و بدون حامی است, کشاورز تنها و بدون حامی است,

محمدرضا قادری، یکی از کشاورزان بومی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: هر ساله گوجه فرنگی و خیار را در زمان مشخص کشت می کردیم و در زمان فعلی باید چندین بار برداشت انجام می دادیم، اما امسال به دلیل گرمای هوا و نبود آب بارها کشت شد و محصول به صورت کامل خشک شد.

,

وی ادامه داد: بعضی از کشاورزان که بعد از چندین بار کشت به نتیجه نرسیدند، نسبت به کاشت گوجه فرنگی منصرف شدند ومحصولات کم آب را جایگزین کردند.

,

علی مکرمی نژاد، یکی از کشاورزان استان خاطرنشان کرد: سال گذشته زمین های زیادی از خراسان شمالی برای کشت پیاز و گوجه فرنگی اختصاص پیدا کرد و محصول بالایی وارد بازار شد.

,

وی افزود: باتوجه به اینکه چون هیچ حمایتی از کشاورز در زمان برداشت محصول نیست، بسیاری از محصولات در سر زمین رها شدند و بسیاری دیگر نیز خوراک دام شده و یا با قیمت پایین تر از هزینه تولید به فروش رسید.

,

 

,

کشت برنج و پنبه در خراسان شمالی در سال های بی آبی

, کشت برنج و پنبه در خراسان شمالی در سال های بی آبی, کشت برنج و پنبه در خراسان شمالی در سال های بی آبی,

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار اظهار داشت: یکی از دلایل مهم کاهش تولید گوجه فرنگی، مدیریت ناصحیح منابع آبی استان است.

,

وی ادامه داد: در شرایطی که استان به دلیل رعایت نادرست مدیریت منابع آبی، خشکسالی و کاهش بارش درگیر کم آبی شدید شده، افراد زیادی در نزدیکی رودخانه پمپ گذاشته شده و پنبه و برنج کشت می کنند.

,

صفری با بیان اینکه کشت برنج و پنبه نیاز به میزان مصرف بالایی آب دارد، گفت: در حال حاضر رودخانه اترک در بجنورد به صورت کامل خشک شده است و آبی در آن جریان ندارد.

,

دبیر اتحادیه میوه و تره بار عمده بجنورد خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای کشت یک هکتار گوجه فرنگی با شرایط نگه داری در نایلون، با هزینه های داشت و برداشت مبلغ 100 میلیون تومان هزینه می شود، بنابراین کشاورز توان کشت ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

تولیدات کشاورزان در زمان برداشت، خوراک دام می شود

, تولیدات کشاورزان در زمان برداشت، خوراک دام می شود, تولیدات کشاورزان در زمان برداشت، خوراک دام می شود,

 وی با اشاره به اینکه کشاورز تامین نیست، گفت: به دلیل نبود الگوی کشت و راهنمای کشاورز،  سال گذشته پیاز بیش از حد نیاز کشت شد و باتوجه به عدم حمایت برای صادرات توسط سازمان صمت، به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گرفت.

,

صفری افزود: متاسفانه افراد غیرکارشناس و بدون تخصص مدیریت هایی را عهده دار شده اند و به دلیل نداشتن برنامه ریزی درست کارها را آنگونه که باید انجام نمی دهند.

,

وی گفت: سازمان صنعت،معدن و تجارت باید بازاریابی را داشته باشد تا در زمان هایی که بیش از نیاز استان تولید داریم، برای صادرات اقدام شود، در حالی که کاملا برعکس عمل می شود و در زمان مازاد برنیاز واردات و در صورت کمبود محصول صادرات قوت می گیرد.

,

 

,

کارخانه های فرآوری، محصولات کشاورزان را با قیمت پایین می خرند

, کارخانه های فرآوری، محصولات کشاورزان را با قیمت پایین می خرند, کارخانه های فرآوری، محصولات کشاورزان را با قیمت پایین می خرند,

صفری بیان داشت: متاسفانه همه موارد دست به دست هم داده اند تا کشاورز ضرر کند، به طور نمونه در حال حاضر برای تولید یک کیلو گوجه فرهنگی سه هزار تومان هزینه می شود، که شامل هزینه های کشت، سبد به قیمت دانه ای 10 هزار تومان، کارگر روزانه 200 هزار تومان است و اگر کمتر از این میزان به فروش برساند یعنی هیچ سودی نداشته است.

,

عضو هیئت امنای میدان بار بجنورد با بیان اینکه برداشت گوجه فرنگی داخل استان نیز آغاز شده است، گفت: در روزهای اخیر گوجه فرنگی ارزان تر می شود، باتوجه به اینکه از استان های شیراز، قزوین و زنجان واردات صورت می گیرد، اما در مجموع این مشکل در سراسر کشور وجود دارد.

,

صفری در رابطه با کارخانه های فرآوری محصولات باغی و کشاورزی توضیح داد: متاسفانه این کارخانه ها در سال هایی که مازاد بر تولید  محصول برداشت می شود، با قیمت خیلی پایین اقدام به خرید می کنند و ضربه سنگینی به کشاورز وارد می شود و در سال هایی که تولید کاهش پیدا می کند، نسبت به فروش محصولات بسته بندی شده در سال گذشته، به قیمت روز اقدام می کنند.

,

 

,

, ,

  

,

, ,

کاهش سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مقایسه با سال گذشته

, کاهش سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مقایسه با سال گذشته,

پژمان شهابی، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری سطح زیر کشت گوجه فرنگی در مقایسه با سال گذشته، کاهش پیدا کرده است، گفت: طی سال گذشته سه هزار و ۴۳۰ هکتار گوجه فرنگی در این استان کشت و ۱۵۴ هزار تن محصول برداشت شد.

,

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال جاری دو هزار و ۱۵۰ هکتار گوجه فرنگی کشت شده است و پیش بینی می شود ۱۰۵ هزار تن محصول برداشت شود.

,

شهابی با بیان اینکه کشاورزان بر اساس آب در دسترس اقدام به کشت محصولات می کنند، خاطرنشان کرد: پیش بینی بر این است که میزان عملکرد کاهش پیدا نکند.

,

 

,

انتهای پیام/ رحمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه