اخبار داغ

برداشت برنج در مازندران به اوج خود نزدیک می‌شود؛

خلأ مرجع قیمت‌گذاری برنج؛ دستاویزی برای تنش‌های قیمتی بازار/ دستمزدهای لاکچری امان شالیکاران را بریده است!

خلأ مرجع قیمت‌گذاری برنج؛ دستاویزی برای تنش‌های قیمتی بازار/ دستمزدهای لاکچری امان شالیکاران را بریده است!
هر ساله در سایه نبود ارگان یا نهاد مرجعی برای تعیین قیمت‌گذاری و درجه بندی ارقام گوناگون برنج و حتی نرخ دستمزد کارگر، کمباین، دستگاه نشاکار و شالیکوبی‌ها که هم منصفانه و هم کارشناسانه به اعلام نرخ منطقی و قابل قبول برای همگان بپردازد؛ شاهد قیمت‌های نامتعارف و چند نرخی طی یک فصل زراعی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، استان مازندران بیش از 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که به شرط شرایط مساعد آبی، تمامی این اراضی امکان کشت برنج را دارا هستند.

مازندران با تولید متوسط یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید، بیش از 40 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، اما با توجه به اینکه این محصول به عنوان یک کالای استراتژیک در استان محسوب می‌شود که سهم موثری در درآمد استان دارد اما با گذشت سال‌ها، همچنان بحث درجه بندی و قیمت‌گذاری کارشناسانه برنج روی زمین مانده است و همچنان ارگان یا نهادی برای این منظور، تاسیس و یا متولی امر نشده است و این خلأ موجب شده است تا هر ساله شاهد نوسانات قیمتی و دلالی سودجویان از این محصول باشیم.

متاسفانه هر ساله در سایه نبود ارگان یا نهاد مرجعی برای تعیین قیمت‌گذاری و درجه بندی ارقام گوناگون برنج و حتی نرخ دستمزد کارگر، کمباین، دستگاه نشاکار و شالیکوبی‌ها که هم منصفانه و هم کارشناسانه  به اعلام نرخ منطقی و قابل قبول برای همگان بپردازد؛ شاهد قیمت‌های نامتعارف و چند نرخی طی یک فصل زراعی هستیم که صدمات عدیده‌ای به بازار این محصول و به ویژه شالیکاران وارد کرده است.

علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با بلاغ در خصوص آخرین وضعیت برداشت برنج در اراضی شالیزاری مازندران، اظهار کرد: برداشت برنج در اراضی شالیزاری استان رفته رفته آغاز شده و با گرم‌تر شدن هوا با شدت بیشتری طی روزهای آینده دنبال خواهد شد.

وی افزود: تا این لحظه حدود 31 هزار هکتار برداشت انجام شده است که از این میزان نزدیک به 30 هزار و 200 هکتار توسط کمباین، برداشت برنج صورت گرفته و نزدیک به 72 هکتار به صورت ماشین دروگر و نزدیک به 300 هکتار هم به صورت دستی و سنتی  برداشت شده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، با بیان اینکه پرورش رتون نیز نزدیک به 31 هزار هکتار رسیده است؛ خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت جوی استان طی روزهای اخیر، کشاورزان عموما برداشت را به عقب می‌اندازند؛ چرا که روبت حتی به بالای 25 درصد می‌رسد.

این مسئول، ادامه داد: کشاورزان می‌بایست پس از برداشت برنج، حتما محصول خود را هوادهی کنند تا رطوبت شلتوک به 14 درصد برسد و این کار کمک زیادی در زمان تبدیل به برنج در شالیکوبی‌ها برای محافظت از شلتوک می‌کند.

رمضانی گفت: از امروز با توجه به مستعد شدن هوا رفته رفته برداشت‌ها مجددا آغاز می‌شود و بنظر می‌رسد هفته آتی، پیک برداشت‌ها در استان به بالاترین حد خود می‌رسد.

وی در خصوص نوسانات قیمت برنج در بازار به ویژه در زمان فصل کشت برنج، بیان کرد: از سال گذشته تاکنون، قیمت برنج هیچ گونه افزایشی نداشته است؛ در اوایل سال گذشته قیمت برنج 19 هزار و 500 تومان و در اواخر نیز به 25 تا 27 هزار تومان رسیده بود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: عموما در اسفندماه دیگر برنج، دست کشاورز نیست و از این زمان به بعد تا زمان برداشت دوباره، برنج در دست تاجر، بنکدار بازار و دلالان است؛ کشاورز در همان هفته‌های نخستین برداشت، برنج را با قیمت 19 تا 20 هزار تومان می‌فروشد تا بدهی‌های خود را بپردازد.

این مسئول، تاکید کرد: کشاورز در نوسانات قیمتی بازار برنج، نقشی ندارد و هر آنچه اتفاق می‌افتد از سوی تاجران و دلالان بازار است؛ و ما هم می‌دانیم که در حال حاضر، در بازار استان برنج پارساله با قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسد.

رمضانی در خصوص آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت برنج امسال در بازار، اعلام کرد: امسال ما یک پیش بینی کردیم که بر اساس آن، هزینه تولید برنج از سوی کشاورز به ازای هر کیلو حدود 26 هزار تومان است؛ یعنی هر کیلو برنج برای کشاورز، 26 هزار تومان آب می‌خورد؛ البته تاجران بازار ممکن است بنحوی قیمت خرید را نرخگذاری کنند که هیچ چیزی دست کشاورز را نگیرد و در ادامه مثل ادوار گذشته، 5 تا 6 ماه بعد، برنج را با قیمت خوبی در بازار می‌فروشند؛ عملا کشاورز هیچ سودی از برنج نمی‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای یک‌بار برای همیشه موضوع قیمت‌گذاری و درجه بندی برنج توسط یک نهاد یا سازمان مرجع، حل نمی‌شود؛ تصریح کرد: ما در کشور یک نهادی به نام انجمن برنج ایران داریم که عملا کارآیی ندارد، ما هم موافق این هستیم که نهادی یا سازمانی تاسیس شود که بیایند و بر روی برنج یک قیمت منصفانه بگذارند تا هم تولیدکننده برنج ضرر نکند و هم تاجر نتواند دست در قیمت‌ها ببرد.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، افزود: متاسفانه برنج در مردادماه سال گذشته همزمان با فصل برداشت، قیمتی 19 هزار تومانی داشت اما همین برنج چرا در اسفندماه با قیمت 30 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد؟ چرا قیمت اعلام شده به مشتریان نزدیک به 11 هزار تومان بالاتر از اول فصل برداشت است؟ شالیکار که در این زمان از سال، برنج ندارد!

این مسئول، مطرح کرد: جدا از تمام هزینه‌ها از زمان آغاز آماده سازی زمین شالیزاری تا زمان برداشت محصول، که خود شامل هزینه کارگر، سموم، کود، نشا، تراکتور، دستگاه نشاکار و ده‌ها مورد دیگر می‌شود، پس از برداشت یکی از هزینه‌های جدی کشاورز، شالیکوبی‌ها است؛ کشاورز باید به ازای هر یک تن برنج سفید نزدیک به یک میلیون و 200 هزار تومان بپردازد، و یا اینکه کشاورز باید به ازای هر 18 کیسه بردشات شده توسط کمباین، یک کیسه به عنوان دستمزد بدهد؛ واقعا یک کشاورز مگر چقدر درآمد دارد که بخواهد این همه هزینه را متحمل شود؟!

رمضانی تاکید کرد: اینجا است که در می‌یابیم کشاورز، عاشق است، دل‌سوخته است و فعالیت در این چنین شرایطی، توجیه اقتصادی ندارد؛ این می‌شود که خیلی از کشاورزان و جوانان دیگر رغبتی به شالیکاری ندارند؛ خیلی‌ها از این حرفه پدری، دست کشیده‌اند و با این وضعیت نباید توقع داشته باشیم که شاهد مهاجرت معکوس باشیم و روستاییان ما به روستاها برگردند.

وی در خصوص گلایه کشاورزان از نرخ امسال شالیکوبی‌ها، متذکر شد: این جلسات بدون حضور جهادکشاورزی برگزار می‌شود و می‌گویند این موضوعات ارتباطی به جهاد کشاورزی ندارد؛ یعنی ما هیچ نقشی برای قیمت‌گذاری‌ها نداریم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه