اخبار داغ

یادداشت؛

عذرخواهی مشروط! آیا دولت پیروز بوده است؟!

عذرخواهی مشروط! آیا دولت پیروز بوده است؟!
عذرخواهی هم رسم و آئینی دارد که در صورت احراز کوتاهی و قصور انجام می‌شود و نباید آن را مشروط کرد همچون کرده آقای روحانی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ آقای روحانی در آخرین جلسه هیات دولت، با برشمردن عملکرد دولت و موفقیت‌های آن، از دولت خود با عنوان "دولت پیروز" یاد کرد و مشکلات را به تحریم و عوامل داخلی خارج از دولت ارتباط داد و گفت که کسی معصوم نیست و در صورت بروز اشکال، از مردم عذرخواهی می‌کنم.

بر عموم آشکار است که هر چیزی و از جمله "عذرخواهی"، قاعده و روش دارد. وقتی خروجی کار یک دولت، فقر، تبعیض، فساد و تنگدستی و کاهش شدید قدرت خرید مردم و استیصال و بیچارگی عمومی می‌شود، و عموم هم در قضاوت عادلانه و مشاهدات روزانه خود، شاهد بی خیالی و گفتار درمانی رئیس دولت و بازگذاردن دست غارتگران هستند، دیگر چه جای درنگ و مشروط سازی عذرخواهی؟!.

اینکه دولت ۸ سال امورات کشور را با اعتماد به بیگانگان به خصوص شیزان بزرگ در حال تعلیق قرار داد و به وظائف خود در قبال ظرفیت‌های داخلی عمل نکرد و موجب دلسردی متخصصان و کارآفرینان شد و هیچ اعتنایی به اقتصاد مقاومتی و نقدسازی استعدادهای داخلی نکرد و هیچ یک از نصایح مشفقانه مقام معظم رهبری و دلسوزان جامعه را عملی نساخت، دیگر چه جای شک و شبهه برای مشروط سازی عذرخواهی.

ساحت و سماحت ملت بزرگ ایران هیچ تناسبی با عملکرد خوارکننده دولت آقای روحانی نداشت. آقای روحانی در دو مراسم تحلیف و ادای سوگند، به خداوند و قرآن مجید سوگند یاد کرد که از هیچ کوششی برای اعتلاء کشور و شأن و عظمت ملت ایران دریغ نکند؛ آیا با اعمال سیاست "بی خیالی"، و کشاندن مردم در صفوف تهیه ارزاق عمومی برای ساعاتی از روز آنهم با چند برابر قیمت، هیچ تناسبی با آن سوگندها داشت تا آقای روحانی را در عذرخواهی دچار تردید کند و او مشروط عذرخواهی کند؟!.

مردم انتظارشان از مسئولان بویژه رئیس جمهور، خاکی بودن و بی تکلف زیستن و همانند مردم تحمل نداشتی‌هاست. وقتی می‌بینند آقای روحانی بجای حضور در میان غم و اندوه نداشتی‌ها، در جلسات شیک با ظاهری آنکادره و محاسنی آرائیده تنها از فتوحات و افتخارات دولت خود می‌گوید و هیچ گوشه چشمی به فقر و گرانی‌های سرسام آور نمی‌کنند، این رئیس جمهور را نه متهم  که مجرم می‌دانند و جزای او را نه عذرخواهی، که محاکمه می‌پسندند.

کشورمان قریب دو سال است درگیر ویروس منحوس کروناست. نحوست این ویروس زمانی در میان مردم‌مان متداوم شد، که با سیاست‌های گرگ و میش و پلنگی دولت و شخص آقای روحانی مواجه شد. در همه کشورهای کرونازده دنیا، حرف اول و آخر قرنطینه و اعمال محدودیت و ممنوعیت ترددها را وزیر بهداشت، که متکفل کنترل و نابودی بیماری‌هاست،  می‌زند اما در کشورمان، این آقای روحانی بود که با مخالفت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، سفر و نشر ویروس را جلوی مردم قرار می‌داد و موجبات اوج کرونا در مقاطع مختلف و جان باختن کثیری از هموطنان‌مان را فراهم می‌آورد و آیا برای عذرخواهی خشک و خالی بابت این تقصیرها، باید عذرخواهی را مشروط ساخت؟!.

مردم در سخت‌ترین شرائط گرانی‌ها و کرونازدگی، حتی یکبار آنهم بطور سمبلیک، آقای رئیس جمهور را بین خود ندیدند و معتقدند که با اینهمه رعایت پروتکل‌ها از سوی ایشان که حتی با فاصله چند متری از دیگران در جلسه می‌نشسته، چرا با رعایت همه موازین بهداشتی حتی یکبار نه میان مردم، حتی در مجلس و برای ارائه لوایح بودجه و یا دفاع از وزرای خود میان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حضور بهم نرساند؟!.
آیا این از وظائف و در راستای ادای سوگند دو تحلیف نبود که با فوت این وظائف، عذرخواهی را مشروط نمی‌ساخت؟!.
 
 قصد این نوشتار ارزیابی و یا راست آزمایی سخنان آقای روحانی در آخرین جلسه هیات دولت نیست، اما حضرت عباسی مردم هم دولت آقای روحانی را "دولت پیروز" می‌دانند. به گفته آقای روحانی، پیروزی و موفقیت هم دارای قاعده و شاخص است. برچه اساس و معیاری آقای روحانی دولت خود را "دولت پیروز" می‌داند. اگر این اظهار یک نطق تبلیغاتی پایان دولت برای به ثبت رسانی سفارشی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها بود، که حرفی نیست و نباید برای یک حرکت "پوپولیستی" و "مردم فریبانه"، وقت پاسخگویی گذارد چراکه مردم خود بهترین قاضی در تطبیق این اظهارات با وضعیت کنونی زندگی و معیشت‌شان هستند. مردم می‌گویند حال و روزمان اینگونه شده که تمام دغدغه شبانه‌روزمان شده حفظ آبرو و نیمه سیرکردن شکم زن و بچه‌هایمان. در هیچ خانه‌ای می‌توان
 
 نمی‌توان بیکار و جوان تحصیلکرده افسرده و خجول از والدینش بواسطه محتاج بودن به دستان تهی پدر خانه را سراغ نیاورد.

مردم می‌گویند هیچ مقطعی بمانند این چند سال اخیر حاکمیت اصلاح طلبان را به یاد ندارند که اینگونه با آنها رفتار شده باشد. دولت در کمال محرمانگی بر نرخ خدمات خود می‌افزود بدون اینکه به مردم بگوید تا آنها بتوانند برای زندگی و درآمد محدود و ثابت خود برنامه‌ریزی کنند!. آیا تکریم مردم در دولت آقای روحانی در عمل بوقوع پیوست تا عذرخواهی از مردم مشروط نشود؟!.

بازهم بسیاری اظهار می‌دارند که چه نیازی بود در قبال ۸ سال درد و رنج و ناامنی روانی ناشی از چالش‌های اقتصادی و معیشتی، آقای روحانی عذرخواهی کند آنهم مقید و مشروط.

دولتی که خود را "پیروز" و "موفق" می‌داند، چه حاجتی به عذرخواهی دارد که آن را هم در گرو بگذارد؟!.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

مخلص کلام اینکه عذرخواهی مشروط یا غیر مشروط چه سودی برای مردم خسران‌زده دارد تنها حسن عذرخواهی، نمایش معرفت رئیس دولت بود که آنهم به صورت مشروط در آمد. شاید ارزیابی عملکرد "دولت پیروز" در محکمه قانونی بتواند "معرفت مشروط" آقای روحانی را از "شرطی بودن" خارج کند.

,

محمد علوی - کارشناس مسائل سیاسی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه