اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی گچساران:

شرکت نفت گچساران آتش‌سوزی جنگل‌ها را مدیریت کند

شرکت نفت گچساران آتش‌سوزی جنگل‌ها را مدیریت کند
مجید نظری گفت: شرکت نفت گچساران با توجه به آلایندگی‌های محیطی و بهره‌برداری عظیم از منابع طبیعی باید فرمانده میدان مقابله با بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع باشد و مدیریت همه عوامل را خودش برعهده بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید نظری، رئیس منابع طبیعی گچساران در گفتگو با صبح زاگرس؛ در خصوص آتش سوزی های جنگل ها و مراتع این شهرستان گفت: آتش سوزی ارتفاعات جنوبی کوه پهن عصر روز یکشنبه به وقوع پیوست و دیروز ساعت 10صبح مهار کامل شد، امروز هم ساعت 11صبح نیروهای امدادی که عملیات پایش را انجام می دادند بعد از 25ساعت منطقه را ترک کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

وی افزود: نیروهای امدادی که در این عملیات فعالیت کردند نیز از منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیروی بسیج، اهالی منطقه، انجمن سبزگامان، باشگاه های کوهنوردی و دوستداران محیط زیست بودند.

,

نظری ادامه داد: در این آتش سوزی حدود 40هکتار طعمه حریق شده است اما باید کارشناسی دقیق میزان خسارت نیز صورت گیرد،به هرحال بجز چند دستگاه دمنده ابزار پیشرفته ای برای مهار آتش سوزی ها در اختیار نداریم هرچند دمنده هم ابزار پیشرفته مهار آتش سوزی ها به شمار نمی رود.

,

رئیس منابع طبیعی گچساران اظهارکرد:در مناطق صعب العبور برای انتقال نیروها به خط آتش مشکلات بسیاری داریم و برای مهار آتش سوزی ها حتی بعضا نیروها 4ساعت پیاده روی دارند تا به نقطه مورد نظر برسند که این خودش انرژی زیادی از نیروها می گیرد و تا رسیدن نیروها هم بخشی وسیعی هم از جنگل هادچار حریق می شوند.

,

نظری تصریح کرد: اگر نیروهای امدادی در همان ساعات اولیه به منطقه آتش سوزی انتقال داده شوند کنترل و مهار آتش سوزی ها سریعتر انجام خواهد گرفت که به تبع خسارت کمتری به جنگلها هم وارد خواهد شد که متاسفانه حتی لباس و تجهیزات مناسب این کار برای نیروهای امدادی وجود ندارد.

,

وی ادامه داد: متاسفانه برای حضور بالگرد برای مهار آتش سوزی ها خیلی التماس می کنیم که خودش پروسه مکاتبات و نامه نگاری ها بسیاری می طلبد، از خود فرمانداری گرفته تا مدیران کل و استانداری رایزنی های بسیاری دارند تا بالگرد مجوز پرواز را از تهران بگیرد اگرچه  تا رسیدن بالگرد بخش زیاد از جنگل ها هم طعمه حریق شده است.

,

رئیس منابع طبیعی گچساران افزود:همکاری نیروهای مردمی در بحث مهار آتش سوزی ها بیشتر از ادارات ماست و ادراتی که در مهار آتش سوزی ها حضور می یابند واقعا انگشت شمار هستند،فرماندار گچساران شخصا در عملیات های مهار آتش سوزی ها مشارکت دارند چراکه طبق ماده 47قانون حفاظت از منابع طبیعی همه آحاد مردم و ادرات و دستگاه های دولتی موظف به همکاری هستند اما عملا چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم.

,

نظری گفت: با توجه به امکانات بالای شرکت نفت وگاز گچساران، انتظارات هم بسیار بالاست و شایسته است که خود شرکت نفت خودش بحث آتش سوزی های گچساران را مدیریت کند،چرا که بیشترین نفع را شرکت نفت از طبیعت می برد،هرچند شرکت نفت همکاری دارد اما باید فراتر از این موضوع عمل کند.

,

وی ادامه داد: شرکت نفت گچساران با توجه به آلایندگی ها محیطی و بهره برداری عظیم از منابع طبیعی باید فرمانده میدان مقابله با بحران آتش سوزی جنگلها و مراتع باشد و مدیریت همه عوامل را خودش برعهده بگیرد و درکنار این امر نیز سایر دستگاه ها هم پشت سر این صنعت باشند.

,

رئیس منابع طبیعی گچساران درادامه اظهارکرد:امسال 200کیلومتر در این شهرستان آتش بُر احداث کردیم که برای اولین بار صورت گرفته است، مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 18فقره آتش سوزی داشته ایم که امسال تاکنون کمتر از این تعداد بوده است، آتش سوزی گسترده کوه نارک در این 40سال اخیر برای اولین بار صورت گرفت، بنابراین حدود 8ساعت نیروهای امدادی نیز معطل شدند چرا که انتقال نیروها بدون بالگرد امکان پذیر نبود.

,

وی در پایان گفت:باید توجه داشت که 99درصد آتش سوزی ارتفاعات منطقه نارک صعب العبور بود که عملا اطفای حریق ممکن نبود، شیب خطر این منطقه بالای 80درصد بود و موجب شد 400هکتار از این منطقه نیز طعمه حریق شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه