اخبار داغ

مدیر مرکز تخصصی مهدویت:

دفاع از عقاید مومن در هر مرحله مهمترین درس مهم مباهله است

دفاع از عقاید مومن در هر مرحله مهمترین درس مهم مباهله است
حجت‌الاسلام کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: درس مهم مباهله این است که مؤمن باید تا هر مرحله‌ای که لازم است از عقایدش دفاع کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با گرامیداشت روز مباهله گفت: چند روز قبل از روز مباهله، 60  نفر از روئسای مسحیان نجران که منطقه‌ای تقریبا برخوردار و از نظر امکانات کشاورزی در آن زمان برجسته بوده است خدمت پیامبر رسیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

وی افزود: قبل از اسلام، مسیحیت دین حق بوده است و مردم نجران نیز مردمی مقاوم در دین‌شان بوده‌اند، با هدف کشف حقیقت وارد مدینه شدند که خود این دنبال حقیقت بودن نکته مهمی است.

,

مدیر مرکز تخصصی مهدویت اظهار داشت: یک وقتی فرد یا افرادی از سر خصومت و یا صرفا برای اینکه اطلاعاتی کسب کنند، اقدام می‌کنند اما برخی مواقع هم به دنبال این هستند که حقیقت را دریابند و مسیحیان نجران دنبال این بودند که بفمند اسلام و پیامبر اسلام دین حق است یا خیر و این نکته مهمی است و درس دارد که انسان باید به دنبال این باشد که بفهمد چه چیز حق است و چه چیز باطل.

,

کلباسی خاطرنشان کرد: لذا این‌ها با یک تشریفاتی وارد مدینه شدند و لباس‌های فاخر پوشیده بودند، روز اول وقتی که با پیامبر (ص) مواجه شدند حضرت به آن‌ها توجهی نکردند و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آن‌ها را راهنمایی کردند و فرمودند: «شما بروید و فردا بیایید اما این تزئینات و تشریفات و لباس‌های آنچنانی که بخواهید اینطوری خودتان را حق جلوه دهید را کنار بگذارید» آن‌ها روز بعد با لباس‌های معمولی نزد پیامبر رفتند و حضرت آن‌ها را پذیرفتند.

,

وی ادامه داد: در دیدار با پیامبر، ایشان عقایدشان را مورد بحث قرار دادند و اینکه آن‌ها حضرت مسیح را فرزند خدا می‌دانند را به آن‌ها یاداوری کردند آن‌ها حرف‌هایی زدند و پاسخ‌هایی شنیدند اما قانع نشدند و چون این مطلب در ادیان توحیدی بوده که کسانی که به دنبال کشف حقیقت هستند اگر به نتیجه نرسیدند مباهله می‌کنند، کار به مباهله کشید.

,

, ,

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مباهله یعنی دو طرف در حق هم نفرین می‌کنند و هر کدام که دچار آن نفرین و عذاب الهی شدند معلوم می‌شود که باطل است، لذا قرار شد مباهله کنند و فردای آن روز بیرون از شهر مدینه در بیابان این‌ها منتظر شدند که پیامبر اکرم (ص) بیایند و شاید در نظرشان هم این بود که لابد پیامبر با جمعی می‌آیند اما دیدند فقط پیامبر و چهار نفر دیگر یعنی فاطمه زهرا (س)، امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین آمدند، این‌ها خیلی تعجب کردند انتظارشان چیز دیگری بود اما دیدند نه مسئله چیز دیگری است و آنقدر این‌ها به حقانیت خودشان ایمان و یقین دارند که بدون هیچ تشریفاتی آمدند، به همین جهت این‌ها با مشورتی که کردند از مباهله منصرف شدند و حاضر شدند جزیه بدهند و بعدا هم اسلام آوردند.

,

کلباسی تأکید کرد: اینجا درس‌هایی وجود دارد که یکی همان بحث حقیقت‌طلبی است که مؤمن هم باید به سلاح منطق و عقل مسلح باشد و بتواند به سئوالات و شبهات پاسخ بدهد که لازمه آن این است که اهل مطالعه و دانش باشد و تحقیق کند و در عقایدش باری به هر جهت نباشد و دوم اینکه انسان باید تا هر مرحله‌ای که لازم است از عقایدش دفاع کند حتی اگر کار به مباهله کشید نه اینکه خدای ناکرده با اندک تبلیغاتی از عقده‌اش دست بکشد یا طوری صحبت کند که اصلا مقدسات را هم زیر سئوال ببرد؛ لذا این این صحنه هم حقانیت اسلام و هم جایگاه برجسته اهل بیت علیهم‌السلام را نشان داد.

,

وی با اشاره به آیه مباهله تصریح کرد: در این آیه امام حسن و امام حسین فرزندان پیامبر شمرده شده‌اند در حالی که آن‌ها نوه‌های پیامبر هستند و مقام و جایگاه و ایمان حضرت فاطمه و حضرت علی و حسنین به قدری است که آیه قرآن درباره آن‌ها نازل می‌شود.

,

کلباسی با بیان اینکه باید مؤمنین در دفاع از عقایدشان به هر چیزی که لازم است مجهز شوند، بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی فرموده بودند من حاضرم در مورد عقاید اسلام و اهل بیت علیهم‌السلام با هر کسی که جاضر باشد مباهله کنم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه