اخبار داغ

استاد دانشگاه مطرح کرد؛

دانش‌آموزان با مطالعه بیگانه هستند/ سرعت تبادل اطلاعات در فضای مجازی، مطالعه عمیق را کم کرد

دانش‌آموزان با مطالعه بیگانه هستند/ سرعت تبادل اطلاعات در فضای مجازی، مطالعه عمیق را کم کرد
محمد قاسم جلالی گفت: دانش‌آموزان ما با مطالعه کاملا بیگانه هستند؛ بخشی از کتابخوان‌کردن دانش آموزان به خانواده و بخشی دیگر به آموزش و پرورش برمی‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: خانواده نقش بسیار مهمی در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

محمد قاسم جلالی ادامه داد: محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

,

وی افزود: سرانه مطالعه در کشورها به رشد فرهنگی آن ها و به طور گسترده تر به توسعه انسانی در هر کشور مربوط است هر چه سرانه مطالعه بالاتر باشد آن کشور از رشد فرهنگی بالاتری برخوردار است و برعکس.

,

این مدرس دانشگاه تصرح کرد: تا زمانی که مردم مطالعه را فعالیتی زائد و بی فایده بدانند سرانه مطالعه همچنان پایین خواهد بود.

,

جلالی گفت: متاسفانه آموزش و پرورش در همان ابتدای آموزش یعنی در مقطع اول ابتدایی دانش آموزان را از مطالعه و کتاب دور می کند.

,

وی ادامه داد: معلم های مقطع ابتدایی با قصه گویی و داستان بیگانه هستند و صرفا آموزش را در کتاب های مدرسه خلاصه می کنند و این نشان می دهد که دانش آموزان مقطع ابتدایی کنونی با دانش آموزان مقاطع ابتدایی در گذشته به شدت فرق می کنند.

,

این مدرس دانشگاه افزود: در صورتی که این گونه نباید باشد و دانش آموزان عصر کنونی باید از نظر تحصیل قوی تر از دانش آموزان گذشته باشند ولی در واقعیت این گونه نیست.

,

جلالی بیان کرد: دانش آموزان ما با مطالعه کاملا بیگانه هستند بخشی از کتابخوان کردن دانش آموزان به خانواده و بخشی دیگر به آموزش و پرورش برمی گردد.

,

وی افزود: دانش آموز باید کتاب را دست والدین خود ببیند که کتابخوان شود ولی امروز دانش آموز فقط تلفن همراه را در دست والدین خود می بیند؛ آیا این دانش آموز اهل کتاب و مطالعه می شود؟

,

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: از طرف دیگر مطالعه‌ بر اثر نیاز افراد جامعه‌ ایجاد می شود اما فرهنگ‌ کتاب‌ و کتابخوانی‌ و وجود چنین‌ نیازی‌ در بین‌ مردم‌ ما به‌ خوبی‌ جا نیفتاده‌ است.

,

جلالی گفت: برای‌ آگاه‌ سازی‌ افراد و ترویج‌ فرهنگ‌ مطالعه‌ باید بسترسازی هایی‌ از سوی کانون‌ خانواده‌، مسئولان‌ و خصوصاً وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ صورت‌ گیرد تا نسل‌ های‌ آینده‌، نسل‌ هایی‌ کتابخوان‌ باشند.

,

وی بیان کرد: برخی نیز مطالعه در شبکه های اجتماعی را مطالعه می دانند و به همین مهم اکتفا می کنند؛ در صورتی که اگر بعد از یک ساعت از این فرد بپرسید در مورد چه موضوعی در این شبکه ها مطالعه کردید قادر نیست این مطالب را به زبان بیاورد این خصلت این شبکه هاست.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: من مطالعه در فضای مجازی را رد نمی کنم ولی مطالعه در این فضا عمق ندارد و به دانش شما چیزی نمی افزاید؛ مطالعه باید با کتاب باشد تا عمیق باشد و در ذهن ها بماند؛ مطالعه کتاب است که ذهن را تقویت و حافظه را زیاد می کند.

,

جلالی ادامه داد: زنگ خطر سرانه مطالعه در کشور به صدا درآمده است و بی تردید جامعه ای که در آن فضای مطالعه، پژوهش و تحقیق، به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، به شکل مطلوب و بدون قید و بندهای دست و پاگیر فراهم باشد کمتر از فرهنگ و القائات بیگانه تاثیر می پذیرد تا جامعه ای که از فرهنگ مطالعه و تحقیق دور است.

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: آدمی برای داشتن یک زندگی سعادتمند، نیازمند دانش و آگاهی است و آموخته هایی که از طریق مطالعه کسب می شوند، مقدمه ای برای زندگی است بنابراین مطالعه؛ یکی از مهم ترین راه های زندگی سعادتمندانه است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه