اخبار داغ

به زیبایی بهشت و ترسناکی جهنم؛

جاده های مرگ در غرب کشور را دریابید/ مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی

جاده های مرگ در غرب کشور را دریابید/ مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی
کردستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های گوناگون برای توسعه، استان محرومی است؛ که شاید یکی از دلایل آن نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای همچون جاده و راه مواصلاتی مناسب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، کردستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های گوناگون برای توسعه، استان محرومی است؛ که شاید یکی از دلایل آن نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای همچون جاده و راه مواصلاتی مناسب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

این استان غربی و مرزی کشورمان با 28هزار و 200  کیلومترمربع وسعت و حدود یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت (طبق سرشماری سال 90)، خطوط ریلی و هیچ آزادراهی ندارد و در بخش بزرگراه و راه اصلی هم سهم بسیار کوچکی نسبت به میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است؛ یعنی چیزی حدود 178 کیلومتر بزرگراه و 281 کیلومتر راه اصلی. اما غم‌انگیز اینجاست که بسیاری از همین راه‌ها نیز از استاندارد متناسب با ترافیک جاده‌ای برخوردار نیست.

,

, ,

مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی در سال ۹۹

, مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی در سال ۹۹, مرگ بیش از ۳۰۰ کردستانی به دلیل تصادفات رانندگی در سال ۹۹,

آمارهای منتشر شده از سوی پلیس راه کردستان نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰۰ نفر به دلیل وقوع تصادفات رانندگی در استان جان خود را از دست داده اند و هر چند مقایسه این آمار با ۵۰۰ کشته در سال ۹۵ کاهش چشمگیری داشته است، ولی باز هم مرگ روزانه حدود یک نفر در کردستان به دلیل وقوع تصادفات رانندگی باز هم جای تأسف دارد.

,

در کنار همه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود وضعیت راه‌های استان کردستان، متأسفانه هنوز هم بخش اصلی راه‌های استان دارای استانداردهای فرعی هستند و به عنوان راه اصلی و حتی ترانزیت نیز از آنها استفاده می‌شود.

,

مدیرکل راهداری استان کردستان ضمن اشاره به وضعیت راه‌های استان، بیان کرد: متأسفانه اکثر محورهای ارتباطی در استان کردستان دارای استانداردهای فرعی هستند و به همین دلیل این راه‌های فرعی توان این میزان ترافیک و تردد در طول سال را ندارند.

,

محمدراشد مدرس گرجی ادامه داد: در سال ۹۹ بیش از ۹۰ میلیون تردد در جاده‌های استان کردستان به ثبت رسیده است که این میزان از تردد در طول یک سال برای این شرایط زیرساختی در استان به هیچ عنوان متناسب نیست و به همین دلیل ما شاهد رویدادهای تلخ وقوع تصادف در جاده‌های کردستان هستیم و در کنار این مهم بحث افزایش استهلاک راه‌های استان نیز به وجود می‌آید.

,

وی ضمن اشاره به لزوم تلاش برای ارتقا زیرساخت‌های لازم در راستای ارتقا وضعیت راه‌های استان کردستان متناسب با میزان بهره برداری از آنها، یادآور شد: اداره کل راهداری در دو بخش اصلاح نقاط حادثه خیز و موضوع نگهداری جاده‌های استان سالانه اقدامات مختلفی را اجرایی می‌کند.

,

, ,

فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در کردستان وجود دارد

, فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در کردستان وجود دارد, فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در کردستان وجود دارد,
براساس استاندارد‌های راه سازی، جاده‌ها انواع متفاوتی دارند و به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، فقط ۳۳۲ کیلومتر جاده بزرگراهی در استان وجود دارد و با توجه عواملی، چون داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ظرفیت‌های گردشگری استان و پذیرش مسافران، این مقدار جاده بزرگراهی برای کاهش سوانح جاده‌ای کافی نیست.
,
 
,
عرفان مرادی با اشاره به ادامه عملیات احداث چهارخطه بیجار – دیواندره افزود: این مسیر به طول ۵۵ کیلومتر ازجمله مسیر‌های مهم استان در هدایت ترافیک استان‌های شمال و مرکز کشور به سمت شهر‌های مرزی بانه، مریوان و مرز‌های باشماق و سیرانبند است و تکمیل آن ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.
,
 
,
برای ایمنی جاده‌ها استاندارد‌های گوناگونی وجود دارد و باید با ارتقای تکنولوژی ها، این استاندارد‌ها به سطح بالایی برسد تا بتوان شاهد کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای بود.
,
 
,
, ,
 
,
۴۴ درصد سوانح ترافیکی استان ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است
, ۴۴ درصد سوانح ترافیکی استان ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است , ۴۴ درصد سوانح ترافیکی استان ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است ,
 
,
براساس آمار‌های پلیس راه استان، ۴۴ درصد سوانح رانندگی ناشی از واژگونی وسیله نقلیه است که علاوه بر کوهستانی بودن منطقه و پرپیچ و خم بودن جاده ها، کم دقتی راننده نیز در بروز آن مؤثر است.
,

یکی از عوامل چهار گانه مؤثر در سوانح و تصادفات، راننده است که داشتن دقت و تمرکز در رانندگی و توجه به علایم هشدار و تابلو‌های موجود در جاده‌ها نقش مهمی در کاهش سوانح رانندگی خواهد داشت.
,
,
 
,
در نهایت می‌توان گفت با توجه شرایط اقلیمی کردستان و کوهستانی بودن آن، بخش زیادی از جاده‌های استان پرپیچ و خم است و در بسیاری از ماه‌های سال درگیر بوران و برف و یخ زدگی است.
,
 
,
دقت و تمرکز در هنگام رانندگی، توجه به علایم و هشدار‌های نصب شده در جاده ها، پرهیز از سرعت غیرمجاز، رعایت فاصله با خودروی جلویی و داشتن استراحت کافی در سفر‌های طولانی از نکات مهمی است که رانندگان باید در نظر داشته باشند.
,
 
,
رفع محرومیت و توسعه جاده‌های بین شهری به برنامه ریزی بلندمدت و اختصاص اعتبار در سال‌های متوالی نیاز دارد؛ البته فقط اختصاص بودجه کافی نیست و مدیریت و نظارت بر اجرای طرح‌های راه سازی استان و مسئولیت پذیری پیمانکاران هم در این زمینه لازم است تا بتوانیم شاهد بهبود وضعیت جاده‌های استان باشیم.
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه