اخبار داغ

آغاز دوره تصمیمات بزرگ؛

اولویت‌های کلیددار جدید پاستور چیست؟

اولویت‌های کلیددار جدید پاستور چیست؟
به جرأت می‌توان گفت همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم است؛ دولتی که با تورم ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی مواجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، بالاخره پس از هشت سال قطار دولت تدبیروامید به ایستگاه آخر رسید. قرار بود این دولت واقعاً منشأ امید باشد و سفره مردم را رنگین‌تر از قبل کند، اما در عمل نه امیدآفرین بود و نه سفره‌ای را بزرگ کرد. گرانی، تورم، بیکاری، رکود، فساد و به سخره گرفتن شعور مردم در دولت تدبیروامید به حدی بود که مردم با دولتی که به آن رأی داده بودند، احساس غریبگی می‌کردند و بر این باور بودند که دولت تدبیروامید، دولت اشراف و اغنیاست. از بس این دولت تجمل‌گرا و غرب‌گرا بود و فرزندان وزرای کابینه تابعیت کشورهای دیگر را داشتند و در کشورهای دیگر زندگی می‌کردند که گویا یک دولت دیگر بر کشور حاکم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز،,

قرار بود دولت یازدهم و دوازدهم حامی مستضعفان و محرومان باشد، نه این‌که وزیر او مهم‌ترین طرح تاریخ مسکن کشور را که به مسکن مهر شهرت داشت و بسیاری را خانه‌دار کرده، مزخرف بخواند و از آن روز به بعد هرروز قیمت مسکن افسار پاره کند و قیمتش سر به فلک بکشد و خانه‌دار شدن به یک افسانه بدل شود که باید تنها و تنها خوابش را دید.

,

اگر بخواهیم در مورد تبعیض‌ها، بی‌مبالاتی‌ها، تمسخر، دروغ‌ها و ناکارآمدی‌های دولت تدبیروامید بگوییم، بسیار زیاد است و هشت سال است که در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تا حدودی هم در صداوسیما درباره این موضوعات سخنان بسیاری مطرح شده و حداقل همه ما می‌دانیم، دولت تدبیروامید با معیشت و سرنوشت مردم چه‌ها کرده است. پس بهتر است بگذریم و سخن کوتاه کنیم و کمی به اقداماتی که دولت سیزدهم باید انجام دهد، بپردازیم.

,

همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم

, همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم, همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم,

روز گذشته حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی منتخب مردم از دستان رهبر انقلاب حکم تنفیذ خود را دریافت کرد و رسماً با تحویل گرفتن کلید پاستور از رئیس جمهور سابق، بر مسند هدایت دولت سیزدهم نشست و از این به بعد چهار سال سمت ریاست جمهوری کشور را برعهده خواهد داشت. به جرأت می‌توان گفت همه نگاه‌ها به دولت سیزدهم است؛ دولتی که با تورم ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی مواجه است. واقعاً شرایط برای دولت جدید سخت است و انصافاً دلمان به حال این دولت خواهد سوخت! میراثی را تحویل گرفته که بخش‌بخش آن از هشت سال بی‌تدبیری آسیب دیده است. اما چه باید کرد، رئیسی شعار داده و باید به شعارهایش عمل کند و غبار بی‌اعتمادی، بی‌تدبیری، یأس و ناامیدی را جامعه بزداید. به قول معروف «مرد است و حرفش»

,

بهبود فضای اقتصاد؛ آزمون سخت رئیسی

, بهبود فضای اقتصاد؛ آزمون سخت رئیسی, بهبود فضای اقتصاد؛ آزمون سخت رئیسی,

اما رئیسی ابتدا از کجا باید شروع کند؟ ، پاسخ به این پرسش آسان است؛ دراصل اولویت نخست دولت سیزدهم باید سروسامان دادن به اقتصاد و معیشت کشور باشد. در هشت سال گذشته در حق تولیدکنندگان، کشاورزان و سرمایه‌گذاران اجحاف شده و زندگی مردم آن‌قدر تحت فشار است که هیچ‌کس از قیمت‌های یک‌ساعت آینده خبر ندارد چه برسد به اینکه بخواهند برای یک ماه یا یک سال آینده، فکر اقتصاد داشته باشند. مردم سرمایه‌های خود را به‌دلیل بی‌ارزش شدن ریال، به ارزهای خارجی، طلا، سکه تبدیل کرده‌اند و آن‌هایی هم که دستشان به دهانشان می‌رسد برروی ماشین‌های لوکس یا احتکار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل سرمایه‌ها از بخش‌های اقتصادی مولد به بخش‌های غیرمولد اقتصادی منتقل شده که این مسئله به آفتی برای اقتصاد و معیشت تبدیل شده است.

,

عادل نجف‌زاده در گفت‌وگو با تهران نیوز با بیان این‌که تحریم و عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی سال‌ها کشور را درگیر مشکلات اقتصادی کرده است، اظهار داشت: دولت سیزدهم در کنار توجه به مسائل بین‌المللی باید به اصلاح رویه و رویکردهای موجود نسبت به توانمندی‌های داخلی مبادرت ورزد.

,

وی گفت: در حال حاضر بزرگترین چالش برای کشور، معیشت و مباحث اقتصادی است؛ بنابراین عزم جدی می‌طلبد که در یک هم‌افزایی قدرتمند و هم‌سویی میان تمام قوا و وزارتخانه‌ها، زیرساخت‌ها و معاش مردم تقویت و ایرادات و اشکالات در حوزه اقتصاد اصلاح شود و همچنین نباید از یاد برد که شرط اساسی موفقیت دولت سیزدهم، توجه به ظرفیت‌های درونی و دیپلماسی فعال و سازنده در سطوح مختلف جهانی و منطقه‌ای است.

,

, ,

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی به ضرورت استفاده از نخبگان جامعه و جوانان در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: نباید دولت آقای رئیسی اجازه دهد که جوانان و نخبگان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور ناامید شوند. در اصل نخبگان جامعه راهکارهای مناسبی را برای حل مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی در اختیار دارند که می‌توان از نظرات آنها برای کارآمدسازی دولت بهره برد.

,

نجف‌زاده معتقد است که در حوزه جذب سرمایه‌گذاران باید مجلس و دولت به یاری یکدیگر بشتابند تا موانع پیش روی جذب سرمایه‌گذارای از میان برداشته شود. این قوانین ممکن است حذف شود یا حتی اگر نیاز باشد قوانین جدیدی به تصویب برسد. اما متأسفانه تا به این لحظه عزم جدی برای رفع موانع سرمایه‌گذاری وجود نداشته که امیدوارم در دولت آقای رئیسی چنین عزمی به وجود آید.

,

عضو کمیسیون عمران مجلس به دولت توصیه کرد که تیم اقتصادی او پایش بین‌المللی را مدنظر قرار دهد و فضا را برای صادرات تولیدات کشور به سمت اقتصادهای بزرگ دنیا فراهم کند و هم اینکه از مزایای جهان توسعه‌یافته به نحو مطلوب بهره‌مند شود و در کنار این موارد در حمایت از تولید داخلی و شرکت‌‎های دانش‌بنیان جدیت از خود نشان دهد.

,

تنوع در سیاست خارجی و فرصت‌های ویژه برای کشور

, تنوع در سیاست خارجی و فرصت‌های ویژه برای کشور, تنوع در سیاست خارجی و فرصت‌های ویژه برای کشور,

دومین اقدامی که دولت سیزدهم باید بلافاصله برروی آن تمرکز داشته باشد، مقوله سیاست خارجی است. سیاست خارجی کشور در هشت سال گذشته در ریل انقلاب و نظام اسلامی حرکت نمی‌کرد. دولت مسیر متفاوتی را از باورها وآرمان‌های ملی و انقلابی در پیش گرفته بود؛ یعنی در هشت سال گذشته غرب‌گرایی، تمرکز صددرصدی بر مذاکره با غرب به بهانه برجام، غفلت از حوزه‌های مختلف ژئوپلیتیکی و غفلت از تعامل سازنده با کشورهای منطقه و تقریباً از دست دادن بخشی از بازارهای مصرفی کشورهای منطقه از مصایب سیاست خارجی دولت تدبیروامید بود که دولت سیزدهم باید فکر اساسی برای سیاست خارجی کند. به عبارت علاوه بر پیش بردن مذاکرات برجامی و لغو کامل تحریم‌ها، وظیفه اصلی دیگری را هم بر عهده دارد و آن به دست آوردن فرصت‌های ویژه در کشورهای غرب آسیا، آمریکای لاتین، آفریقایی و توسعه روابط با شرق آسیا و آسیای میانه است.

,

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با تهران نیوز با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت سیاست خارجی و توسعه روابط با کشورهای منطقه باید در دولت سیزدهم جدی گرفته شود، اظهار داشت: آن‌چه که از مواضع و شعارهای تبلیغاتی آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی برداشت شده، این است که کشورهای منطقه، کشورهای پیرامون و نیز کشورهای شرقی در سیاست خارجی دولت جدید دارای جایگاه ویژه‌ای است.

,

, ,

وی درباره عمق استراتژیک جمهوری اسلامی گفت: دولت سیزدهم باید مدنظر قرار داشته باشد که عمق استراتژیک ایران، اروپا نیست، بلکه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در غرب آسیا، آسیای میانه و کشورهای مسلمان و مظلوم تعریف شده است.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غربگرایی در دولت سیزدهم باید به طور کلی از بین برود و روابط با غرب باید براساس سه اصل حکم، مصلحت و عزت باشد و تا زمانی که غرب به دنبال آسیب رساندن به منافع ملی ما نیست، می‌توانیم با آنها تعامل سازنده داشته باشیم اما اگر بخواهند به منافع ملی و امنیت ملی ما آسیب وارد کنند باید در مقابل آنها ایستادگی از خود نشان دهیم.

,

فرهنگ و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم

, فرهنگ و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم, فرهنگ و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های دولت سیزدهم,

براساس این گزارش؛ علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی و سیاست خارجی؛ دولت سیزدهم دو اقدام دیگر را هم باید انجام دهد. اول اینکه باید به شرایط فرهنگ و بی‌‎مهری‌هایی که به این بخش صورت گرفته، رسیدگی جدی داشته باشد و دوم اصلاح نظام اداری و مبارزه با فساد را به طور جدی دنبال کند.

,

در حوزه فرهنگ باید گفت که بخش فرهنگ همواره مظلوم بود و دولت‌ها خیلی به آن توجه نمی‌کنند و به همین دلیل تهاجم فرهنگی غرب و جنگ رسانه‌ای دشمن تا به امروز اثرگذار بوده. از آقای رئیسی انتظار می‌رود با توجه به سوابق کاری، تلاش کند فرهنگ را از مظلومیت خارج کند.

,

اما در مورد اصلاح نظام اداری و مبارزه با فساد باید گفت که اگر دولت سیزدهم می‌خواهد در حوزه فسادزدایی و غلبه بروکراسی کنونی موفق شود، بهتر است ابتدا از خود شروع کند و تمام عملکرد خود را شفاف به اطلاع مردم برساند و همچنین برای کوتاه کردن فرآیند اداری به اصلاح قوانین موجود (نه تصویب قوانین)، روی بیاورد و دولت الکترونیک را بیش از قبال توسعه و ترویج دهد.

,

به گزارش تهران نیوز، مشکلات اقتصادی مهم‌ترین چالش چهار ساله دولت آیت‌الله رئیسی خواهد بود و درباره چالش اقتصادی دولت بعدی همه اتفاق نظر دارند که این دولت مسیر سختی پیش‌رو دارد. بهبود فضای کسب‌وکار، بودجه‌ریزی عملیاتی، اصلاح نظام مالیاتی و یارانه‌ای را می‌توان در کوتاه‌مدت محقق کرد، اما مشکل اصلی ابرچالش‌های اقتصادی هستند که بی‌شک مستلزم تصمیمات بسیار سخت و بزرگ است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه