اخبار داغ

حفظ مراتع و رعایت حقوق عشایر اولویتی اساسی؛

کوچ گسترده و بی‌رویه دامداران و عشایر/ خطر کمبود مرتع و منابع آبی جدی است

کوچ گسترده و بی‌رویه دامداران و عشایر/ خطر کمبود مرتع و منابع آبی جدی است
کمبود مرتع برای چرای دام و کمبود منابع آبی به ویژه آب شرب برای دامداران و عشایر از عمده‌ترین این مشکلات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، در دنیای ماشینی و لبریز از تکنولوژی، زندگی بشر سرعت خیره کننده‌ای به خود گرفته و بر همین اساس افراد در شرایط و محیطهای مختلف همواره سعی در تلاش و شتاب مضاعف دارند تا از قافله‌ی دنیا عقب نمانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار ,

در این دنیای شتابان، روشهای زندگی سنتی جایی ندارند و یا اگر جایی هم هست، به حالت نیمه فعال درآمده است.

,

در این طوفان پرتلاطم، رنگ و بوی زندگی و حیات حقیقی و به دور از سر و صدای تکنولوژی را می‌توان در میان کوه‌ها و دشتها و مراتع و با حضور عشایر کوچ نشین و دامداران یافت.

,

عشایر غیور و دامداران پرتلاشی که در کمال گمنامی، در زمینه‌ی تولیدات مواد پروتئینی و لبنی بار بزرگی را بر دوش می‌کشند و نقش موثری در چرخه‌ی اقتصادی این محصولات ایفا می‌کنند.

,

اما فعالیت این قشر در دامن دشتها و مراتع با بروز مشکلات و موانع متعددی مواجه است. مشکلاتی که در سالهای اخیر و با توجه به خشکسالی‌ و کاهش میزان بارشها تشدید یافته و هم عشایر و دامداران را دچار مشکل ساخته و هم مسئولین را با چالش‌ روبرو ساخته است.

,

کمبود مرتع برای چرای دام و کمبود منابع آبی به  ویژه آب شرب برای دامداران و عشایر از عمده‌ترین این مشکلات است.

,

گرمای بی سابقه و بحران آب موجب شده تا کوچهای دامی و عشایری از استانهای همجوار همانند لرستان و کرمانشاه زودتر از موعد مقرر صورت گیرد که این مسئله  از بین رفتن مراتع و چراگاههای استان را سریع‌تر می‌کند‌.

,

از این رو مسئولین استان و استانهای هم‌جوار باید با اتخاذ تدابیر به موقع و تدوین برنامه‌ای الزام‌ آور، کوچ دامها و عشایر را در زمان‌بندی مناسب و مقرر ساماندهی نمایند تا علاوه بر امکان استفاده‌ی عادلانه‌ی این عزیزان از مراتع، زمینه‌ای مناسب برای ارائه‌ی خدمات بهداشتی و معیشتی به آنان نیز فراهم شود.

,

چرا که همراه با کوچ گسترده و بی‌رویه، شرایط معیشتی دامداران و عشایر نیز خارج از برنامه‌ریزی‌های مورد نظر صورت می‌گیرد که این نکته هم حامل نکات منفی و شرایط نامطلوب برای این قشر و مسئولان ذی‌ربط است.‌

,

, ,

 

,

تحولات حوزه منابع طبیعی، جنگل کاری و آبخیزداری

, تحولات حوزه منابع طبیعی، جنگل کاری و آبخیزداری, تحولات حوزه منابع طبیعی، جنگل کاری و آبخیزداری,

در همین رابطه "الیاس فتاحی"، معاون سیاسی استاندار ایلام در نشست هم اندیشی مدیریت چرای دام عشایر در مراتع قشلاقی استان ایلام با حضور نمایندگان استان های کرمانشاه ، لرستان و خوزستان گفت: زحمات و اقداماتی که در حوزه ی منابع طبیعی و آبخیزداری در استان ایلام انجام گرفته بی نظیر و قابل تقدیر است .

,

فتاحی اظهار کرد:در ایلام در حوزه منابع طبیعی و جنگل کاری و آبخیزداری تحولات بسیار خوبی انجام شده است و در ایلام شاهد رشد هزاران هکتار جنگل هستیم که در چند سال اخیر با فضا سازی مناسب ایجاد شده است.

,

وی در خصوص بهینه سازی مصرف آب به سیل بندهای ایجاد شده توسط اداره منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: سیل زمانی در استانی ایلام یکی از تهدیدات اصلی بود ولی  امروزه با احداث سیل‌بندها، در زمینه آبخیزداری به الگو تبدیل شده است .

,

معاون سیاسی استاندار گفت: حفظ آب و خاک در گرو پوشش گیاهی در سطح منابع طبیعی‌ست و این اساس توسعه کشاورزی است و قطعا بدون توجه به منابع طبیعی، کشاورزی هم پایدار نخواهد بود .

,

وی تصریح کرد: اگر جامعه محلی و همیاران طبیعت پای کار نیایند کار دولتی موفق نخواهد شد و در ایلام همیاران بسیار فعال و موثری داریم که سرآمد جهانی هستند .

,

حفظ مراتع در زمان کوچ عشایر

, حفظ مراتع در زمان کوچ عشایر, حفظ مراتع در زمان کوچ عشایر,

وی با بیان اینکه ساماندهی و مدیریت مراتع در دستور کار است یادآور: در زمان کوچ ، دام ،مرتع و حفظ پوشش مهم است و باتوجه به حفظ مراتع آموزش و ترویج را در بین مرتع داران ، دامداران و بهره برداران در اولویت قرار داده ایم و حقوق استفاده عشایر کوچ را از مراتع باید مد نظر قرار داد.

,

فتاحی به کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: همه‌ی عشایر ما سه ماه زودتر از موعد مقرر وارد مناطق گرمسیری می شود و که در این خصوص مشکلات و مسائل مختلفی وجود دارد که دراین حوزه متوجه فرماندار خواهد بود.

,

وی ادامه داد: استان های همجوار همچون خوزستان، کرمانشاه و لرستان در خصوص کوچ عشایر می‌بایست هماهنگی های  لازم را داشته باشند و برای رفع مشکلات و اقدامات موثر در حضور زود هنگام عشایر در مناطق عشایری، گرمسیری جلساتی برگزار شود و برنامه ریزی  های برای رفع مشکلات جامعه ی عشایری  ارائه گردد و با توجه بیشتر به مسائل و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد با هماهنگی و تعامل مرتفع گردد. همچنین آموزش گروه های هدف در استان های مختلف مد نظر قرار گیرد.

,

معاون سیاسی استاندار خاطر نشان کرد : شایسته است تأمین اعتبارات لازم برای مدیریت عشایر و دام های آنها توسط سازمان عشایری مد نظرمسئولان باشد .

,

وی با بیان اینکه رعایت حقوق عشایر ضروری است گفت: چرای دام و زمان ورود و خروج آنها باید مشخص شود و برای دیگر ملزومات کوچ عشایر برنامه ریزی لازم صورت گیرد .

,

فتاحی با اشاره به زمان کوچ عشایر اظهار داشت: اگر در زمان کوچ که 15 آذرماه است جلسات و هماهنگی هایی با عشایر برگزار شود و براساس زمان بندی مناسب ، کوچ عشایر را داشته باشیم و برای خدمات رسانی به عشایر جهت کوچ زودهنگام هماهنگی و برنامه ریزی لازم از طرف استان های مبدأ صورت گیرد به طور حتم هم کمک شایانی به مدیریت دام و عشایر صورت میگیرد و هم از نابودی بی‌رویه‌ی مراتع و جنگلها جلوگیری می‌شود.

,

وی به حضور گشت های عشایری در زمان تردد کوچ اشاره کرد و افزود: توجه به معیشت دامداران و عشایر هم باید مد نظر مسئولین باشد و آسیب شناسی‌های  لازم به عمل آید تا برنامه ریزی و تصمیم گیری برای رفع این آسیب ها در دستور کار قرار گیرد و هدف ما رسیدگی به مسائل و مشکلات عشایر استان و نیز استان های همجوار است تا با تلاش وتصمیم گیری به موقع مشکلات را رفع کنیم .

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه