اخبار داغ

چرایی ضرورت اقامه عزای حسینی حتی با یک نفر؛

محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب ها/جهانیان در انتظار مشاهده نظم نوینی دیگر با محوریت سیدالشهداء(ع)

محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب ها/جهانیان در انتظار مشاهده نظم نوینی دیگر با محوریت سیدالشهداء(ع)
یک کارشناس حوزه و دانشگاه تأکید دارد که محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب هاست و مهمترین برکت روضه آن امام بزرگوار، آرامش دل ها و خروج از تردید. او معتقد است می توان با اقامه عزای سالار شهیدان منطبق با شیوه نامه های بهداشتی، بازهم دیده جهانیان را به مشاهده حسینه شدن هر خانه و هر محله و در نهایت نظم نوینی دیگر با محوریت سالار شهیدان خیره کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، چند روزی بیشتر تا فرا رسیدن ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر باقی نمانده است. دو سالی می شود که با توجه به شیوع کرونا برگزاری مراسم و مناسبت های دینی، ملی و مذهبی دستخوش تغییراتی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

دیده جهانیان به نحوه برگزاری عزاداری محرم سال گذشته خیره شد

, دیده جهانیان به نحوه برگزاری عزاداری محرم سال گذشته خیره شد, دیده جهانیان به نحوه برگزاری عزاداری محرم سال گذشته خیره شد,

اوایل، همه از تعطیلی این گونه مجالس حتی تعطیلی عزای سیدالشهداء(ع) حرف ها به میان آوردند، اما تجربه خوب و موفق برگزاری عزاداری های محرم سال گذشته و اقامه عزای حسین(ع) و یاران با وفایش آن هم متناسب با شیوه نامه های بهداشتی، دیده جهانیان را به نحوه عملکرد دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خیره کرد، تا جایی که سال گذشته عده ای از نحوه برگزاری عزاداری ها به عنوان نظم نوین جهانی یاد کردند، آن هم نظم نوینی که برگرفته از سیره نبوی و علوی و با محوریت سالار شهیدان بود.

,

در سال جاری نیز با توجه به شیوع بیماری همه گیر کووید-19، بی شک چشم جهانیان به چگونگی برگزاری مجلس عزا و روضه سیدالشهداء(ع) دوخته می شود، مجالسی که می تواند عقلانیت، حریت، آزادگی و خدایی بودن دین مبین اسلام را به وسیله امام حسین(ع) بار دیگر به دنیا نشان دهد.

,

روضه سیدالشهداء(ع) حتی با وجود یک نفر برقرار است/حسین(ع) محور وحدت

, روضه سیدالشهداء(ع) حتی با وجود یک نفر برقرار است/حسین(ع) محور وحدت , روضه سیدالشهداء(ع) حتی با وجود یک نفر برقرار است/حسین(ع) محور وحدت,

امام راحل(ره) فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. نکته قابل تأمل آن که رهبر انقلاب این گونه مراسم ها را به شکل تک نفره برگزار کردند و نشان دادند روضه سیدالشهداء(ع) حتی با حضور یک نفر هم برقرار است، چرا که امام حسین(ع) کشتی نجاتی است که محبت او دل ها را به یکدیگر نزدیک می کند و در یک کلام "حب الحسین یجمعنا"...

,

هرچه این گونه مراسم منطبق با آموزه های دینی و متناسب با شرایط روز برگزار شود، در راستای ترویج اسلام ناب محمدی(ص) گام های استوارتری برداشته ایم.

,

برای آن که بدانیم وظیفه هیئت های مذهبی و دوستداران اهل بیت(ع) در این روزگار چیست و نیز دانستن این موضوع که روضه سالار شهیدان چه تأثیراتی بر زندگانی ما دارد، به سراغ «حجت الاسلام مهدی جوادی» فعال فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان رفتیم.

,

, ,

صحنه قیامت بر اساس روضه سیدالشهدا(ع) خلق می شود

, صحنه قیامت بر اساس روضه سیدالشهدا(ع) خلق می شود, صحنه قیامت بر اساس روضه سیدالشهدا(ع) خلق می شود,

درباره بزرگی واقعه عاشورا برایمان بگویید:

, درباره بزرگی واقعه عاشورا برایمان بگویید:,

حجت الاسلام جوادی: خدا را شاکریم که ما را دغدغه مند قرآن، اسلام، اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و به ویژه سیدالشهداء(ع) قرار داد.این یک توفیق الهی است که در عصر غیبت دغدغه مندی ما درباره اقامه عزای حسینی(ع) با حضور نائب امام عصر(عج) پاسخ دهی می شود.

,

یکی از بزرگترین کنش های دینی و مذهبی ما در سطح ملی و حتی فرا ملی، بزرگداشت مقام حضرت سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا است.آن شهادت و آن واقعه عظیم و جانسوز بر هیچ کسی پوشیده نیست و دوست و دشمن اذعان دارند که واقعه تلخ عاشورا، حادثه ای بسیار عظیم و درددناکی بود، به گونه ای که حتی با ظهور ولی عصر(عج) از این درد کاسته نمی شود و حتی صحنه قیامت هم بر اساس روضه سیدالشهدا(ع) و بازگویی حادثه کربلا حلق می شود.

,

اقامه عزای حسینی(ع) متناسب با شرایط کرونایی

, اقامه عزای حسینی(ع) متناسب با شرایط کرونایی , اقامه عزای حسینی(ع) متناسب با شرایط کرونایی,

اقامه عزای حسینی در شرایط کرونایی چگونه باید باشد؟

, اقامه عزای حسینی در شرایط کرونایی چگونه باید باشد؟,

حجت الاسلام جوادی: به دلیل عظمت آن روز ما در هر مقطع زمانی و زمینی مؤظف به نوع خاصی از کنشگری هستیم، هرچند که شرایط زمانه متغیر باشد. گاه از نظر فیزیکی دستمان باز است و می توانیم آن چنان که در نظر داریم با شکوه تمام مجالس روضه سیدالشهداء(ع) را برپا کنیم و گاهی دیگر محدودیت های فیزیکی دستمان را بسته و باید بالاجبار متناسب با آن محدودیت ها به اقامه عزای حسینی بپردازیم.

,

به طور مثال هر گونه غذا برای یک فرد سالم مجاز است، اما همین فرد اگر به بیماری خاصی مبتلا شود از خوردن برخی غذاها منع می شود، شرایط کنونی جامعه ما نیز با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا به همین شکل است و ما باید بهترین راهکارها را برای انطباق مجالس عزاداری با محدودیت های کرونایی در نظر بگیریم و اجرایی کنیم.

,

رهبری حجت را درباره نحوه برپایی عزاداری ها بر ما تمام کرد

, رهبری حجت را درباره نحوه برپایی عزاداری ها بر ما تمام کرد, رهبری حجت را درباره نحوه برپایی عزاداری ها بر ما تمام کرد,

در مواجه با ضوابط ستاد ملی کرونا درباره نحوه برگزاری عزاداری ها چه باید انجام دهیم؟

, در مواجه با ضوابط ستاد ملی کرونا درباره نحوه برگزاری عزاداری ها چه باید انجام دهیم؟,

حجت الاسلام جوادی: در مباحث اجتماعی که این گونه مسائل رخ می دهد، حجت اصلی کلام ولی فقیه است و حتی مراجع تقلید نیز چشمشان به دهان رهبر انقلاب دوخته شده، چرا که توصیه دین به همگی ما این است که پیرو ولی فقیه باشیم..در اسلام اگر می خواهیم فعلی انجام دهیم هم باید منطبق با شرع باشد و هم قانون.
در زمان ما بیماری کرونا محدودیت هایی برای جهان ایجاد کرده، صرف نظر از نوع مدیریتی که مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر می گیرد، باید بدانیم که به طور قطع نمی توانیم با آن آزادی که قبل از شیوع این ویروس منحوس مرتکب افعالی می شدیم و کارهای را انجام می دادیم، انجام دهیم و باید پروتکل های بهداشتی را نیز در نظر داشته باشیم.

,
,

سوال اینجاست؛ از یک سو تعظیم شعائرو برگزاری روضه سیدالشهدا(ع) برای ما مسئله ای بسیار مهم است و از طرفی حفظ جان و سلامت افراد هم به عنوان واجب شرعی که باید در نظر گرفت، در این بین تکلیف برگزارکنندگان و مجریان روضه سالار شهیدان باید به طور دقیق چه باشد و ما شرعاً مجاز به انجام چه وظیفه ای هستیم؟
درباره این مسئله اجتماعی باید نظر حاکم کشور یعنی همان ولی فقیه در رأس امور قرار گیرد و فصل الخطاب باشد و حتی سایر مراجع تقلید در این گونه امور مؤظف به اجرای منویات رهبری هستند و کلام روشن و شفاف ولی ما این است؛ "عزاداری محرم باید بر اساس ضوبط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود.در عزاداری معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می کند.بنده به توصیه این عزیزان عمل می کنم.توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی مبارزه با کرونا چه می گوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد."

,
,

پس اینجا دیگر حجت بر ما تمام شده و حرف اول و آخر همان اطاعت از کلام ولی فقیه است و ایشان نیز با تکیه بر عقل و شرع تأکید دارند که باید تصمیمات و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در اجرای عزاداری ها در نظر گرفته شود.

,

همه ما مؤظف به اجرای شیوه نامه های بهداشتی هستیم، حتی اگر جامع نباشد

, همه ما مؤظف به اجرای شیوه نامه های بهداشتی هستیم، حتی اگر جامع نباشد, همه ما مؤظف به اجرای شیوه نامه های بهداشتی هستیم، حتی اگر جامع نباشد,

برخی می پرسند که در برابر تغییرات مکرر در اتخاذ تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در نحوه برگزاری عزادرای ها، تکلیفمان چیست؟

, برخی می پرسند که در برابر تغییرات مکرر در اتخاذ تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در نحوه برگزاری عزادرای ها، تکلیفمان چیست؟,

حجت الاسلام جوادی: برخی اشکالاتی به تصمیمات گرفته شده ستاد ملی مبارزه با کرونا وارد می کنند؛ اینکه مصوبات این ستاد گاه گاهی یک دست و جامع نیست، صبح مطلبی را عنوان می کنند و عصر آن را لغو، امروز یک موضوعی مطرح می شود و فردا مطلبی دیگر و بدین ترتیب مردم سردرگم می شوند.

,

هرچند که تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا باید دقیق و قاطع باشد و مدام تغییر نکند تا مردم دچار سردرگمی نشوند، اما در این فضا چه کاری باید انجام داد؟ اینجا نیز نگاهمان باید به رفتار و عمل رهبر انقلاب باشد، ایشان نظرشان درباره تصمیمات ستاد ملی کرونا فعلاً به صورت عام تغییر نکرده و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را حتی با وجود تغییراتی که ممکن است شکل بگیرد فصل الخطاب می دانند.

,

بنابراین بسیار مهم است حتی اگر این ستاد نتواند به یک جمع بندی خاص برسد و یک تصمیم جامعی نشر بدهد، باز هم ما شرعاً مؤظف به رعایت تصمیمات و مصوبات آنان هستیم، چرا که رهبر انقلاب در این مسئله نفرمودند که اگر ستاد متغیر صحبت کرد مردم خودشان هر چه شد انجام بدهند، بلکه ایشان تأکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی داشتند و دارند.

,

پس همه برگزارکنندگان روضه سیدالشهداء(ع) با همان خلوص نیتی که دارند می بایست به اقامه عزای حسینی منطبق با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بپردازند.

,

هر خانه، محله، شهر و حتی کشورمان یک حسینه می شود/عاقلانه دلداده سیدالشهداء(ع) هستیم

, هر خانه، محله، شهر و حتی کشورمان یک حسینه می شود/عاقلانه دلداده سیدالشهداء(ع) هستیم, هر خانه، محله، شهر و حتی کشورمان یک حسینه می شود/عاقلانه دلداده سیدالشهداء(ع) هستیم,

چه راهکارهایی برای برپایی عزاداری در محرم ارائه می دهید؟

, چه راهکارهایی برای برپایی عزاداری در محرم ارائه می دهید؟,

حجت الاسلام جوادی: پیشنهاد این است که هر چند از برگزاری مجالس عزاداری ها به آن شکل سابق محروم هستیم، اما راهبرد و راهکار ما این است که به سمت برگزاری مجالس خانگی و محله ای حرکت کنیم.اینکه هر خانواده می تواند با حضور یک مبلغ یا روضه خوان، روضه سیدالشهداء(ع) را برای اعضای خانواده خود برگزار کند.

,

و بدین شکل هر خانه، هر شهر و حتی کشورمان یک حسینه می شود تا هم از نورانیت مجالس عزای حسینی بهره مند شویم و هم با رعایت پروتکل های بهداشتی از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنیم، مهمتر آن که به جهانیان نشان دهیم که ما این گونه عاقلانه دلداده سالار شهیدان هستیم.

,

مهمترین برکت روضه امام حسین(ع)، آرامش قلب ها و خروج از تردید است/پیوست گریه بر سالار شهیدان، معرفت دلی است

, مهمترین برکت روضه امام حسین(ع)، آرامش قلب ها و خروج از تردید است/پیوست گریه بر سالار شهیدان، معرفت دلی است, مهمترین برکت روضه امام حسین(ع)، آرامش قلب ها و خروج از تردید است/پیوست گریه بر سالار شهیدان، معرفت دلی است,

برپایی روضه سیدالشهدا(ع) چه آثاری بر زندگی ما دارد؟

, برپایی روضه سیدالشهدا(ع) چه آثاری بر زندگی ما دارد؟,

حجت الاسلام جوادی: ما هر آن چه داریم از سیدالشهداء(ع) است.معتقدیم که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باب خیر و رحمت هستند و هرچه میزان توجه ما به این خیرها بیشتر باشد، برکت نیز بیشتر شامل حالمان می شود.

,

بی تردید اگر توجه به سیدالشهداء(ع) دلی باشد، اصل زندگی ما را زیر و رو می شود و به کمال نزدیکتر می شویم.

,

توجه به فضای سیدالشهداء(ع) قلب ها را آرام و از تردید خارج می کند. این عزاداری ها تنها گریه برای ایشان این نیست که دلمان شکسته و اشکی از دیدگانمان جاری شود، در حقیقت پیوست این گریه ها معرفتی است که پیش از این جاری شدن در دل های ما ایجاد شده و این معرفت ارزش ما را در پیشگاه حق تعالی نشان می دهد.

,

محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب ها

, محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب ها, محبت حسین(ع)، پیوند دهنده قلب ها,

باید بدانیم اگر به دنبال جامعه سالم هستیم توجه به خاندان نبوت، به ویژه امام حسین(ع) باید بیش از پیش باشد.سیدالشهداء(ع) محور وحدت و یکدلی جهانیان است، در واقع محبت حسین(ع) قلب ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

,

چرا خداوند برکت را در روضه سیدالشهداء(ع) گذاشته است؟

, چرا خداوند برکت را در روضه سیدالشهداء(ع) گذاشته است؟,

حجت الاسلام جوادی: از آنجا که سیدالشهداء(ع) تمام دارایی و هستی خود را در راه خدا هزینه کردند و از جان خود و اهل بیتشان گذشتند، خدا نیز ایشان را باب خیر و برکت قرار داده است، تا جایی که حرم این امام بزرگوار و ترب مقدسش شفا بخش و دعا در زیر قبه مطهرشان مستجاب است.

,

کشتی نجات سیدالشهداء(ع) هم وسیعتر است و هم قویتر

, کشتی نجات سیدالشهداء(ع) هم وسیعتر است و هم قویتر, کشتی نجات سیدالشهداء(ع) هم وسیعتر است و هم قویتر,

ناگفته نماند که امام حسین(ع) موفق به کنشی شد که در تاریخ نظیر نداشته و به همین دلیل خداوند تمام حاجات مرتبط با ایشان را به صورت مطلق می پذیرد، اما حاجات مرتبط با سایر مجاری ممکن است مشروط باشد، اینجاست که امام صادق(ع) فرمودند که ما ستون، کشتی نجات و چراغ و راه های هدایت هستیم، اما کشتی نجات سیدالشهداء(ع) هم وسیعتر است و هم قویتر.

,

پس توجه ویژه به اباعبدالله الحسین(ع) توسط هر فرد و هر خانواده ای در این بلبشوی جامعه بشری امروزی کشتی نجاتی است که کیان خانواده را از آسیب های متعدد حفظ می کند.

,

از اینکه وقت پر ارزش خود را در اختیار این مجموعه خبری قرار دادید سپاسگزاریم.

, از اینکه وقت پر ارزش خود را در اختیار این مجموعه خبری قرار دادید سپاسگزاریم.,

حجت الاسلام جوادی: بنده نیز به نوبه خود از تلاش رسانه شما در اشاعه فرهنگ حسینی در جامعه قدردانی می کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه