اخبار داغ

ایلام در بدترین شرایط کرونایی به سر می برد؛

خیزش کرونای دلتا در غفلت مردم و مسئولین/ وضعیت شیوع کرونا در استان بحرانی است

خیزش کرونای دلتا در غفلت مردم و مسئولین/ وضعیت شیوع کرونا در استان بحرانی است
این روزها با خیزش مجدد و اوج‌گیری سرسام آور و افسار گسیخته‌ی کرونا، شیوع و سرایت بیماری در سطح استان شدت گرفته و آمار بالای مبتلایان به این بیماری، گویای این واقعیت تلخ و اسفبار است.‌
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، از حدود دو سال پیش، چالش بزرگ و مرموز به نام کروناویروس، سراسر کره‌ی زمین را درگیر خود ساخته و تا به امروز، راهی قطعی برای نجات از چنگال آن یافت نشده است. ویروس منحوسی که به دفعات تغییر ماهیت داده و سرگردانی و تحیر جامعه‌ی پزشکی را برانگیخته و این استیصال با پدیدار شدن نوع جدید آن موسوم به دلتا بیشتر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یلام بیدار,

سایه سیاه کرونای دلتا که نسبت به ویروس های جهش یافته قبلی از نظر سرایت پذیری بین ۸ تا ۱۲ برابر قوی تر عمل می کند، مدتی است که بر سر دنیا و صد البته کشور ما گسترده شده و استان ایلام نیز از گزند این ویروس مصون نمانده و در حال حاضر، دورانی از سخت‌ترین شرایط کرونایی در کشور را سپری می‌کند، به گونه‌ای که ایلام در بین استانهای درگیرِ دلتا، در زمره‌ی چهار استان‌ اول کشور به لحاظ افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها قرار دارد.

,

این روزها با خیزش مجدد و اوج‌گیری سرسام آور و افسار گسیخته‌ی کرونا، شیوع و سرایت بیماری در سطح استان شدت گرفته و آمار بالای مبتلایان به این بیماری، گویای این واقعیت تلخ و اسفبار است.‌ در این ایام، متاسفانه خبرهای ناگوار از  فوت اقوام، آشنایان و دوستان در اثر ابتلا به کرونا را به کرات می‌شنویم که این موضوع نیز گواه دیگری بر سهمگین بودن موجهای این خیزش ( دلتا) است.‌

,

بنابراین باید گفت و باور کرد که  زنگ خطر کرونا خیلی وقت است به صدا درآمده و کل استان در شرایط بحرانی و قرمز قرار گرفته و اوضاع وخیمی به لحاظ آمار بیماری و تعداد فوتی‌ها در سراسر استان حاکم شده است و با کمال تاسف، این روند با  شتاب بالایی در حال افزایش است و چنانچه این وضعیت به صورت صحیح مدیریت نگردد و مردم از خواب غفلت و سهل‌ پنداری بیدار نشوند، باید آماده‌ی رویارویی با یک فاجعه انسانی باشیم.‌

,

نکته قابل تامل و بحث برانگیز این شرایط، بی‌توجهیِ دردآور مردم نسبت به خطرات ویروس و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به رغم هشدارهای مکرر اصحاب رسانه و وزارت بهداشت می‌باشد که این موضوع نیز علاوه بر غفلت مردم،  سرچشمه در سوء مدیریت مسئولین در ستاد استانی مبارزه با کرونا دارد.‌

,

از ابتدای شیوع ویروس در سطح استان تا کنون، بیش از ۸۰ جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا برگزار شده که طی آنها تمهیدات و محدودیتهایی برای جلوگیری از سرعت انتشار کرونا در دستور کار قرار گرفته است، اما در عمل، کمتر مصوبه‌ای به مرحله‌ی الزام و اجرا رسیده و آنچه که از اوضاع نامطلوب کرونا در سراسر استان به عینه می بینیم، حکایت از ضعف مدیریت و نبود راه‌کار جدی و کارآمد برای کاهش انتشار و جلوگیری از سرعت انتقال کرونا در سطح استان دارد و اگر گذری به تفرجگاه ها و پارک‌های شهر داشته باشیم، می‌توان دریافت که هیچ اراده‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری در بین مسئولین و مردم وجود ندارد و باز هم متاسفانه باید اذعان داشت که شرایط فعلی با تمام وخامتش، هنوز به اوج پیک پنجم نرسیده و قطعا نقطه‌ی اوج این پیک، در صورت تداوم سهل‌انگاری‌ها، به فاجعه‌ای دردناک تبدیل خواهد شد.

,

با گذشت بیش از ۲۰ ماه از تاخت و تاز کرونا در جهان و فوت بیش از پنج میلیون نفر، متاسفانه هنوز بسیاری از مردم واقعیت وجود کرونا را قبول نداشته و آن را دروغی بزرگ می‌پندارند که این سهل‌انگاری و ساده پنداری و سلیقه ای رفتار کردن مردم و غفلت، کم کاری و بی‌توجهی مسئولین در قبال کرونا ، نتیجه‌ی تاسف بار خستگی و فرسودگی کادر درمان که به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند را به دنبال دارد و قطعاً این فشار بی رویه به این عزیزان نیز در آینده باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

,

لازم است مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایلام  هرچه سریع تر چاره اندیشه کرده و این پرسنل زحمتکش را دریابند، زیرا خستگی کادر درمان یعنی کم دقتی و عدم توجه به بیماران و در نهایت بروز فاجعه. البته پرسنل و کادر درمان به خوبی ثابت کرده‌اند که با نهایت توان خود پای کار هستند اما خستگی و ضعف، چیزی خارج از اراده‌ی آدمی است.

,

, ,

ایلام در آستانه فاجعه انسانی

, ایلام در آستانه فاجعه انسانی, ایلام در آستانه فاجعه انسانی,

در همین رابطه "عباس خزلی"، فعال رسانه ای در گفتگو با ایلام بیدار گفت: عدم توجه مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی وبی مسئولیتی مدیران استان کرونا این ویروس منحوس همچنان در استان ایلام می تازد و باید هر روز شاهد مبتلا شدن و حتی پر پر شدن تعدادی از هم استانی هایمان باشیم.

,

وی اظهار کرد: در مراحل قبل که کرونا با این شدت اخیر در حال انتشار نبود هر لحظه شاهد هشدارها و محدودیتهای فراوانی بودیم که مردم هم با این اخطارهای مسئولین احساس خطر می کردند و نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت نبودند.

,

این فعال رسانه ای افزود: در این مرحله که ویروس کرونا بی رحمانه مردم را مورد هجوم قرار داده است تا کنون هیچ محدودیتی اعمال نشده است و تفرجگاه، پارکها، آرامستانها و ...... هیچگونه محدودیتی ندارند و مردم بی توجهی مسئولین به کرونا را مشاهده و خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی محدود نمی کنند.

,

خزلی ادامه داد: این روزها ما بعنوان رسانه هم متعجب هستیم که از یک طرف آمار مبتلایان به کرونا در استان خبر از خطرناک بودن اوضاع استان می دهد اما بی‌خیالی مسئولین هم حکایت از اوضاع آرام و به دور از ویروس کرونا را دارد.

,

وی یادآور شد: مسئولین ما مردم را دریک دوراهی بین سلامت وابتلا به کرونا قرار داده اند که به شدت تصمیم گیری را برای آنها  سخت و دشوار کرده است.

,

وی تصریح کرد: بی توجهی مردم و سهم آنان در انتشار کرونا در استان غیر قابل انکار است و در واقع نیمی از مشکلات توسط مردم بوجود آمده است اما دولت مسئول حفظ جان و سلامت مردم است و نباید اجازه دهد که عده ای با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی جان همه مردم را به خطر بیاندازند.

,

خزلی اضافه کرد: متاسفانه همه ما فکر می کنیم که فقط متولی ومسئول مبارزه با ویروس کرونا دستگاه بهداشت و درمان است اما این عزیزان نزدیک به دوسال است که با وجود مشکلات فراوان به بیماران کرونایی خدمات می دهند .بی توجهی دستگاههای اجرایی کار را برای کادر درمان دشوارتر کرده است.

,

وی اظهار کرد: کادر درمان با توجه به اوضاع به وجود آمده به شدت خسته هستند واز انرژی لازم برخوردار نیستند تجمعات در مکان های عمومی وتفریحی ویروس کرونا را تقویت کرده است هیچ محدودیتی اعمال نمی شود ودر این میان قشر مظلوم کادر درمان با مشکل مواجه می شوند که اگر فکری اساسی نشود فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

,

این فعال رسانه ای ادامه داد: درست است که دولت تدبیر و امید به پایان رسیده است اما هنوز مدیران استان تا زمان تحویل مسئولیت خود برای حفظ جان مردم مسئول هستند ولی ظاهراً همه چیز را به امان خدا رها کرده اند.

,

خزلی افزود: هم استانی های عزیز، کادر زحمت کش درمان خانواده های ما هستند پس از حدود دوسال خدمات کاملا از لحاظ روحی و جسمی خسته هستند باید دست به دست هم دهیم و به آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی کمک کنیم.

,

وی در پایان بیان داشت: مدیران اجرایی هم انتشار سریع کرونا را جدی بگیرند محدودیت های قانونی ایجاد کنند از ایجاد تجمعات جلوگیری کنند نباید همه موارد را به کادر درمان ربط دهند چرا که اگر محدودیت ها اجرایی نشود کادر درمان نه انرژی لازم برایشان باقی مانده است و نه امکانات لازم را برای درمان مبتلایان در اختیار دارند.

,

مهار کرونا، نیازمند عزمی قاطع و همگانی بین مردم و مسئولین

, مهار کرونا، نیازمند عزمی قاطع و همگانی بین مردم و مسئولین, مهار کرونا، نیازمند عزمی قاطع و همگانی بین مردم و مسئولین,

از نکات مطرح شده می‌توان چنین اسننباط کرد که مهار کرونا، نیازمند عزمی قاطع و همگانی بین مردم و مسئولین برای قطع زنجیره‌ی انتقال است و قطعاً با پایان کار دولت تدبیر و امید و روی کار آمدن دولت انقلابی جدید باید مسئولین جهادی و انقلابی در راس امور قرار گرفته و با جدیت مضاعف زمام امور را به دست گیرند.  چرا که برای برون رفت از این بحران لازم است که همه‌ی قوا، نیروها و امکانات بکار گرفته شوند و علاوه بر وضع قوانین قرنطینه و محدودیتها ، اجرای دقیق و سختگیرانه‌ی آنها نیز در دستور کار قرار گیرد. البته این مهم نه تنها در زمینه ریشه کنی کرونا بلکه در تمامی امور اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... کار جهادی و مرد میدان می طلبد که انشااله هم مردم و هم مسئولین، مردانه وارد میدان شده و در کنار هم یکایک مشکلات و معضلات را مرتفع نموده و از میان برارند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه