اخبار داغ

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

۱۶ شهر خراسان شمالی، معطل تامین زمین برای اجرای اقدام ملی مسکن/ مسکن مهر، خواستار تعیین تکلیف سند ملکی

۱۶ شهر خراسان شمالی، معطل تامین زمین برای اجرای اقدام ملی مسکن/ مسکن مهر، خواستار تعیین تکلیف سند ملکی
علی فخرانی با بیان اینکه برای ۱۶ شهر استان نتوانسته ایم زمین دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تامین کنیم، گفت: برای اجرای این طرح هشت راهکار به شورای مسکن استان پیشنهاد داده ایم که هنوز منتظر گره گشایی از این مسئله هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی فخرانی، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهارکرد: در سال 95 با انجام سرشماری نفوس و مسکن، وضعیت مسکن استان نیز بررسی شد و نتایج این سرشماری حاکی از آن بود که در استان 35 درصد از مسکن شهری نیمه با دوام، 11 درصد از مسکن شهری کم دوام و 37 درصد دیگر از مسکن استان استیجاری هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

فخرانی گفت: این سرشماری سال 95 بیانگر آن بود که در خراسان شمالی 143 هزار خانوار شهری زندگی می کنند که 137 هزار از این خانوارها، صاحب مسکن و مابقی مستاجر هستند.

,

وی عنوان کرد: این سرشماری حکایت از آن داشت در خراسان شمالی علاوه بر اینکه باید شش هزار مسکن برای مستاجران ساخته شوند همچنین به نیاز مسکن زوجین جدید و حتی مسکن های بی دوامی که باید تخریب و نوسازی شوند نیز پاسخ داد.

,

این مسئول افزود: این سرشماری مشخص کرد که به طور کلی تا سال 1404 در خراسان شمالی باید سالانه 13 هزار و 800 واحد مسکونی شهری برای شهروندان فاقد مسکن ساخته و تحویل شوند تا تعادلی در نظام عرضه و تولید مسکن در استان ایجاد شود.

,

وی در ادامه به طرح اقدام ملی مسکن اشاره و بیان کرد: اجرای این طرح از سال 98 در دستور کار دولت پیشین قرار گرفت تا شهروندان فاقد مسکن در کشور صاحب مسکن شوند.

,

فخرانی گفت: در خراسان شمالی 18 هزار و 753 خانوار بابت بهره مندی از این طرح ثبت نام کردند که پس از پایش آنها دو هزار و 487 خانوار تایید شدند.

,

وی گفت: از دو هزار و 487 خانوار فقط هزار و 566 خانوار آورده اولیه خود که 40 میلیون تومان بود را واریز کردند که مبلغ آورده اولیه واریزی آنان بیش از 69 میلیارد تومان شد.

,

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که در خراسان شمالی اجرای طرح اقدام ملی مسکن برای شهروندان فاقد مسکن می بایست در سطح 24 شهر اجرایی شود، عنوان کرد: تا به کنون زمین دولتی برای اجرای طرح برای شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان، جاجرم، گرمه، درق، ایور و تیتکانلو به مساحت 35 هکتار جانمایی و واگذار شده است.

,

وی افزود: این در حالی است که هنوز برای 16 شهر دیگر نتوانسته ایم زمین دولتی برای اجرای این طرح اختصاص دهیم.

,

فخرانی در ادامه اظهار کرد: در هشت شهری که زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یافته، اجرای عملیات مسکن سازی آنها از حدود هشت ماه قبل شروع شده است.

,

وی بیان کرد: در شهر اسفراین ساخت واحدهای اقدام ملی مسکن به پیمانکار واگذار شده که پیشرفت فیزیکی آن به سقف چهارم رسیده و در شهر بجنورد نیز ساخت واحدهای اقدام ملی مسکن به پیمانکار واگذار شده که پیشرفت فیزیکی آن به سقف اول رسیده است.

,

این مسئول افزود: در حال حاضر در قالب طرح اقدام ملی مسکن دو پروژه مسکن سازی نیز در شهر شیروان در دست ساخت است همچنین دو پروژه مسکن مهر نیز به پروژه اقدام ملی مسکن تبدیل شده اند که در مرحله فونداسیون هستند.

,

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن بخشی از واحدهای مسکونی به صورت تعاونی مسکن اجرایی خواهند شد که در حال حاضر در این هشت شهر یاد شده، اخذ پروانه ساختمانی برای آغاز ساخت این نوع از واحدهای مسکونی در دست اقدام است.

,

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره 16 شهری که هنوز زمین دولتی برای ساخت مسکن آنها اختصاص نیافته است نیز اظهار کرد: در این مناطق شهری زمین به اندازه کافی در مالکیت دولت وجود نداشت که اختصاص داده شود درحالیکه زمین با مالکیت بخش خصوصی به اندازی کافی وجود دارد.

,

وی گفت: هشت راهکار برای حل تامین زمین این 16 شهر تدوین و به شورای مسکن استان پیشنهاد شده است که خرید زمین از مالکان بخش خصوصی و یا الحاق زمین به محدوده شهری از جمله این راهکارها بوده اند.

,

فخرانی تصریح کرد: تامین زمین دولتی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این 16 شهر می بایست با برگزاری جلسات کمیسیون های فنی و ماده 5 حل و فصل می شد که متاسفانه طی یک سال اخیر این جلسات برگزار نشدند.

,

وی همچنین افزود: اراده ای نیز برای تامین زمین این 16 شهر وجود نداشت همچنین در شورای مسکن استان نیز رویه حل مسئله با رویکردی حکمرانی و سلیقه بوده است.

,

این مسئول همچنین یادآور شد: حتی پیشنهاد شده است که صاحبان زمین در این شهرها می توانند از طریق طرح اقدام ملی مسکن از تسهیلات تعریف شده برای این طرح بهره مند شوند و واحد مسکونی بسازند.

,

وی درباره مسکن مهر استان نیز اظهار کرد: در خراسان شمالی ساخت مسکن برای بیش از 29 هزار واحد مسکونی شهری عملیاتی شد که از این تعداد 25 هزار واحد ساخته و تحویل متقاضیان شدند.

,

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری دو هزار واحد دیگر از مسکن های مهر استان تکمیل و به متقاضیان تحویل شوند.

,

وی افزود: دو هزار واحد دیگر نیز هنوز متوقف شده باقی مانده اند تا تعیین تکلیف شوند.

,

فخرانی درباره صدور سند 25 هزار واحد مسکن مهر تحویل شده به متقاضیان استان نیز اعلام کرد: تعداد قابل توجهی از این مسکن ها به علل مختلف بدون سند هستند.

,

وی گفت: عدم همکاری ناظران نظام مهندسی برای صدور گواهی پایان کار که متقاضی اعمال حق الزحمه جدید هستند همچنین سازندگانی نیز مبالغ جدیدی را از متقاضیان مطالبه می کنند تا برای اخذ پایان کار واحدها اقدام کنند و متقاضیان حاضر به پرداخت مبالغ جدید نیستند از جمله مسائلی هستند که مانع از صدور اسناد این واحدها شده اند.

,

علاوه بر این، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: دولت پیشین و شورای مسکن استان نیز برای حل مشکل اخذ سند این واحدها اهتمام لازم را بکار نگرفتند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه