اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی مسجد؛

مسئولان فرهنگی به مساجد توجه ویژه کنند/ نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی

مسئولان فرهنگی به مساجد توجه ویژه کنند/ نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی
با وجود نقش ویژه مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی مسئولان امر نسبت به آن بی توجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، بر اساس آیات و روایات و نیز سخنان امام راحل مساجد از جایگاه مخصوصی برخوردار هستند  با این حال امروزه از همه کارکردهای مساجد به جز برگزاری مراسم ختم و اقامه نماز در برخی مواقع غافل شده ایم.

شاید هرساله روز جهانی مسجد  بهانه ای شود تا دقایقی درباره پیامدهای منفی غفلت مسئولان امر از مساجد تامل کنیم اما تا زمانی که مسئولان فرهنگی همصدا نشوند و به این پیامدهای منفی غفلت از مسجد واقف نشوند، کاری از پیش نمی رود.

باید مساجد به کارکردهای ابتدای اسلام برگردند

حجت الاسلام افشین کلات پور در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: روز جهانی مسجد یک عزای دیگری بر دل جهان اسلام است زیرا در سال 1348رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی رفت و این مسجد را به عنوان قبله گاه اول مسلمین و منبر تاریخی آن که قدمتش به یک هزار سال پیش می رسید را آتش زد و داغی بر دل مسلمین قرار داد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه گفت: مسجد در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) وقتی می خواستند از مکه وارد مدینه شوند ابتدای شهر مدینه که منتظر بودند امیرالمومنین(ع) به آنها بپیوندد شروع به ساختن مسجد کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
, باید مساجد به کارکردهای ابتدای اسلام برگردند, باید مساجد به کارکردهای ابتدای اسلام برگردند,
,
,
,
,

, ,

حجت الاسلام کلات پور با برشمردن جایگاه مسجد تصریح کرد: مسجد یکی از المان های جهان اسلام است که باید هر روز بیش از پیش تقویت شود.

,

وی با بیان اینکه مسجد یک جایگاه فرهنگی -سیاسی دارد، عنوان کرد: مساجد قبل از انقلاب هم پایگاه مبارزین علیه حکومت ستمشاهی بودند.

,

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه گفت: آیت الله بروجردی دستور دادند در همه شهرها حتی خارج از کشور مسجد ساخته شود.

,

حجت الاسلام کلات پور خاطرنشان کرد: در دوران جنگ هم مساجد محلی برای اعزام مبلغین و مجاهدین و پشتیبانی بود و اکنون در زمان انتخابات هم روشنگری ها و بصیرت افزایی ها در مساجد انجام می شود‌

,

وی افزود: به فرموده امام راحل مساجد سنگر است و این سنگرها باید حفظ شوند.

,

حجت الاسلام کلات پور گفت: جدای از مبحث کرونا که مستلزم رعایت پروتکل های بهداشتی است باید مساجد به کارکردهای ابتدای اسلام برگردند و دیگر مردم به دادگستری ها مراجعه نکنند.

,

وی عنوان کرد: ستاد مصلحین در مساجد تشکیل شده تا مشکلات مردم با حضور ائمه جماعات، خیرین، معمومین و ریش سفیدان حل شود.

,

حجت الاسلام کلات پور با بیان اینکه باید مهدهای کودک برای نگهداری کودکانی که والدین آنها برای اقامه نماز به مسجد می آیند در مساجد تشکیل شود، خاطرنشان کرد: ما نتوانسته ایم آن جایگاه مسجد را با برخورداری از کارایی های مختلف حفظ کنیم.

,

وی افزود: در برهه ای از زمان به مسجد به عنوان یک جایگاه عبادی نگاه شده اما رفته رفته کانون های فرهنگی- هنری مساجد دست به کار شدند و طرح هایی را در مسجد پیاده کردند.

,

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه گفت: باید به سمتی برویم که با اجرای برنامه های هنری، فرهنگی، عبادی و سیاسی جوانان را به مساجد جذب کنیم.

,

, ,

حجت الاسلام کلات پور از عضویت ۳۱هزار کودک و نوجوان و جوان در 580 کانون فرهنگی-هنری مساجد استان کرمانشاه خبر داد و تصریح کرد: این جوانان به فرموده رهبر انقلاب هرکدام افسران جنگ نرم هستند.

,

 وی  افزود: به هر طریق ممکن  توانستیم جوانان را به مسجد برگردانیم اما باید مباحث معیشتی و زیرساختها را هم در نظر گرفت،

,

یک دست صدا ندارد همچنین دعوت مردم به مسجد هزینه بردار است و برای راه اندازی گروه های سرود و تئاتر هزینه نیاز است همچنین باید در هزینه های هنگفتی که خرج فرهنگ سراها می شود که موازی کاری با مسجد است بازنگری شود.

,

حجت الاسلام کلات پور از وجود  یک هزار و ۲۵۰ مسجد در سطح استان خبر داد و گفت: اگر متولیان امر هزینه های فرهنگی را صرف مساجد کنند می توان مربی های خوبی تربیت کرد و المان و مبلمان های خوبی در حیاط مساجد ساخت همچنین کتابخانه های دیجیتال را در کنار مساجد قرار داد در این صورت جوانان به سمت مسجد میل خواهند کرد.

,

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اینکه می خواهیم مساجد را به صورت سنتی اداره کنیم سبب می شود مشکلاتی ایجاد شود.

,

حجت الاسلام کلات پور گفت: باید در کانون های فرهنگی-هنری مساجد  کلاس های تقویتی و آموزشی با قیمتی ارزان تر از آموزشگاه ها ایجاد شود و آموزش و پرورش هم به سمت مساجد بیایند و در برپایی آموزشگاه ها و فرهنگ سراها کمک کنند.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر مساجد همان بنای قدیمی و فرسوده را دارند، افزود: اگرچه بعد انقلاب شمار مساجد سه برابر شده اما جای تاسف دارد در ساخت و ساز شهرکهای جدید، بنای مسجد در نظر گرفته نشده و مردم برای عبادت باید مسافتهای طولانی را طی کنند و همین باعث کاهش جمعیت مساجد شده است.

,

حجت الاسلام کلات پور تصریح کرد: ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد هم باید بروز باشند و برای جذب جوانان سواد کافی داشته باشند و بتوانند جوانان را از هر طریق و به بهانه تئاتر، سرودهای انقلابی، کلاس های خطاطی، نقاشی و احکام جذب کنند.

,

وی افزود: اکنون در کانون های فرهنگی-هنری مساجد استان ساخت اپلیکیشن های مختلف و ورود به برنامه های صدا و سیما سبب جذب جوانان شده است.

,

, ,

اکنون مساجد در بسیاری از مواقع عموما جنبه تشریفاتی دارد

, اکنون مساجد در بسیاری از مواقع عموما جنبه تشریفاتی دارد, اکنون مساجد در بسیاری از مواقع عموما جنبه تشریفاتی دارد,

زهرا جانجانی در گفتگو با خبرنگار مرصاد با بیان اینکه به فرموده امام راحل مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید، اظهار داشت: اولین تشکلی که حضرت رسول اکرم(ص) به محض ورود به مدینه بنا کرد مسجد بود پس اگر قرار است گفتمان سازی و تشکیل حکومت  شود باید از مسجد آغاز کنیم.

,

یک کارشناس مسائل دینی گفت: همه وقایع و اتفاقات صدر اسلام، اعلام ها، خطبه ها و سخنرانی ها در مساجد بوده در واقع محوری ترین جایگاه در ایجاد گفتمان سازی و تشکل سازی مسجد بوده است.

,

جانجانی خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب به همان شعاری که در صدر اسلام وجود داشته مبنی بر اینکه مساجد سنگر است، بازگشتیم و اتفاقات خوبی در مساجد رخ می داد حتی عقد و عروسی ها و اعلام کمک  به جبهه ها در مساجد بود در واقع مساجد پایگاه مردم در پشت جبهه ها بودند.

,

وی عنوان کرد: در گذشته نیرو سازی، گفتمان سازی و معرفت افزایی در مساجد انجام می شد اما رفته رفته آن کارکرد مساجد از بین رفت به گونه ای که اکنون مساجد در بسیاری از مواقع عموما جنبه تشریفاتی دارد  و تنها مراسم ختم یا اقامه یک وعده نماز در آن انجام می شود.

,

این کارشناس مسائل دینی گفت: متاسفانه دستگاه های مسئولی که باید به این موضوع ورود کنند چندان نقش مفیدی نداشته اند از سوی دیگر برخی از هیئت امنا و ائمه جماعات باعث شده اند مساجد کم تردد شوند و به همه افراد اجازه ورود داده نمی شود.

,

جانجانی خاطرنشان کرد: در ماه محرم با وجود اینکه مساجد بهترین مکان برای تشکیل هیئتهای مذهبی بودند اما آنها بیشتر دنبال تکیه ها و حتی ورزشگاه ها رفتند.

,

وی افزود: اگر قرار است مسجدی پویا، فعال و پر تردد داشته باشیم باید برنامه ریزی فرهنگی صورت گیرد و نباید از این بهترین محیط ترویج دین غافل شویم.

,

جانجانی تصریح کرد: باید مساجدی شکیل، مرتب، منظم و تمیز داشته باشیم و از حضور ائمه جماعات جوان و با نشاط و دارای جایگاه مردمی استفاده کنیم همچنین در هیئت امنای مساجد باید نگاه ویژه ای به حضور جوانان ایجاد شود.

,

, ,

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: باید در کانون فرهنگی-هنری مساجد برنامه ریزی های مختلفی برای حضور اقشار مختلف مردم انجام شود، صندوق های قرض الحسنه در مساجد رونق گیرد و مسیر برای برگزاری مناسبت‌های مختلف مثل مراسم عقد و عروسی باز شود و مساجد به محلی برای حل اختلاف سلائق تبدیل شود همچنین  جلسات شورای مشورتی و کلاسهای مختلف برای جوانان و نوجوانان در مساجد تشکیل شود.

,

جانجانی گفت: هرچه مراکز فرهنگی و مهدهای کودک در مساجد فعال تر شوند اقشار بیشتری به مسجد جذب خواهند شد.

,

وی افزود: در برخی از استانها برنامه های خاصی برای جذب کودکان و نوجوانان به مساجد طرح ریزی شده به گونه ای که در فضای پارکها مساجدی بدون دیوار می سازند تا بچه ها به هوای بازی وارد مسجد شوند یا داخل حیاط مسجد درخت میوه می کارند و بچه ها به هوای آن وارد مسجد شوند.

,

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هرچه پذیرای قشر جوان و نوجوان باشیم، اثرگذاری بیشتر است، گفت: باید در مساجد جلسات تربیتی، معرفتی، هنری و مهارتی برای بانوان تشکیل شود، همچنین پایگاه های بسیج عموما در مساجد باشند.

,

جانجانی خاطرنشان کرد: باید در مساجد کتابخانه های پر رونق شکل گیرد و نهاد کتابخانه ها برای پویایی و فعال تر کردن کتابخانه های مساجد برنامه داشته باشند که هم مردم کتاب خوان شوند و هم مسجد محل تردد آن ها شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه