اخبار داغ

ملیله کاری تحت تاثیر کرونا و کسادی/ صنایع دستی اصفهان نیاز به اقدامات عاجل حمایتی دارد

ملیله کاری تحت تاثیر کرونا و کسادی/ صنایع دستی اصفهان نیاز به اقدامات عاجل حمایتی دارد
مواد اولیه یارانه ای، تسهیل صادرات، خرید تضمینی و یارانه های فروش و بازار ها و نمایشگاه ها و بسته های حمایتی امروز نیاز صنایع دستی اصفهان است تا از این رکود خارج شود اما اگر تدابیر اتخاذ شده عاجل نباشد رفته رفته شاهد افول برخی از صنایع دستی در اصفهان هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ اصفهان در صنایع دستی زبانزد است و در این مقوله تنوع زیادی را داراست و هنرمندان زیادی در صنایع دستی مختلف در این استان مشغول به کار هستند؛ یکی از این صنایع دستی ملیله کاری است که علاقه مندان قابل توجه ای نیز دارد مهدی مونسی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: صنایع دستی برگرفته از توانایی هنر دست هنرمندان است که در ایران و به خصوص اصفهان صنایع دستی متنوع و چشم نوازی وجود دارد که ساعت ها هنرمند روی آن وقت گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سرپرست کارگاه ملیله کاری در این باره عنوان کرد: یکی از این صنایع دستی ملیله کاری است که از سیم های مفتول نقره درست می شود به این صورت که تعداد زیادی سیم مفتول در طرح های مختلف کنار هم پیچیده می شوند و ظرف تشکیل می شود.

,

*کارآموزان زیادی به ملیله کاری روی می آورند

, *کارآموزان زیادی به ملیله کاری روی می آورند, *کارآموزان زیادی به ملیله کاری روی می آورند,

مونسی بیان کرد: ملیله کاری از ظرافت بالایی برخوردار است و در عین حال از ساده ترین ابزار تشکیل می شود، تمام کار آن با دست انجام شده و با دستگاه نیست و به همین جهت کارآموزان زیادی را به سمت خود جلب می کند.
وی افزود: برای تهیه سیم مفتول نقره، نقره ١٠٠ عیار را ذوب کرده، به شکل مفتول درآورده، حرارت داده و از دستگاه نورد عبور می دهند سپس آن را حدیده می کنند تا به ضخامت مورد نظرشان برسد و پس از انجام این مراحل سیم مفتول نقره آماده است.
مهدی مونسی اذعان کرد: پیچاندن سیم های مفتول در طرح های پیچک، اشک، جغه، برگ، ترمه و غنچه تنها توسط یک پنس انجام می شود که به کارآموزان آموزش داده می شود کارآموزان خانم در منزل و کارگاه می توانند سیم ها را بپیچند.
سرپرست کارگاه ملیله کاری خاطر نشان کرد: ١۵ کارآموز و نیروی کاری در کارگاهم کار می کردند که با شیوع کرونا و افت اقتصاد تعداد نیروها به 4 نفر کاهش پیدا کرده است.
مونسی گفت: عدم تقاضا در بازار و گرانی مواد اولیه و هزینه ها کار را برای این صنعت نیز سخت کرده است.

,
,
,
,
,

*دستمزد کار در صنایع دستی کم است

, *دستمزد کار در صنایع دستی کم است, *دستمزد کار در صنایع دستی کم است,

سمیرا حیدری یکی از کارآموزان این کارگاه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: 4 سال است در این کارگاه مشغول به کار هستم این کار را صرفا بخاطره علاقه به صنایع دستی و هنر انجام می دهم چرا که دستمزد کارها با توجه به وقت و انرژی که می گیرد اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
این کارآموز عنوان کرد: مشکل کم بودن دستمزد در تمام شاخه های صنایع دستی در تمام بازار وجود دارد و مختص یک کارگاه یا فروشگاه نیست در صورتی که می پذیرد دستمزد این قبیل کارها خیلی بالاتر از این مقدار باشد.
حیدری بیان کرد: انجام دادن صنایع دستی آسیب زیادی به چشم، گردن و کمر وارد می کند همچنین به دلیل نشستن های طولانی مدت گاهی زانو درد نیز می گیریم و انصاف نیست حداقل دستمزد را برای نیروهای کار درنظر بگیرند.
وی افزود: افزایش و کاهش قیمت کارهایی که کارمزدی محاسبه می شوند به نظر من حداقل دستمزد را برای شاغلان در این صنف در نظر گرفته اند در صورتی که مغازه داران چند برابر قیمت تمام شده اجناس را می فروشند.
سمیرا حیدری ادامه داد: مغازه داران نیز مجبورند چرا که کرایه های هنگفتی باید پرداخت کنند و تمام این مشکلات سرچشمه از گرانی دارد در صورتی که وضعیت فروش در بازار میدان امام اصلا معقول نیست و تمام کسبه ناراضی هستند.
کارآموز ملیله کاری در پاسخ به راهکار برای رفع مشکلات بازار تصریح کرد: اگر فروش صنایع دستی مدیریت شود و صادرات مستمر ایجاد شود طبیعتا روی کارمزدها نیز تاثیر می گذارد شرایط در اصفهان می تواند به گونه ای تغییر کند که هر خانه یک کارگاه صنایع دستی شود.
حیدری در پایان گفت: از چند سال قبل تا کنون هر ساله شاهد کم شدن تعداد توریست ها بودیم راهکارهای خرید داخلی نیز موقت بوده اند کرونا نیز بی تاثیر نیست و مشکلاتی ایجاد کرده است.

,
,
,
,
,
,
,

صنایع دستی اصفهان در رشته های مختلف دارای مشکلات مشترک و مشکلات شاخه ای است که می طلبد هر چه زودتر برای رفع آن اقدامات عاجلی انجام شود چرا که کرونا، تورم های پی در پی و تغییر سبد خرید در داخل و عدم توریست خارجی کار را برای آن ها سخت کرده است و شاید ادامه فعالیت آن ها را با چالش روبه رو کرده است.

,

اصفهان که در بسیاری از صنایع دستی مهد به حساب می آید و یا آن را پرورانده این روزها در این صنعت دچار مشکلاتی است که بسیاری از فعالان در این حوزه حال خوشی ندارند و این موضوع در سوت و کور بودن میدان امام نیز به خوبی آشکار و مشخص است.

,

به نظر می رسد مواد اولیه یارانه ای، تسهیل صادرات، خرید تضمینی و یارانه های فروش و بازار ها و نمایشگاه ها و بسته های حمایتی امروز نیاز صنایع دستی اصفهان است تا از این رکود خارج شود اما اگر تدابیر اتخاذ شده عاجل نباشد رفته رفته شاهد افول برخی از صنایع دستی در اصفهان هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه