اخبار داغ

گزارش؛

"ارغوان بافی" هنری از جنس طبیعت در پاوه/ سبد مشکلات ارغوان بافان سنگینی می کند!

"ارغوان بافی" هنری از جنس طبیعت در پاوه/ سبد مشکلات ارغوان بافان سنگینی می کند!
احیای هنر ارغوان بافی و رفع مشکلات آن، توسعه پایدار صنایع بومی و حفظ محیط زیست هورامان را به دنبال دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از هزارماسوله، هنر ارغوان بافی از گذشته های دور هنر تولید ملزومات زندگی با ترکه های چوب در منطقه پاوه و اورامانات بوده که متاسفانه مدتی به دست فراموشی سپرده شده بود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هزارماسوله،,

ویژگی و زیبایی منحصر به فرد این درختچه  سبب شده، در گذشته و در نبود امکانات به عنوان محصولی برای امورات روزمره مورد استفاده قرار گیرد، احیای هنر ارغوان بافی، توسعه پایدار صنایع بومی و حفظ محیط زیست  هورامان را به دنبال دارد.

,

, ,

یکی از هنرمندان پاوه ای در گفتگویی با خبرنگار هزارماسوله اظهار داشت: هم اکنون حدود ۶۴ سال است که به این حرفه مشغول هستم و درآمد و معیشت زندگی را از این راه تامین می کنم.

,

ابراهیم یوسفی گفت: متاسفانه شغل سبد بافی در شهرستان نسبت به گذشته کم شده است به طوری که چند نفر در منطقه این هنر را ادامه داده اند اما من فرزندانم را نیز به ارغوان بافی تشویق کرده ام و آنها در این زمینه آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

,

وی گفت: مشکلی که ما هم اکنون داریم ممانعت اداره منابع طبیعی است که گاه و بیگاه از برداشت این درخت در محدوده روستای داریان ممانعت به عمل می آورد.

,

هنر ارغوان بافی در سال 95 ثبت ملی شد/ ارائه تسهیلات به هنرمندان رشته سبدبافی

, هنر ارغوان بافی در سال 95 ثبت ملی شد/ ارائه تسهیلات به هنرمندان رشته سبدبافی, هنر ارغوان بافی در سال 95 ثبت ملی شد/ ارائه تسهیلات به هنرمندان رشته سبدبافی,

در ادامه هادی شریفی به خبرنگار هزارماسوله گفت: خلاقیت و نوآوری سبب شده تا  هنر ارغوان بافی جهت انجام امورات روزمره و برای حمل اجناس و کالا و یا هر نوع میوه ای مورد استفاده قرار گیرد.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه افزود: امروز نیز با نیازهای جدید کاربری‌های بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است تا جایی که در تزیینات معماری روستایی مثل نمای خانه های روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

,

, ,

وی گفت: احیای ارغوان بافی، توسعه پایدار صنایع دستی بومی و حفظ محیط زیست اورامان را به دنبال داشته است، چرا که  سبب پیشنهاد کاشت پنج هزار اصله نهال ارغوان در شهرستان پاوه در مسیر سد داریان و همچنین مسیر گردشگری نودشه و هجیج برای باز رویانی جمعیت های گیاهی و گونه‌های ارغوان شده است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه ادامه داد: خوشبختانه چندین نفر هم جهت کسب این هنر از استادان هنرمند همچون استاد ابراهیم در روستای داریان آموزش دیده اند و علاوه بر آن نیز دو نفر از بانوان شهرستان نیز به جهت علاقه مندی به این رشته آموزش های لازم را در دوره آموزشی این اداره طی کرده اند.

,

شریفی اضافه کرد: برای حمایت از این شغل و حرفه نیز آماده ارائه تسهیلات لازم برای احیای آن خواهیم بود.

,

وی در پایان گفت: گفتنی است هنر ارغوان بافی به شماره 1397 در تاریخ 6 دیماه 95 ثبت ملی شده است.

,

, ,

 قطع بدون مجوز درخت ارغوان مشمول اعمال قانون خواهد شد/ برداشت اصولی و درست آن مانعی نخواهد داشت

,  قطع بدون مجوز درخت ارغوان مشمول اعمال قانون خواهد شد/ برداشت اصولی و درست آن مانعی نخواهد داشت,  قطع بدون مجوز درخت ارغوان مشمول اعمال قانون خواهد شد/ برداشت اصولی و درست آن مانعی نخواهد داشت,

سامان وسیمی نیز به خبرنگار هزارماسوله گفت: قطع بدون مجوز درخت ارغوان مشمول اعمال قانون خواهد شد.

,

 رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پاوه افزود: اما برای احیا و ادامه این هنر در هورامان قانون این اجازه را خواهد داد که به صورت محدود هرساله تعدادی درخت برداشت شود.

,

وی گفت: قطع بی رویه این درخت باعث نابودی آن خواهد شد اما برداشت اصولی و درست آن مانعی نخواهد داشت.

,

, ,

وسیمی گفت: رویش این درخت در شهرستان پاوه تنها در محدوده سه روستای داریان، ورا و هجیج است و به صورا پراکنده در جنگل های مرخیل نیز یافت می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه