اخبار داغ

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ خبر داد؛

کاهش ۲۵ درصدی تولید گندم در جلگه رخ تربت حیدریه

کاهش ۲۵ درصدی تولید گندم در جلگه رخ تربت حیدریه
شیبانی گفت: با پایان برداشت خوشه طلایی از گندم زارهای رخ، حدود ۱۰ هزار تن محصول برداشت شد که نسبت به پارسال این میزان تولید ۲۵ درصد کاهش داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: وسعت زیر کشت گندم آبی در این بخش حدود ۴ هزار هکتار و دیم نیز ۵ هزار هکتار است و پیش بینی می شود تا ۲۰ هزار تن محصول گندم در این منطقه تولیدشود.

وی متوسط:برداشت محصول گندم درسال زراعی جاری از هر هکتار آبی ۴.۵ تن و از هر هکتار دیم نیز به طور متوسط ۲۵۰ کیلو گرم عنوان کرد و افزود: کار برداشت گندم در این منطقه همه ساله از اوایل تیر ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد و بخش رخ قطب تولید این محصول دراستان و یکی از مراکز اصلی تولید گندم در کشور است.

شیبانی اضافه کرد: برای برداشت گندم تعداد ۳۸ دستگاه کمباین در بخش رخ فعالیت داشتند و دو مرکز خرید با همکاری اداره تعاون روستایی و جهاد کشاورزی مسئولیت خرید تضمینی گندم با قیمت مصوب پایه هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال برعهده دارند.

شیبانی با تاکید بر اینکه بهره برداران برای تامین گندم بذری خود در سال زراعی آینده تدابیر لازم را داشته اند، افزود: بهره برداران زراعی و دامی نسبت به جمع آوری و ذخیره کاه و کلش گندم اقدام کرده و حتی الامکان از خروج آن از منطقه خودداری کنند.

شیبانی خاطر نشان کرد: به علت کاهش نزولات آسمانی در فصل زمستان و بارندگی ها در فصل بهار و خشکسالی ،برداشت محصول گندم امسال در بخش رخ در مقایسه با پارسال ۲۵ درصد کمتر شده است.

وی بیان کرد: مهمترین ارقام کشت شده در بخش رخ پیشگام، میهن، حیدری سیروان، امید مهرگان و سرداری آدز ۲ و کوهدشت می باشد.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ خاطر نشان کرد: از ابتدای خرید گندم کشاورزان در بخش رخ تاکنون بیش از ۱۰هزار تن گندم مازاد بر نیاز انان توسط مراکز خرید صورت گرفته است.

بخش رخ به مرکزیت رباط سنگ با جمعیتی بالغ بر ۲۶ هزار نفر دارای ۵۳ روستا و ۴۷ پارچه آبادی است که ۴۹ روستا از این تعداد بالای ۲۰ خانوار می‌باشند.

سطح زیرکشت اراضی رخ حدود ۲۰ هزار هکتار زراعت آبی و دیم و ۸۰۰ هکتار باغ و از قطب‌های تولید محصولات زراعی و باغی تربت‌ حیدریه و خراسان رضوی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه