اخبار داغ

در گفت‌و‌گوی دانا با کارشناس آموزشی مطرح شد؛

بازگشایی مدارس باید مشروط به چه نکاتی باشد؟/ لزوم تدوین شیوه نامۀ آموزشی و واکسیناسیون دانش آموزان

بازگشایی مدارس باید مشروط به چه نکاتی باشد؟/ لزوم تدوین شیوه نامۀ آموزشی و واکسیناسیون دانش آموزان
یک کارشناس نظام آموزشی در رابطه با خبر بازگشایی مدارس گفت: قطعا آموزش حضوری ارجحیت دارد؛ مشروط بر آنکه اقداماتی از سوی آموزش و پرورش اتخاذ شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح امروز (شنبه ششم شهریور ماه)، دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: دیروز مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی تمامی مدارس کشور به صورت حضوری باشد که در این تصمیم ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس مدنظر است.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دکتر , دکتر, علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: دیروز مصوب شد تا اهتمام بر بازگشایی تمامی مدارس کشور به صورت حضوری باشد که در این تصمیم ترکیب آموزش مجازی و حضوری در مدارس مدنظر است., علیرضا رئیسی,
دکتر محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی و فعال حوزه تعلیم و تربیت درگفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون خبر بازگشایی مدارس کشور از آبان ماه سال جاری و که صبح امروز از سوی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا رسانه ای شد، اظهار داشت: بی تردید در هر شرایطی بازگشایی مدارس نسبت به آموزش مجازی ارجحیت دارد؛ مشروط بر آنکه یک سلسله تدابیر در کنار این تصمیم اتخاذ گردد تا مانع از ایجاد چالش ها و مشکلات جدید در مدارس شود.
, دکتر محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی و فعال حوزه تعلیم و تربیت درگفت و گو با خبرنگار اجتماعی , دکتر محمد رضا نیک نژاد, شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی با بیان اینکه به گفته کارشناسان کودکان در سویه های جدید کرونا از جمله کرونای دلتا می توانند ناقل ویروس باشند، تصریح کرد: با چنین شرایطی ممکن است دانش آموزی که در خانواده اش بیمار کرونایی وجود دارد، ناخواسته و بدون آنکه در جریان باشد، ویروس را از طریق حضور در مدرسه به همکلاسی خود انتقال بدهد و آن همکلاسی هم که ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد، در بازگشت به منزل ویروس را به والدین خود منتقل کند.
,
 
,
 این فعال آموزشی ادامه داد: از این حیث مسئولان آموزش و پرورش باید گذشته از پروتکل های بهداشتی، شیوه نامه خاصی در این رابطه و به منظور آموزش در دوران کرونا تدوین کنند که در آن حتی از خانواده ها و والدین هم برای کنترل دانش آموزانی که در مدرسه حضور پیدا می کنند، کمک گرفته شود؛ چرا که در خوش بینانه ترین حالت اگر هر مدرسه یک مربی بهداشت داشته باشد، که ندارد؛ او به تنهایی نمی تواند دانش آموزان را کنترل کند و در این مورد نیاز به کمک و همراهی والدین وجود دارد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
نیک نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اما به نظر من به لحاظ درسی و روش های تدریس در آموزشی که به واسطه شیوع کرونا، تدریس ها شکل و شمایل خاص این دوره را به خود گرفته، معلم محور تعیین‌کننده‌ای باشد.
,
 
,
به این معنا که اختیارات معلم افزایش پیدا کند و معلم با شناختی که از دانش‌آموزان خود پیدا می کند تعیین نماید که چه دانش آموزانی در مدرسه بیشتر حضور پیدا کنند و چه دانش آموزانی می توانند از طریق فضای مجازی و آموزش غیر حضوری به تحصیل ادامه دهند.
,
 
,
وی اضافه کرد: مثلاً معلم می تواند با شناختی که از دانش آموز و والدین او پیدا می‌کند، متوجه شود که یک دانش آموز والدینی دارد که می‌توانند در درس ها به او کمک کنند؛ خب این دانش آموز می تواند با کمک والدین خود فقط از طریق فضای مجازی با معلم و مدرسه ارتباط برقرار کند و برعکس، دانش‌آموزانی که از این حیث ضعیف هستند و نیاز به سرکشی، آموزش و درک عمیق مفاهیم درسی را دارند، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کلاس ها حاضر شوند و آموزش ها را از طریق معلم و شیوه آموزش حضوری پی بگیرند.
,
 
,
بنابراین معلم با این روش کلاس را بالانس می کند که مثلا مواردی چون فاصله اجتماعی و جلوگیری از ازدحام در کلاس ها رعایت شود، ضمن آنگه هر از گاهی برنامه ای ترتیب دهد که دانش آموزانی که در آموزش غیرحضوری و مجازی قوی تر عمل می کنند هم به مدرسه بیایند تا بهر حال حس و حال مدرسه وئ ارتباط صورت به صورت معلم و محصل از بین نرود. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
این کارشناس نظام آموزشی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطر نشان کرد؛ به هر حال بباید بپذیریم که به واسطه شیوع کرونا شکل و شمایل تحصیل و آموزش تغییر کرده و ما ناگزیریم با ابداع شیوه های آموزش جدید و خلاقانه در مدرسه مانع از تعطیلی مدارس و در نهایت افت تحصیلی دانش آموزان شویم.
,
 
,
عملاً در حدود یک سال و نیم گذشته که مدارس به واسطه شیوع کرونا تعطیل بودند، ثابت شد که آموزش‌مجازی ضربه بسیار مهلکی را به پیکره نظام آموزشی وارد کرده، بنابراین آموزش حضوری در مدارس در هر شرایطی ارجحیت دارد لذا خانواده‌ها باید با اولیای مدرسه همکاری نمایند.
,
 
,
گرچه نباید فراموش کرد که اگر کرونا نبود ما به لحاظ آموزش مجازی که خواسته یا ناخواسته تمام کشورهای دنیا قبل از کرونا به سمت آن حرکت کرده اند، تا این اندازه پیشرفت نداشتیم.
,
 
,
اما مسئله این است که باید بسترها و زیر ساخت های آموزش مجازی قاعده مند شود و باری بهر جهت حرکت نکند که همانگونه که دیدیم در اینگونه حالت ها بجز متضرر شدن نفع دیگری عاید ما نمی شود؛ بنابراین کرونا جرقه ای بود که چند قدم آموزش مجازی را جلو انداخت و باید کارشناسان در صدد رفع نواقص و ایجاد نظامی قدرتمند در این حوزه باشند.   
,
 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
وی در خصوص الزامات و رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس گفت: به نظر می رسد گذشته از پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت، باید وزارت آموزش و پرورش هم راساً اقدام به تهیه  شیوه نامه هایی کند و به تمام مدارس ابلاغ نماید تا خدای ناکرده شاهد شیوع کرونا در بین دانش‌آموزان نباشیم که مهمترین مسئله در بازگشایی مدارس شیوه خاص نظافت و ضدعفونی هر روزه و مداوم در مدارس است که باید بصورت جدی روی آن کار شود؛ چرا که در گذشته تنها یک نیروی خدماتی در مدرسه می توانست فقط به نظافت سطحی کلاسها و محیط مدرسه بپردازد، اما امروزه در شرایط کرونا باید هر روز و مداوم محیط یک مدرسه ضدعفونی شود بنابراین کاملا ناگفته پیداست که یک نیروی خدماتی به تنهایی نمی تواند از پس این همه کاربر بیاید و در این مورد باید تصمیمیاتی اتخاذ گردد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
نیک نژاد در خاته اظهاراتش تصریک کرد: نکته دیگری که باید مسئولان اموزش و پرورش و سایر دولتمردان در اولویت قرار دهند بحث واکسیناسیون دانش آموزان است که می طلبد در کوتاه‌ترین زمان ممکن این امر انجام بگیرد تا شیوه آموزش به سبک  سیاق گذشته بازگردد و موقعیتی فراهم شود تا افت تحصیلی دانش آموزان رفع رجوع شود. 
,
 
,
انتهای پیام/ 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه