اخبار داغ

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛

راه‌اندازی «گشت ارشادِ مسئولان» برای مقابله با فساد/«عدم رعایت پروتکل‌ها در هیئات عزاداری» از مصادیق منکر است

راه‌اندازی «گشت ارشادِ مسئولان» برای مقابله با فساد/«عدم رعایت پروتکل‌ها در هیئات عزاداری» از مصادیق منکر است
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح محلات در یک زمینه خاص فعالیت ندارند، در حقیقت این شوراها مشکلاتی را که در سطح محلات وجود دارد را احصاء و شناسایی کرده و برای آن راهکار پیشنهاد می‌دهند به طور مثال یکی از این مشکلات می‌تواند عدم رعایت پروتکل‌ها در حوزه سلامت باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام «سید علی خان‌محمدی» سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره ارائه مجوز به تشکل‌های مردمی گفت: در سطح تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر این اختیار را دارد که در حوزه احیای امر به معروف و نهی از منکر مجوز لازم را به تشکل‌ها ارائه دهد، اما در حوزه بحث سمن‌‌ها که وزارت کشور ارائه می‌دهد، ما پس از اینکه این تشکل‌ها از ستاد مجوز دریافت کردند و عملکرد و برنامه‌های آن‌ها بررسی شد به وزارت کشور برای دریافت مجوز سمن معرفی می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: در دولت قبل حدود ۵۰ تشکل به وزارت کشور معرفی شدند، اما به این تشکل‌ها مجوز سمن از سوی وزارت کشور داده نشد و این هماهنگی پیش نیامد، لذا متوقف ماند. در حال حاضر با تغییر در وزارتخانه ما در حال هماهنگی هستیم تا بتوانیم از این افرادی که در این زمینه موفق بوده‌اند و برنامه هم برای ارائه داشته‌اند به وزارت کشور معرفی کنیم تا بتوانند مجوز سمن را دریافت کنند. این فرآیند باید طی شود که البته هنوز این اقدامات طی نشده و در حال انجام است.
,
 
,
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ الی ۲۶ تشکل آماده معرفی به وزارت کشور برای دریافت سمن هستند، اما در این فرآیند ما ابتدا تشکل‌ها را خودمان تایید می‌کنیم و تشکل‌ها باید برنامه محور بوده و اقدامات خوبی در نهایت انجام دهند، پس از طی این مراحل اگر عملکرد خوبی داشته باشند و ویژگی‌های لازم را داشته باشند، به وزارت کشور معرفی می‌شوند.
,
 
,
حجت‌الاسلام خان‌محمدی در واکنش به اینکه شما گفته بودید «حفظ نظام جمهوری مهمترین امر به معروف است و هر کسی که در راستای ضعف نظام جمهوری اسلامی اقدام می کند منکر انجام داده و باید با آن برخورد شود و هرکسی که در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی اقدام می کند، امر به معروف می‌کند» مصادیق آن چیست، گفت: به طور مثال پرداختن به موضوعاتی مانند اشتغال که شعار امسال است می‌تواند باعث حفظ نظام جمهوری اسلامی شود. موارد و مصادیقی از این دست موضوعات که اگر به آن پرداخته شود باعث حفظ نظام می‌شود و اگر در آن کوتاهی صورت گیرد، باعث تضعیف نظام شده و از منکرات است.
,
 
,
حجت‌الاسلام خان‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا با افرادی که ممکن است با رفتارهای نادرست خود به امر به معروف و نهی از منکر خدشه وارد کنند مانند موردی که اخیرا در استان آذربایجان غربی شاهد بودیم، برخورد می‌شود، گفت: ما این نوع اقدامات را در حوزه و دایره امر به معروف و نهی از منکر نمی‌دانیم و قطعا با این افراد برخورد می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم در همین موردی که در آذربایجان غربی اتفاق افتاد دبیر ما در این استان پیگیری‌های لازم را انجام داد و با دادستان استان هماهنگی‌های لازم انجام شده و این فرد شناسایی و پرونده‌ای برای او تشکیل شد و یکی از دستگاه‌هایی که پیگیر است که حتما با این فرد یا افرادی که اینگونه عمل می‌کنند برخورد شود، ما هستیم چراکه این شیوه‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر غلط است و باید با آن برخورد شود.
,
 
,
وی همچنین درباره گشت ارشاد مسئولان گفت: این گشت‌ها راه‌اندازی شده و تشکل‌ها می‌توانند با مراجعه به دفاتر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این خصوص مجوز دریافت کنند، در واقع می‌توانند بیایند و ورود پیدا کرده و گزارشات خود را در حوزه‌های مختلف و فسادهایی که در این زمینه وجود دارد ارائه دهند.
,
 
,
او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح محلات با محوریت مساجد در پاسخ به این سوال که با توجه به بیماری کرونا شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح محلات تا چه میزان می‌تواند در پیشگیری از بیماری کرونا در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات و مساجد مردم را امر به معروف کرده و از تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌ها نهی کنند، گفت: شوراها در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در یک زمینه خاص فعالیت ندارند. در حقیقت این شوراها مشکلاتی را که در سطح محلات وجود دارد، احصاء و شناسایی کرده و برای آن راهکار پیشنهاد می‌دهند به طور مثال یکی از این مشکلات می‌تواند عدم رعایت پروتکل‌ها در حوزه سلامت باشد.
,
 
,
وی ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب فرموده‌اند دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بر همه لازم الاجرا است و همه باید از آن اطاعت کنند، بنابراین این شوراها می‌توانند اگر هیات یا مجموعه‌ای پروتکل‌ها را به درستی رعایت نمی‌کند، تذکر دهند و به آنها اعلام کنند که عدم رعایت پروتکل‌ها به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند و یک نوع منکر است و می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی داشته باشد، اما فقط این نیست که این شورا بخواهند یک گروهی شده و اقدام کنند، بلکه همانطور که گفتم اگر در زمینه‌ای خللی وجود دارد می‌توانند راهکار ارائه دهند و در نهایت برای انجام اقدامات لازم به در این خصوص به سازمان تبلیغات اطلاع دهند.
,
 
,
سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: اگر یک جایی منکری انجام می‌شود یا بی‌قانونی صورت می‌گیرد یا آسیبی به جامعه وارد می‌شود در هر زمینه‌ای باشد شورا وظیفه دارد آن را شناسایی کرده و به سازمان‌های مربوطه اعلام کند به طور مثال اگر در هیاتی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌شود، چنانچه لازم شد تذکری بدهند اما اگر رفع نشد می‌توانند به سازمان تبلیغات که متولی هیات‌های کشور است، اعلام کنند. البته سازمان تبلیغات نیز در این زمینه ورود کرده است.
,
 
,
حجت‌الاسلام خان‌محمدی خاطرنشان کرد: اگر در جایی نیز نیاز باشد که یک هیات خوب که الگو بوده را نیز معرفی کنند در همین دهه اول هم هیات‌هایی بوده‌اند که الگو بوده و تمام شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند. بنابراین این شوراها می‌توانند هم معروفات را معرفی کنند و هم در جایی که مشکلاتی ایجاد می‌شود و خلاءهایی وجود دارد تذکر دهند و هم از دستگاه‌های متبوع مطالبه‌گری داشته باشند.
,
 
,
انتهای پیام/
منبع: ایلنا
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه