اخبار داغ

کارشناس سیاست خارجی:

حضور ایران در اجلاس بغداد دستاورد محسوب می‌شود

حضور ایران در اجلاس بغداد دستاورد محسوب می‌شود
حسن لاسجردی گفت: حضور وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بغداد تمرین خوب دیپلماتیک محسوب می‌شود. همین که ایران در این اجلاس که در سطح بالایی برگزار شد، حضور پیدا کرد، خود دارای ارزش است و دستاورد محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن لاسجردی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره اجلاس عراق اظهار داشت: نگاه دوگانه‌ای نسبت به اجلاس بغداد وجود دارد. برخی‌ها معتقد هستند که این اجلاس صرفاً کاربرد داخلی دارد و آقای الکاظمی از این طریق به دنبال آن است در میان افکار عمومی عراق اقداماتش را موجه جلوه دهد و بگوید تمام امورات در اختیار اوست و مسائل کشور عراق را با اقتدار پیش می‌برد و حتی اوضاع آن‌قدر مطلوب است که می‌تواند یک اجلاس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار کند و نیز در حضور مقامات خارجی مانور حاکمیت داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

وی افزود: اما برخی دیگر معتقدند اجلاس بغداد میدان مانور و حوزه میدان‌داری آقای الکاظمی نیست، بلکه در پی سفر او به واشینگتن قرار بر این شد عراق یکی از هدایت‌کنندگان سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در غرب آسیا باشد و اجلاس بغداد هم با همین هدف برگزار شد تا با گرد هم آمدن کشورهای متخاصم مانند ایران و عربستان، تا حدودی از تنش‌های میان آنها کاسته شود. براساس دیدگاه دوم رویکرد آمریکا به اجلاس بغداد مثبت بوده؛ زیرا ایالات متحده در تلاش است از دامنه فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای علیه خود بکاهد تا شکست‌های آمریکا در منطقه خیلی به چشم نیاید.

,

کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم از میان دیدگاه‌های دوگانه، دیدگاه دوم قابل استناد و از صحت بیشتری برخوردار باشد. به بیان بهتر آمریکا برای آرامش بیشتر خود در منطقه و پیشبرد اهدافش، از کاهش چالش‌ها و تنش‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند تا حضور کم‌رنگ آنها در غرب آسیا با آرامش همراه باشد نه با تنش و سپس از این طریق سیاست‌‎های خود را آرام پیش ببرد.

,

لاسجردی در تحلیل نخستین حضور حسین امیرعبداللهیان در اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی در سمت وزیر امور خارجه این‌‎چنین گفت: معمولاً هرگونه دیدار و فعالیت دیپلماتیک دولت‌ها در روزهای اولیه عمرشان، صرف تعارفات دیپلماتیک می‌شود تا دولت به یک ادبیات مشترک و گفتمان مصرح دست پیدا کند؛ بنابراین برای تحلیل و ارزیابی عملکرد آقای امیرعبداللهیان باید فعلاً منتظر ماند تا رفتارها و مجموع فعالیت‌های کاری او با هم سنجیده شود، اما به طور کلی حضور وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بغداد تمرین خوب دیپلماتیک محسوب می‌شود. همین که ایران در این اجلاس که در سطح بالایی برگزار شد، حضور پیدا کرد، خود دارای ارزش است و دستاورد محسوب می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه