اخبار داغ

متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌و‌گو با دانا؛

سمپاشی‌های خصمانه پاسخ داد؛ بدبینی مردم به واکسن ایرانی!/ اشخاص اختیاری در انتخاب بِرَند واکسن ندارند

سمپاشی‌های خصمانه پاسخ داد؛ بدبینی مردم به واکسن ایرانی!/ اشخاص اختیاری در انتخاب بِرَند واکسن ندارند
متخصص بیماری های عفونی گفت: اظهارنظر غلط افراد فاقد صلاحیت در امر پزشکی، مردم را به توانمندی داخلی پزشکان و واکسن ایرانی بدبین کرده؛ برای همین برخی از مردم به امید واردات واکسن خارجی زمان واکسیناسیون خود را به تعویق می اندازند،
[

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با حساسیت هایی که در جامعه نسبت به برندها و انواع واکسن وجود دارد و پاره ای از مردم زمان واکسیناسیون خود را به تعویق می اندازند با این هدف که واکسن های خارجی با برند های معتبر تر وارد شود، گفت: اغلب واکسن های موجود در دنیا تقریبا با یک روش تولید می شوند و می‌توان گفت تفاوت چندانی با هم ندارند.  

, دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , دکتر مسعود مردانی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی با انتقاد از اینکه گروهی از هموطنان ما در مورد برند و نوع واکسن بی مورد حساسیت به خرج می دهند، ادامه داد: متاسفانه عده ای متاثر از اظهارات بی اساس افراد فاقد صلاحیت در امر پزشکی، گرفتار انتخاب واکسن ایرانی و خارجی شده اند و به واکسن های ایرانی اعتماد ندارند. آنها مردم را بدبین کرده اند. عده ای در میان واکسن های خارجی یک نوع خاص را می خواهند و برای همین موعد واکسیناسیون را که در سامانه واکسن برنامه ریزی می شود، را عقب می اندازند و همین امر تمام برنامه‌ریزی ها را با مشکل اساسی مواجه می‌کند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با تصریح بر این نکته که ما در زمان اپیدامی کرونا و در شرایط خاصی که داریم نباید زمان را از دست بدهیم؛ خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از مردم بخاطر همین وسواس های بی مورد سدی شده اند که سرعت واکسیناسیون در کشور را با وقفه مواجه کرده اند؛ آنوقت می گویند قصور از پزشکان است و کمبود دارو بهانه های از این دست. چرا مردم به پزشکان ایرانی اعتماد ندارند؟ در زمان اپیدمی، وقتی نوبت شخص تعیین می شود باید سر نوبت واکسن خود را تزریق کند؛ حال با هر واکسنی که تیم درمان و متولیان حوزه بهداشت و درمان برای او تعیین کرده اند.
,
 
,
 
,
وی اضافه کرد: در زمان واکسیناسیون باید فرد یکی دو روز قبل از زمان واکسینه شدن علائمی مانند تب خود را چک کند. الان در هر خانه ای یک تب سنج وجود دارد و تهیه یک تب سنج که قیمتی ندارد، برای خانوده ها در چنین شرایطی خیلی اهمیت دارد. ممکن است قبل از تزریق واکسن فرد متوجه تب خود شود و در زمان تزریق به مسئولان خبر بدهد؛ آنها با یک ویزیت ساده ممکن است متوجه بیماری شوند؛ آنوقت از تزریق فرد بیمار یا مشکوک به بیماری خودداری می کنند؛ اما وقتی خود مردم این کارهای ابتدایی را انجام نمی دهند، ممکن است در زمان تزریق واکسن بدون اینکه خودشان بدانند به کرونا مبتلا شده باشند که واکسینه چنین افرادی خطرناک است. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
مردانی در تشریح افراد مبتلا به کرونا که تزریق واکسن برای آنها انجام می شود؛ گفت: در زمان ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی بدن فرد شروع به آغاز مبارزه با ویروس میکند، حالا اگر در شرایطی اینگونه، فرد مبتلا به کرونا که خودش نمی داند و یا در ابتدای بیماری است، اقدام به تزریق واکسن کند، از طریق آنتی ژن موجود در واکسن که به بدن او وارد میشود، بار بیماری اضافه می شود و  سیستم ایمنی ناگزیر است در دو جبهه مبارزه کند هم با بیماری کرونا و هم با ویروس های تضعیف شده موجود در واکسن؛ برای همین کسانی که به کرونا مبتلا میشوند، باید پس از بهبودی کامل اقدام به تزریق واکسن نمایند. 
,
 
,
وی ادامه داد: پس ناگفته پیداست که تزریق واکسن؛ هر واکسنی که باشد فرد را دچار چالش می کند؛ آنوقت می‌گویند واکسن ایرانی زده ایم و اینطور شده ایم؛ نه، این موارد تقصیر خود افراد است. در این شرایط کادر درمان نمی توانند 80 میلیون ایرانی را قبل از تزریق واکسن ویزیت و آزمایش کنند. پس باید خود مردم با تیم درمان همکاری کنند و با برخی اقدامات اولیه حتی بدون وسائل حالات عمومی خود را زیر نظر بگیرند، تا تبعات و عوارض واکسن به حداقل برسد.
,
 
,
 
,
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در تفاوت بین واکسن ها یادآور شد: برخی از واکسن ها از کیفیت بالاتری برخوردارند، برای همین اینگونه واکسن ها را برای افرادی در نظر میگیرند که دارای بیماری های زمینه ای باشند که بعد از تزریق واکسن دچار مشکل نشوند. اما افرادی که در سلامت کامل هستند نیازی به اینهمه وسواس ندارند و واکسن ایرانی هم در بدن آنها آن اثربخشی را دارد که واکسن خارجی در بدن افرادی با بیماری های خاص و زمینه ای.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
وی ادامه داد: حالا اگر واکسن کرونا مانند واکسن فلج اطفال یک واکسن مادام العمری بود، باز می شد این وسواس ها را توجیه کرد؛ اما وقتی مصونیت و اثربخشی واکسن کرونا زمانی حدود 6 ماه را دربرمی‌گیرد و باز باید در سال های دیگر واکسیناسیون را تکرار کرد، دیگر نباید اینهمه حساس شد و وسواس به خرج داد. اگر افراد حتی یک روز زودتر واکسینه شوند، به مراتب از خیلی خطرات خود را مصون کرده اند. بنابراین من توصیه میکنم که بجای وقت کشی سریعا نسبت به انجام واکسینه کردن خود اقدام کنند. 
,
 
,
انتهای پیام / 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه