اخبار داغ

نگاهی به بزرگترین صنعت خدماتی جهان در ایران؛

راهکارهای علمی رونق صنعت گردشگری در ایران/ غفلت از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی در دولت روحانی

راهکارهای علمی رونق صنعت گردشگری در ایران/ غفلت از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی در دولت روحانی
راه‌های مختلفی برای رونق صنعت گردشگری در جهان مطرح است که به نظر می‌رسد توجه به این راهکارها موجب رونق بخش گردشگری در کشور شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; گردشگری به عنوان صنعتی قابل توجه است که ظرفیت‌ها و مزیت‌های مهمی برای توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال داشته و امروزه به عنوان یکی از صنایع مهم جهان مورد توجه کشورهای پیشرفته و خاورمیانه است و کشورهای جهان اولی بیشترین آمار جذب گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

گردشگری صنعتی است که به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشورها محسوب شده و کشورهای جهان سعی می‌کنند با افزایش امکانات گردشگری خود آمار بالای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و میراثی را به خود اختصاص دهند.

,

ایران نیز از جمله کشورهایی است که دارای جاذبه‌های جهانی بی‌نظیر در حوزه گردشگری بوده و جزو 5 کشور بالقوه توانمند جهان محسوب می‌شود اما تا کنون این ظرفیت مغفول مانده و رتبه ایران در بین 141 کشور جهان رتبه 97 است.

,

توسعه اقتصادی ایران بیشتر بر اساس اتکا به نفت بوده و تنها در چند سال گذشته تلاش شده است تا از اتکای به نفت کاسته شده و نگاه به توسعه اقتصادی با گردشگری فراهم شود اما هنوز هم با وجود همه فعالیت‌ها و کارهای انجام شده ایران جزو کشورهایی است که گردشگری در آن نادیده گرفته می‌شود.

,

کارشناسان معتقدند سهم گردشگری در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی سهم ناچیزی است که با شیوع بیماری کرونا و همه گیری آن بازهم رشد گردشگری متوقف و اهداف ترسیم شده محقق نشده است.

,

گردشگری سهم بسزایی در اشتغالزایی دارد که از این ظرفیت نیز کمتر در بخش اشتغال استفاده شده و عملا رشد چندانی به گفته کارشناسان ملاحظه نمی‌شود.

,

, ,

صنعت گردشگری در ایران به پنج حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، فرهنگی، تاریخی و ورزشی تقسیم می‌شود که کشور به دلیل داشتن تنوع اقلیمی بالا، پوشش گیاهی مناسب، زندگی جانوری مطلوب، آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی جهانی می‌تواند به یکی از کشورهای مطرح در حوزه جاذبه‌ها و جذب گردشگر باشد اما فرصت سوزی‌های انجام شده اجازه چنین موضوعی را نداده است.

,

یکی از مهمترین مشکلات حوزه گردشگری کشور مشکلات مربوط به ساختاری است که هنوز ایران در بخش‌های اقامتی، پذیرایی، حمل‌و‌نقل، خرید و تورگردانی برای گردشگران دچار عقب ماندگی است و در تهران که به عنوان پایتخت ایران است تنها 6 هتل 5 ستاره وجود دارد و به نظر می‌رسد در سایر استان‌های کشور نیز در حوزه اقامت نیز کمبودهای جدی وجود دارد.

,

کارشناسان معقتدند سرمایه‌گذاری خارجی ضرورت توسعه گردشگری است که برخی کشورهای جهان با سرمایه گذاری در این زمینه کسب منافع اقتصادی کرده و درآمدهای بسیاری را نصیب کشور خود کرده‌اند.

,

یکی دیگر از بخش‌های مهم برای توسعه اقتصادی توجه به حوزه صنایع دستی است که نقش مهمی در افزایش صادرات، اشتغالزایی، جذب توریسم و افزایش سطح تولید ملی دارد، در ایران نیز صنایع دستی و هنرهای سنتی ظرفیت‌های بیشماری است که توسعه آن منجر به اشتغالزایی و توسعه اقتصادی می‌شود.

,

صنایع دستی هر منطقه‌ای موجب حفظ میراث فرهنگی و قومی آن منطقه شده و درآمدهای ناشی از فروش آن می‌تواند بخش مهمی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد که در استان زنجان نیز بیش از 50 رشته صنایع دستی فعال است و صنایعی همچون گلیم بافی، چارق دوزی، رنگرزی، گلیم بافی، گیوه دوزی، سفالگری، ملیله کاری، چاقو سازی، جاجیم بافی، حکاکی روی مس و قالی بافی توسط هنرمندان زنجانی تولید می‌شود.

,

 هنرهای سنتی و صنایع دستی از مهمترین وجوهات فرهنگی و اقتصادی کشور است که به نظر می‌رسد تقویت موسسات و شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی، راه‌اندازی بانک اطلاعات صنایع دستی و تولید مواد اولیه مورد نیاز می‌تواند زمینه‌های رونق آن را فراهم کند.

,

, ,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان معتقد است استان زنجان زیرساخت‌های مطلوبی در حوزه جذب گردشگر دارد و در حال حاضر 18 روستای استان روستای هدف گردشگری محسوب می‌شوند.

,

امیر ارجمند با بیان اینکه در سال گذشته در خصوص روستاهای هدف گردشگری استان زنجان بازنگری لازم انجام شد، افزود: روستاهایی که دارای بافت تاریخی ارزشمند بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری هستند از جمله روستاهای هدف گردشگری زنجان هستند.

,

وی خاطرنشان کرد: در روستاهای هدف گردشگری فعالیت‌های اقتصادی منطبق با استعداد و ظرفیت آن روستا تقویت و توسعه می‌یابد.

,

این مسئول با اشاره به اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی از دیگر اهداف روستاهای هدف گردشگری است، بیان داشت: ایجاد زمینه اشتغال موجب کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

,

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان توسعه بوم گردی را یکی از مهمترین برنامه‌ها در روستاهای هدف گردشگری عنوان کرد و افزود: زنجان در حال گذر از معبر به مقصد گردشگری است.

,

ارجمند در خصوص توسعه گردشگری و جذب توریسم در کشور، معتقد است باید نسبت به رفع نقاط ضعف و برطرف کردن تهدیدهای فرا روی منطقه برنامه‌ریزی جامع و راهبردی داشت.

,

وی با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری دو حوزه اشتغال آفرین هستند، افزود: میزان اشتغالزایی و درآمد زایی این دو بخش بالا بوده و می‌توان برای توسعه اقتصادی به این دو بخش توجه ویژه کرد.

,

این مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی برای افزایش تولید و صادرات صنایع دستی استان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ارائه تسهیلات به مشاغل روستایی، تقویت اقتصاد جوامع میزبان و رونق صنایع دستی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود.

,

 وی گفت: توجه به تولیدات صنایع دستی و ورنق گردشگری به ویژه در مناطق روستایی منجر به توسعه اقتصادی پایدار در این روستاها می‌شود.

,


 

,
,

, ,

" مهرداد سلطانی" کارشناس مسائل اقتصادی نیز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: پتانسیل‌های زنجیره گردشگری و صنایع دستی یک چرخه محسوب می‌شود که موجب ارزش افزوده بخش گردشگری می‌شود.

,

وی ادامه داد: صنایع دستی تولید محصول کرده و میراث فرهنگی جاذبه قابل عرضه‌ای دارد که باید تبدیل به جاذبه شده و گردشگری این حلقه را بهم متصل کرده و ارزش اقتصادی به آن می‌دهد.

,

این مسئول با بیان اینکه جنبه‌های مختلفی این چرخه را بهم متصل می‌کند که بخش‌هایی همچون صنایع دستی تولید و ارائه محصول می‌کنند، افزود: میراث فرهنگی نیز در دو بخش مهیا و غیر مهیا مورد توجه است که بیشترین بخش میراث فرهنگی استان زنجان غیر مهیا است و با وجود داشتن جاذبه‌های میراث فرهنگی، این جاذبه‌ها مهیای بهره‌برداری نبوده و عرضه درستی نمی‌شود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: صنایع دستی شامل محصولات فرهنگی و مادی می‌شود که گردشگری به عنوان صنعت می‌تواند با استفاده از این ظرفیت زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کند که در استان زنجان بخش‌هایی از این چرخه قوی‌تر بوده و بخش‌هایی ضعیف‌تر است.

,

سلطانی با بیان اینکه در بخش صنایع دستی چرخه تولید و عرضه فراهم است، افزود: اما در بخش میراث فرهنگی این چرخه کامل مهیا نبوده و در گردشگری ضعف‌ها جدی‌تر است.

,

وی خاطرنشان کرد: زنجان در زمینه احداث هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم گردی، ارائه کنندگان خدمات گردشگری و تورها ضعف جدی دارد.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: رونق صنایع دستی بحث امروز نبوده و از گذشته در روستاها در اقتصاد نقش مهمی را ایفا کرده و بانوان خانه‌دار برای استفاده از شخصی و فروش نسبت به تولید صنایع دستی اقدام کرده‌اند.

,

حجت‌الاسلام مهدی باقری با بیان اینکه ظرفیت صنایع دستی برای اقتصاد خانوار، محرومیت‌زدایی و توسعه اقتصادی روستاها مهم است، ادامه داد: دولت و وزارت میراث فرهنگی باید از این ظرفیت به نحو درستی استفاده کنند.

,

وی با اشاره به اینکه مطالبه مجلس شورای اسلامی نیز رونق دو بخش گردشگری و صنایع دستی است، افزود: توجه به صنایع دستی موجب ایجاد اشتغال برای بانوان، اهالی روستاها و جوانان شده و فرصت گردشگری را در آن منطقه فراهم می کند.

,

این مسئول خاطرنشان کرد: وقتی هر روستا متناسب با ظرفیت‌های خود به توسعه اقتصادی برسد می‌تواند در جذب گردشگر نیز مثمر ثمر باشد.

,

, ,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در استان زنجان به ویژه روستاهای این استان ظرفیت‌های بوم گردی و طبیعت گردی بسیاری وجود دارد که می‌تواند ظرفیت‌های گردشگری را فراهم کند که متاسفانه از این ظرفیت خیلی کم استفاده شده است.

,

حجت‌الاسلام باقری با اشاره به ظرفیت‌های مهم شهر زنجان در حوزه صنایع دستی، گفت: صنایع دستی در زنجان موجب جذب گردشگر شده است اما یکی از مهمترین مشکلات صنعتگران زنجانی، فروش محصولات زنجان به نام برخی شهرهای کشور است.

,

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی به نمایندگان استان زنجان رسیده است که برخی از تولیدات صنایع دستی زنجان به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

,

این مسئول با اشاره به اینکه هنوز برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به خوبی اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: امیدواریم با حضور دولت جدید و مدیریت ضرغامی که برنامه جدی برای حوزه گردشگری دارند که گردشگری و صنایع دستی رونق یافته و موجب توسعه اقتصادی در کشور شود.

,

صنعت گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی است که توسعه آن موجب کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات، توسعه اقتصادی و جذب گردشگر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه