اخبار داغ

حال ناخوش محیط زیست یزد؛

آلاینده‌ها در دشت اردکان می‌تازند/حاشیه امن شرکت‌های معدنی در سایه سکوت مسئولان یزد

آلاینده‌ها در دشت اردکان می‌تازند/حاشیه امن شرکت‌های معدنی در سایه سکوت مسئولان یزد
رفع آلاینده‌های صنعتی در دشت اردکان مدت‌هاست که به مطالبه مردم و تشکل‌های محیط زیستی تبدیل شده و این امر سبب شد تا صدور مجوز جدید برای صنایع آلاینده در این دشت ممنوع شوند اما برخی شرکت‌های معدنی این قانون را دور می‌زنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ دشت یزد – اردکان یکی از آلوده‌ترین نقاط استان یزد به لحاظ وجود آلاینده‌های صنعتی است و بخش عمده‌ای از صنایع فولادی و کاشی و سرامیک در این دشت مستقر هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

استقرار گسترده صنایع در دو سه دهه گذشته، نه تنها آلودگی هوا را به دنبال داشته بلکه سبب آلودگی خاک و منابع آبی موجود در این دشت نیز شده است.

,

شرایط در طول یک دهه گذشته به قدری بحرانی شد که رفع این مشکلات به یک مطالبه جدی از سوی مردم و تشکل‌های محیط زیستی تبدیل شد و مسئولان را بر آن داشت تا فکری به حال این شرایط کنند.

,

در اولین اقدام، مقرر شد تا دیگر هیچ مجوزی برای صنایع فولادی و کاشی و سرامیک و سایر صنایع آلاینده در این منطقه صادر نشود.

,

گرچه با تصویب این موضوع در استان، باز هم برخی صنایع در این محدوده فعالیت خود را آغاز کردند اما پاسخ مسئولان به مردم و افکار عمومی و رسانه‌ها این بود که این مجوزها مربوط به گذشته است و هیچ مجوز جدیدی صادر نخواهد شد.

,

استقرار یک واحد گندله سازی جدید در دشت ممنوعه یزد – اردکان

, استقرار یک واحد گندله سازی جدید در دشت ممنوعه یزد – اردکان, استقرار یک واحد گندله سازی جدید در دشت ممنوعه یزد – اردکان,

در شرایطی که مسئولان امر بارها و بارها بر عدم صدور مجوز جدید به ویژه برای صنایع آلاینده در این محدوده تاکید کردند، این روزها مردم اردکان شاهد استقرار یک واحد گندله سازی توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هستند.

,

در حالی که قرار بود واحد گندله سازی در منطقه ای دور از دشت اردکان استقرار یابد، به دلایل نامعلوم مکان یابی جدید مورد تصویب مدیران این شرکت قرار نگرفت و ساخت و ساز جدید در کنار واحد قبلی گندله سازی آغاز شد.

,

در پایش‌ها و بازدیدهای انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست، مشخص شد که در بخشی از اراضی چادرملو اقدام به خاکبرداری و تسطیح گسترده زمین شده است.

,

این واحد با عنوان گندله آهن 2 در حال احداث است و مسئولان امر این طرح را در قالب طرح توسعه واحد اولیه دنبال می‌کنند.

,

«طرح توسعه» رمز عبور از قانون

, «طرح توسعه» رمز عبور از قانون, «طرح توسعه» رمز عبور از قانون,

از آنجا که طرح‌های توسعه نیاز به مجوز جدید زیست محیطی ندارند، به جای احداث واحدی که پیش از این به عنوان یک واحد مستقل از آن یاد شده بود و قرار بود دور از مجموعه چادرملو فعالیت خود را آغاز کند، یک واحد بزرگ و مستقل در کنار واحد اول در حال احداث است و با عنوان «طرح توسعه» قانون و مردم دور زده شدند.

,

این اتفاق در سایه سکوت مسئولان اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد سکوت مسئولان شهرستان اردکان، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی، حاشیه‌ای امن برای شرکت‌های بزرگ معدنی ایجاد کرده‌اند.

,

با توجه به مطرح شدن موضوع عدم صدور مجوز استقرار جدید و توسعه برای واحدهای صنعتی سنگین (فولادی) در محور مهریز- عقدا در کارگروه‌های متعدد شهرستانی و استانی و هدایت متقاضیان به پهنه‌های استقرار صنایع سنگین محور یزد - بافق و یزد – طبس و یا سایر محل‌های مورد تایید محیط زیست بر اساس ارزیابی اثرات زیست محیطی، متقاضیان اینگونه واحدهای تولیدی باید برای سرمایه گذاری و حمایت از بخش تولید، توسط متولیان امر و دستگاه‌های ذیربط به مکان‌های مناسب دیگری هدایت شود.

,

استقرار اینگونه واحدها بر اساس ضوابط و مقررات قانونی باید بر اساس ارزیابی اثرات زیست محیطی منطقه صورت پذیرد که این موضوع در مورد واحد فوق متاسفانه از سوی متولیان امر صورت نپذیرفته است.

, .,

بیماری و مهاجرپذیری ارمغان رشد بی‌رویه صنایع بزرگ

, بیماری و مهاجرپذیری ارمغان رشد بی‌رویه صنایع بزرگ, بیماری و مهاجرپذیری ارمغان رشد بی‌رویه صنایع بزرگ,

برخی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در استان یزد به واسطه اشتغالزایی بالا و درآمدزایی بالایی که برای استان دارند، این حق را برای خود قائل شده‌اند که قوانین و مقررات زیست محیطی را زیر پا بگذارند اما واقعیت این است که فعالیت این واحدها، برای مردم منطقه از نظر زیست محیطی؛ آلودگی و بیماری‌های مختلف و از نظر اجتماعی؛ تبعات سنگین مهاجرت‌پذیری را به ارمغان آورده‌اند.

,

تلاش خبرنگار یزدرسا برای دریافت نظرات مسئولان امر و پاسخگویی در این زمینه به نتیجه‌ای نرسید و برخی مسئولان در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

,

برخی نمایندگان مجلس نیز که به تازگی مسئولیت پیگیری مسائل زیست محیطی استان را بر عهده گرفتند، در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشدند اما یزدرسا آماده دریافت نظرات آنها در مورد فعالیت برخی شرکت‌ها و دور زدن قانون توسط آنهاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه