اخبار داغ

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد مطرح کرد؛

سمنان خواستگاه بزرگترین باغ گردوی جهان/ بزرگترین باغ مردمی جهان نیازمند همراهی مسئولین

سمنان خواستگاه بزرگترین باغ گردوی جهان/ بزرگترین باغ مردمی جهان نیازمند همراهی مسئولین
محمود مومنی با اشاره به مردمی محور بودن بزرگترین باغ گردوی جهان گفت: مجموعه کشت و صنعت و این باغ بزرگ توسط مردم شکل گرفته و برای ادامه مسیر تا قله موفقیت جهانی نیازمند همراهی مسئولین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، زیبایی ایران اسلامی با دیدن یک بهشت در شمال کویر خشک و بی آب و علف دو چندان می شود و چشم هر ببیننده ای به خیره خواهد کرد که شهمیرزاد در استان سمنان نمونه ای کوچک اما مثال زدنی از این زیبایی خیره کننده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

استان سمنان از شمال به دامنه‌های البرز و جنگل‌ های سرسبز مازندران و از جنوب به کویر زیبای مرکزی ایران منتهی می شود که برای رسیدن به چنین بهشت ناشناخته ای در استان کویری سمنان تماشای کویر و جنگل در مدت زمان کوتاه راه چندان درازی پیش رو نیست.

,

شهر نمونه گردشگری بین االمللی شهمیرزاد در 250 کیلومتری پایتخت و 24 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد و ازنظر تاریخی یک شهر بین‌المللی شناخته‌ شده است و با توجه به آب و هوای بسیار مطلوب این شهر در هوای گرم و خشک و کویری سمنان مکان بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت خواهد بود.

,

چند سالی است که شهمیرزاد علاوه بر آب و هوای خوبی که دارد به دلیل داشتن بزرگترین باغ گردوی جهان نیز به شهرت رسیده است؛ باغی با 30 هزار اصله درخت گردو که اکنون برندی جهانی به شمار می‌روند و سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز وجود بزرگترین باغ گردوی جهان را در شهمیرزاد تأئید کرده است.

,

, ,

محمود مومنی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد در گفت وگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به شکل گیری بزرگترین باغ گردوی جهان گفت: قبل از انقلاب یک دشت یکهزار هکتاری با کاربری مرتع و بدون هیچ محصولی بلااستفاده در گوشه ای از شهر شهمیرزاد وجود داشت که در بخش کوچک  کمتر از 5 هزار متری آن شخصی به نام شیخ کبیر زراعت می کرد.

, مرآت,

, ,

مومنی با بیان اینکه مردم پایه گذار این باغ بزرگ بوده اند خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب که تب و تاب کشاورزی و رونق آن وجود داشت مردم شهمیرزاد برای توسعه فضای سبز این شهر زمین بزرگ تملک شده توسط بنیاد مستضعفان را با همکاری مردم و ریش سفیدان اجاره کردند.

,

وی افزود: سال 1367 به علت تصمیم استانداری مبنی بر تبدیل وضعیت این زمین به شهرک مسکونی کارگران شهرک صنعتی سمنان، مردم شهمیرزاد با خرید سهام با سقف 10 سهم به ارزش هر سهم یکهزار تومان این زمین بزرگ را با شرط کاشت درخت با 536 سهامدار اجاره کردند و شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد به طور رسمی شکل گرفت.

,

, ,

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با اشاره به بعد روانی جایگاه مهم این شرکت عنوان کرد: به علت کم بودن سهام و کمبود سرمایه شرکت مردمی کشت و صنعت موفق به کاشت درخت نشد و این موضوع باعث پلمپ این مجموعه توسط یکی از دستگاه های متولی امر شد که با دستور وزیر کشاورزی وقت، مدیرکل آن دستگاه برکنار و این اتفاق یک روحیه فوق العاده در مردم شهمیرزاد ایجاد کرد و فکر حمایت نظام و دولت از این مجموعه مردمی بعد روانی نتایج بسیار مطلوبی داشت.

,

مومنی با اشاره به تامین هزینه های جاری برای تجهیز این مجموعه بزرگ اظهار کرد: کمبود آب در محدوده توسط یک استخر بزرگ که از آب های مازاد چشمه های شهر شهمیرزاد پر میشد تا حدودی قابل حل بود اما به علت نبود امکانات این آب میرفت که با فروش قسطی سهام بیشتر به سهامداران هزینه تجهیز استخر ها تامین شد که البته بخ علت طوفان با شکست مواجه شد.

,

, ,

وی با بیان اینکه این مجموعه ظرفیت 1 میلیون و 500 هزار متر مکعبی استخر ذخیره آب دارد بیان کرد: 3 استخر ذخیره آب در این مجموعه بزرگ در حال استفاده است که شامل استخر 800 هزار مترمکعبی که تجهیز شده و نسبتا جوابگوی نیاز هاست، استخر 500 هزار مترمکعبی که زمین آن خریداری و با ورق های آسیب دیده استخر اول مجموعه اماده بهره برداری شد و استخر 250 هزار مترمکعبی که فقط اماده سازی اولیه آن 3هزار میلیارد ریال هزینه داشت و نیازمند ورق برای بهره برداری ست.

,

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با اشاره به اهمیت همراهی دولت برای ارتقا شرایط این باغ بزرگ توضیح داد: شرکت کشت و صنعت با 13 هزار سهام دار همچنان به محصول مطلوبی نرسیده و برای تقویت و ارتقا این مجموعه نیازمند حمایت های دولتی هستیم و در این شرایط بی اعتمادی برخی سهامداران از طولانی شدن به سود نرسیدن این مجموعه کار را سخت خواهد کرد.

,

مومنی با بیان اینکه مهمترین اولویت شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد اجرای 4 طرح مهم است تاکید کرد: نتیجه تجربه سالهای طولانی در شرکت کشت و صنعت و مطالعات فراوان 4 طرح تولیدی بسیار بااهمیت است که شامل، ایجاد گلخانه، ایجاد مجموعه دامداری،ایجاد کارخانه شن و ماسه و ایجاد تولیدی قارچ در مجموعه است.

,

, ,

وی افزود: یک مجموعه کشاورزی نیاز های جانبی بسیاری دارد که ایجاد گلخانه برای کشت کنترل شده جهت جلوگیری از آسیب های احمالی، دامداری جهت افزایش سرمایه و سوددهی و استفاده از کود تولیدی از این مجموعه، کارخانه شن و ماسه به جهت تبدیل سنگ های بزرگ و باکیفیت مجموعه به سود با ساخت ابنیه بتنی و پرورش قارچ برای سوددهی و تولید کمپوست جهت نگهداری بیشتر آب از جمله اقدامات خواهد بود.

,

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با اشاره به بالا بودن هزینه های ایجاد این طرح های تولیدی تاکید کرد: طرح های فوق الذکر در سال 1386 مطالعه و آماده شده است اما به علت کمبود منابع مالی توان اجرای آن وجود ندارد زیرا فقط ایجاد گلخانه حدود یکهزار میلیارد ریال هزینه دارد و اجرای چنین طرح های فقط با حمایت های دولتی موفقیت آمیز خواهد بود.

,

مومنی درباره محصولات ارائه شده توسط این مجموعه بزرگ گفت: از 700 هکتار زمین کشت و صنعت حدود 100 هکتار بادام، 450 هکتار گردو، 10 هکتار گل محمدی، 7 هکتار انگور و 2 هکتار زعفران کشت شده که به علت سنگلاخی بودن زمین کشت متراکم انجام نگرفته است.

,

, ,

وی ادامه داد: این باغ بزرگ جهانی نیازمند ارتقا و رسیدگی بسیار زیادی است و تامین مواد معدنی برای تقویت درخت ها، تامین آب و مبارزه با آفات هزینه بسیار دارد و در صورتی که دولت کمک جدی به این مجموعه نداشته باشد آن نتیجه مطلوبی که شایسته این مجموعه بزرگ است اتفاق نخواهد افتاد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه