اخبار داغ

معضلی که تمامی ندارد؛

گرما، قطعی برق و کاهش دبی آب؛ ۸۰۰ کشاورز نظرآبادی را متحمل خسارت کرد/ خشک‌شدن مزارع ذرت؛ بحران جدیدی برای کمبود نهاده دامی در البرز

گرما، قطعی برق و کاهش دبی آب؛ ۸۰۰ کشاورز نظرآبادی را متحمل خسارت کرد/ خشک‌شدن مزارع ذرت؛ بحران جدیدی برای کمبود نهاده دامی در البرز
محصولات کشاورزی قریب به ۸۰۰ کشاورز در نظرآباد به دلیل کم‌شدن دبی آب و قطعی‌های مکرر برق در حال خشک‌شدن هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، در روزهایی که بسیاری از دامداران کشور از کمبود علوفه ناچار به ماده کشی شده و دام های خود را سلاخی کرده اند، کشاورزان استان البرز با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند تا بتوانند ذرت و دیگر غذاهای دام را تامین کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
همین چند روز پیش بود که کشاورزان ماهدشت کرج نسبت به کمبود آب گلایه داشتند، به گفته آنها نه گندمی دارند و نه جو که برای دام هایشان استفاده کنند، سال ها بود که حق آب اراضی این کشاورزان از رودخانه کرج تامین می شد اما قریب به یک ماه است که اسیر بی آبی شده اند.
,
 
,
کشاورزان ماهدشتی معتقد بودند ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه کرج حق آبه به آنها اختصاص داده شده اما این آب را از ذرت کاران گرفته اند تا به آنها پساب بدهند، این در حالی است که پساب فاضلاب ماهدشت را هم حتی دریغ کردند، تا محصولاشان به این حال و روز بیافتد.
,
 
,
تمام هم و غم آنها این است که در حال حاضر بیش از ۳ هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه ماهدشت کشت شده و اگر آب به موقع به آنها نرسد همه آنها خشک شده و خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی گریبانگیر کشاورزان خواهد شد. پیگیری خیرنگار تیتریک نشان داد که این چالش در دیگر نقاط استان هم حاکم است.
,
 
,
گویا امسال همه چیز دست به دست هم داده است تا کشاورزان نجم آبادی در نظرآباد هم از بی برقی با بحران مواجه شوند و کم آبی ناشی از آن موجب شد امیدی به محصول این فصل شان نداشته باشند. این موضوع را از مسئول بسیج کشاورزی نظرآباد جویا شدیم.
,
 
,
شماخی درباره مشکل کشاورزان نظرآباد به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ متاسفانه قطعی های مکرر برق حق‌آبه‌های کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است، حق آبه‌ای که باید ۶ روزه جابجا شود بعضا ۱۰ روز زمان می برد، با توجه به گرمای شدید هوا محصول ذرت خشک شده است.
,
 
,
ذرت علوفه ای، گندم و جو جز محصولات استراتژیک و راهبردی کشور هستند اما متاسفانه توجهی به تولید علوفه نمی شود، سازمان آب دبی چاه ها را کم کرده و دبی قبلی یک سوم کاسته شده است، این چالش کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
,
 
,
در مقابل، از ۱۵ بهمن کاشت بی رویه کاهو را در نظرآباد شاهد هستیم، محصولی که به آب زیادی نیاز دارد، فروشی هم نداشته و با صرف زمان و آب در نهایت نصیب گوسفندان می شود، متاسفانه امسال در نظرآباد و ساوجبلاغ صادرات یا فروش کاهو را شاهد نبودیم و صرفا سرمایه هدر می رود.
,
 
,
به گفته شماخی، محصولات کشاورزی قریب به ۸۰۰ کشاورز در نظرآباد به دلیل کم شدن دبی آب و قطعی های مکرر برق در حال خشک شدن هستند، البته ورز دار یکی از کشاورزان نظرآبادی هم همین معضلات را تائید کرده از این بحران بیشتر برای ما می گوید.
,
 
,
ورز دار قطعی هر روزه برق، گرما و بی آبی را سه معضلی می داند که محصولات آنها را به ورطه نابودی کشانده است، ای کشاورز ادامه می دهد؛ زمانی که برق ۴ ساعت قطع می شود، آب منطقه قطع شده و آب به محصولات نمی رسد، حق آبه داریم اما خاموشی ها ما را گرفتار کرده است.
,
 
,
اغلب کشاورزان ذرت، گندم و جو می کارند، ۱۰۰ درصد محصول ذرت ما خشک شده است، دامداران با کمبود علوفه برای دام مواجه هستند اما با این شرایط نمی توانیم تولید کنیم، البته هزینه های تولید هم افزایش یافته است، سال های قبل شرایط بهتری داشتیم اما امسال شرایط بسیار سختی را پست سر می گذاریم.
 
متاسفانه امسال کم آبی گریبانگیر بسیاری از مشاغل شده است اما به نظر می رسد آسیبی که به کشاورزان وارد می شود فراتر از تصور باشد و تدبیر مسئولین را برای جلوگیری از نابودی این محصولات استراتژیک می طلبد.
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه