اخبار داغ

مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ ارشاد استان سمنان مطرح کرد؛

وابستگی ۹۰ درصدی صنعت چاپ کشور به خارج / استان سمنان ناتوان در چاپ کتاب

وابستگی ۹۰ درصدی صنعت چاپ کشور به خارج / استان سمنان ناتوان در چاپ کتاب
عبدالله عباسی با اشاره به وارداتی بودن دستگاه های چاپ در کشور گفت: ۹۰ درصد دستگاه های چاپ در کشور وارداتی است و وابستگی ایران در صنعت چاپ مشهود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالله عباسی، مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت ضمن گرامیداشت روز صنعت چاپ گفت: روز یازدهم شهریور ماه به جهت تقدیر و تشکر و قدردانی از زحمات فعالین عرصه چاپ به عنوان روز صنعت چاپ نامگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

عباسی با اشاره به تاریخ شکل گیری این صنعت خاطر نشان کرد: پس از شکل گیری و ارتقا صنعت نوشتاری و به واسطه مکتوب کردن تراوشات ذهنی نویسندگان و خوش ذوقان صنعت چاپ شکل گرفت.

,

مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به ورود این صنعت به ایران تصریح کرد: اولین چاپخانه ایران در سال 1233 به وسیله عباس میرزا افتتاح در تبریز شکل گرفت و حدود 2 صده از قدمت صنعت چاپ در ایران می گذرد.

,

وی با بیان اینکه سال 1290 آغاز یک جهش بزرگ در صنعت چاپ ایران بود تصریح کرد: کارخانه هایتنبرگ آلمان یکی از قوی ترین مجموعه های چاپ در عرصه جهانی بود که با همکاری این کارخانه در سال 1290 چاپخانه های ایران به پیشرفته ترین دستگاه های چاپ مجهز شد و در صده 1300 با افزایش چاپخانه ها در ایران مخصوصا در تهران و اصفهان پیشرفت زیادی در عرصه چاپ ایران اتفاق افتاد.

,

عباسی با اشاره به سرفصل های مربوط به صنعت چاپ عنوان کرد: صنعت چاپ گستره بسیار زیادی دارد که میتوان به چاپ کتاب، روزنامه، مجلات، چاپ سیلک، دیجیتال، سرین و افست اشاره کرد که به طور کلی به دو دسته چاپ افست و دیجیتال تقسیم می شود.

,

مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به جایگاه صنعت چاپ استان سمنان در سطح کشور بیان کرد: استان سمنان به واسطه نزدیک بودن به پایتخت و قرارگیری در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب از لحاظ فعالیت و کارکرد جزء 10 استان برتر کشور بوده و از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.

,

وی با بیان اینکه استان سمنان پیشرفت های قابل توجهی را در سالهای گذشته داشته است اظهار کرد: در استان سمنان 112 چاپخانه دارد که 51 چاپخانه مربوط به چاپ افست و 61 مرکز دیجیتال بوده که 84 مورد از چاپخانه های استان فعال و 27 مورد آن غیرفعال هستند و از این تعداد 29 مورد مربوط به شهرستان سمنان، 40 مورد شاهرود، 10 مورد دامغان، 24 مورد گرمسار، 4 مورد مهدی شهر، 2مورد ارادان و 3 مورد مربوط به شهرستان میامی است.

,

عباسی با بیان اینکه عوامل متعددی در غیرفعال شدن چاپخانه های استان تاثیرگذار است توضیح داد: برخی از چاپخانه های سطح استان به علت نداشتن نقدینگی و به دلیل افزایش قیمت دلار و به واسطه آن افزایش قیمت دستگاه چاپ تعطیل شدند و برخی نیز با شیوع کرونا و به دلیل تعطیلی نسبی این صنعت با وجود پرداخت تسهیلات و کمک های دولتی رو به تعطیلی رفت.

,

مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره تاثیر نزدیک بودن استان سمنان به تهران در صنعت چاپ گفت: نزدیکی استان به پایتخت مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند و مزایا و معایت متفاوتی دارد اما گاهی این نزدیکی به تهران به ضرر استان تمام می شود و برخی از افراد و حتی ادارات دولتی با وجود افتتاح چاپخانه های مجهز در سمنان، شاهرود و ایوانکی به علت قیمت پایین تر و تیراژ چاپ به تهران مراجعه می کنند.

, مرآت,

وی ادامه داد: این کم لطفی دستگاه های اداری در شرایط عادی نیز تاثیر بسیار زیادی در تضعیف صنعت چاپ در استان داشته و در ایام شیوع کرونا هم چاپخانه های استان آسیب های بسیار جدی و سختی را متحمل شدند.

,

عباسی با بیان اینکه مشکلات زیادی گریبان گیر صنعت چاپ در استان سمنان است تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم موضوع مالیات چاپخانه هاست که شامل حال چاپخانه ها نمی شود اما توسط اداره مالیات دریافت می شود که اسیب بسیار زیادی در بحث مالی برای چاپخانه های استان دارد.

,

مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به موازی کاری سازمان صمت دز موضوع ایجاد چاپخانه ها تشریح کرد: موضوعاتی مانند چاپخانه ها بع علت تخصصی بودن در ابتدا باید توسط اداره ارشاد تایید و سپس مجوز آن صادر شود  اما با موازی کاری اداره صمت استان افراد غیرمتخصص وارد این عرصه می شوند که آسیب هایی را به همراه دارد.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره میزان  وابستگی صنعت چاپ کشور به خارج گفت: 90 درصد تجهیزات و دستگاه های چاپ در کشور وارداتی هستند و این به معنای وابستگی صنعت چاپ ایران به خارج از کشور و تاثیرپذیر بودن قیمت ها به افزایش نرخ دلار و عدم توان مالی برای واردات دستگاه های جدید و تجهیز چاپخانه های کشور به دستگاه های پیشرفته است.

, مرآت,

عباسی با بیان اینکه استان سمنان قابلیت چاپ کتب را ندارد توضیح داد: شاید در استان سمنان 2 الی 3 چاپخانه قابلیت چاپ مجلات یا روزنامه داشته باشد اما همین مقدار هم به علت قیمت بالا تر مورد استقبال قرار نمی گیرد و حتی روزنامه های داخلی استان هم در خارج از استان چاپ می شود و تا امروز هیچ کتابی در داخل استان چاپ نشده است.

,

مسئول چاپ و نشر معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در پایان با اشاره به نیاز استان سمنان به پیشرفت بیشتر در صنعت چاپ یادآور شد: در گذشته به علت دریافت کاغذ و زینک دولتی قیمت ها قابل توجیه بود اما امرز با افزایش قیمت ها و قدیمی بودن دستگاه ها در استان و کم لطفی افراد و دستگاه های دولتی صنعت چاپ سمنان در جایگاه مناسب خود قرار ندارد و با حمایت و پرداخت تسهیلات برای تجهیز چاپخانه ها می توان سمنان را در میان برترین استان های کشور در صنعت چاپ مشاهده کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه