اخبار داغ

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان خبرداد:

کاهش ۷۰درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل های استان سمنان/ خطای انسانی علت آتش سوزی مراتع مجن

کاهش ۷۰درصدی آتش سوزی مراتع و جنگل های استان سمنان/ خطای انسانی علت آتش سوزی مراتع مجن
علیرضا ابوطالبی گفت: فرهنگ سازی مناسب در این زمینه و تشدید گشت های نظارتی و ازسوی دیگر ایجاد پایگاه های مردمی اطفا حریق منجر به کاهش این آتش سوزی ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع طی سال‌های اخیر  نه تنها درایران بلکه در کل جهان افزایش قابل توجهی یافته، به طوری که در سال گذشته، بیش از 21 هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور در آتش سوخته است، که بخش اعظم و نگران‌کننده این آتش‌سوزی‌ها در حیطه مراتع و جنگل‌های زاگرس بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بنابرنظر کارشناسان منابع طبیعی بیش از 90درصد عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع ناشی از عوامل عمدی و سهوی است که برخی افراد سودجو با ایجاد آتش‌سوزی عمدی قصد تغییر کاربری و زمین‌خواری جنگل یا مراتع را دارند و یا برخی مواقع به دلیل بی‌احتیاطی گردشگران، چوپانان و یا کشاورزان رخ می دهد و موجب خسارات فراوان به مراتع و ارضی کشور می شود.

,

از سوی دیگر عواملی مانند گرم شدن زمین،خشک سالی و همچنین خشکی علوفه ها نیز منجر به بروز آتش سوزی در جنگل ها می شود که درصد آن چندان قابل توجه نیست.

,

علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت درخصوص آتش سوزی اخیر در بخشی از مراتع شهر مجن گفت: علت اصلی این اتش سوزی عوامل انسانی بوده است اما علت دقیق حادثه دردست برسی است.

, مرآت,

ابوطالبی در ادامه با بیان اینکه بیش از 95درصد علل آتش سوزی مراتع وجنگل ها انسانی است،عنوان کرد: عوامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع به دودسته عوامل انسانی و طبیعی تقسیم می شوند و البته علت اصلی و گسترده آتش سوزی مراتع و جنگل ها عاملیت انسانی است و درصد کمی از موارد اتش سوزی به علت گرمای هوا و وزش بادهای گرم و خشک و خشکی زمین است.

,

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان از کاهش بیش از 70 درصدی آتش سوزی مراتع  جنگل ها خبرداد و در توضیح آن افزود: ایجاد فرهنگ سازی مناسب دراین زمینه و تشدید گشت های نظارتی و ازسوی دیگر تجهیز روستاهای هدف و ایجاد پایگاه ها ی مردمی اطفا حریق در مجموع منجر به کاهش موارد آتش سوزی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شده است.

,

ابوطالبی در خصوص امکانات و تجهیزات اطفای حریق در سطح استان اذعان کرد: از جهت امکانات خوشبختانه در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته اما در خصوص بالگرد اطفای حریق نکته قابل توجهی در این است که این بالگرد به صورت منطقه ای در اختیار استان های گلستان مازندارن و سمنان همزمان  قراردارد و در صورت اعلام نیاز به استان فرستاده می شود.

,

وی همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته در مورد قاچاق چوب و تاغ و گز از مراتع و جنگل های سطح استان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در 5ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این میزان 50درصد کاهش یافته و 32 نقطه از محورهای مواصلاتی سطح استان با همکاری قوه قضائیه تحت نظارت و کنترل قرار گرفته اند.

,

به گفته ابوطالبی 32 روستای هدف در سطح استان به تجهیزات اطفای حریق مجهز و همچنین 6 پایگاه اطفا حریق مردمی درسطح استان ایجاد شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه