اخبار داغ

بررسی شبهات مردمی در خصوص واکسن کرونا:

ابتلا به کرونا با تزریق واکسن پشتوانه علمی ندارد/ ایمنی یک ساله پس از واکسیناسیون کرونا

ابتلا به کرونا با تزریق واکسن پشتوانه علمی ندارد/ ایمنی یک ساله پس از واکسیناسیون کرونا
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این موضوع که فرد با تزریق واکسن مبتلا به کرونا می‌شود هیچ گونه پشتوانه علمی و صحت ندارد و هنوز باید پروتکل‌‌های بهداشتی شامل زدن ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله اجتماعی پس از واکسیناسیون از سوی افراد رعایت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حدود دو سال از ورود ویروس منحوس کرونا به ایران می‌گذرد، ویروسی که با آمدنش کل جهان را دگرگون کرد و کشور ما نیز از این موضوع مستثنا نبوده است. کرونا آسیب فراوانی در قسمت‌های مختلف به ملت ما و همه مردم دنیا وارد کرد، اما به همت جوانان این مرز و بوم، این تهدید تبدیل به فرصتی طلایی شد که زیرساخت‌های واکسن‌سازی در کشور در طول یک سال به‌اندازه نیم‌قرن پیشرفت کند. از طرف دیگر باوجوداینکه ما قدمت ۱۰۰ ساله در تولید واکسن داشتیم، اما نزدیک به ۲۰ سالی بود که دچار رکود شدیم و این رکود در همه‌گیری کرونا شکسته شد و جوانان ایرانی بار دیگر فعل خواستن را صرف کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در حال حاضر کشور در پیک پنجم کرونا قرار گرفته است و روزانه صدها نفر از هم‌وطنانمان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند اما خدا می‌داند اگر واکسیناسیون کرونا که مدتی است در کشور شروع شده و به همت واکسن داخلی این روند سرعت گرفته است، انجام نمی‌شد، امروز شاهد سونامی مرگ در کشور بودیم.

,

به گفته سازندگان واکسن کوایران برکت و وزارت بهداشت میزان اثر بخشی این واکسن در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است و این واکسن دارای کمترین عوارض جانبی بوده است اما این روزها شاهد آن هستیم که برخی افراد مغرض با زیر سؤال بردن تلاش‌های جوانان این مرز و بوم و انتشار اخبار دروغ و شایعات به دنبال کند کردن روند واکسیناسیون در کشور و بازی با جان مردم هستند.

,

آیا واکسن کرونا باعث عقیم شدن یا سقط حنین می شود؟

, آیا واکسن کرونا باعث عقیم شدن یا سقط حنین می شود؟,

وی با اشاره به اینکه یکی از شبهاتی که برای واکسیناسیون در فضای مجازی مطرح شده این است که واکسن موجب عقیم شدن یا عوارضی برای بانوان باردار می شود افزود: تا کنون هیچ نوع مدرک علمی دال بر اینکه تزریق واکسن باعث عقیم شدن و ایجاد عوارض برای جنین وجود ندارد لذا نباید به این شایعات توجه کرد.

,

چرا برخی با وجود تزریق واکسن، کرونای شدید می‌گیرند؟

, چرا برخی با وجود تزریق واکسن، کرونای شدید می‌گیرند؟,

این متخصص ایمونولوژی بالینی از آمریکا و انگلستان گفت: واکسیناسیون عمدتا تا ۸۰ درصد در افراد جامعه ایمنی ایجاد می کند و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد احتمال اینکه واکسن مؤثر واقع نشده باشد را باید درنظر داشته باشید.

,

وی با توضیح این مطلب که پس از واکسن در دز اول ایمنی بدن به هیچ عنوان جلوگیری از بیماری کرونا را نمی کند و پس از گذشت سه هفته از تزریق دز دوم عمدتا ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا بوجود خواهد آمد افزود: این موضوع که با فرد با تزریق واکسن مبتلا به کرونا می شود هیچ گونه پشتوانه علمی و صحت ندارد و هنوز باید پروتکل های بهداشتی شامل زدن ماسک، شستشوی دست ها و فاصله اجتماعی پس از واکسیناسیون از سوی افراد رعایت شود.

,

, ,

پس از تزریق واکسن، بدن ما چند ماه نسبت به ویروس مقاوم است؟

, پس از تزریق واکسن، بدن ما چند ماه نسبت به ویروس مقاوم است؟,

افشاری اظهار کرد: باتوجه به رفتار متفاوت ویروس کرونا نمی توان به طور قطعی مطرح کرد که واکسیناسیون چه مدت برای بدن ایمنی ایجاد می کند اما به طور کلی بر اساس داده های موجود بین ۸ تا ۱۲ ماه در بدن انسان ایمنی ایجاد می شود و پس از این مدت بستگی به رفتار ویروس دارد، اگر این ویروس جهش نداشته باشد احتمالا نیاز به دز سوم یا بوستر داریم و بستگی به مقدار و زمان پایداری ایمنی در بدن انسان که بعدا مشخص می شود.

,

وی با بیان اینکه امروزه ایمنی تنها با آنتی بادی سنجیده می شود و قابل آزمایش است افزود: در صورتیکه سیستم ایمنی نوعی ایمنی سلولی ایجاد می کند که به مراتب پایدارتر است و تا چندین سال می تواند با ایجاد سلول های خاطره‌ای در بدن انسان ایمنی طولانی در برابر ویروس کرونا ایجاد کند

,

آیا می شود بجای واکسن زدن، فقط سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

, آیا می شود بجای واکسن زدن، فقط سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟,

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در مورد اینکه واکسیناسیون انجام نشود و تنها از طریق مواد غذایی و مکمل ها سیستم ایمنی بدن تقویت شود شبهاتی وجود دارد اما در مورد بیماری های ویروسی از جمله کووید ۱۹ این مسئله صادق نیست.

,

وی با اشاره به اینکه باید سیستم ایمنی را از طرق مختلف تقویت کنیم اما این هیچ منافاتی با واکسیناسیون ندارد و باید هر دو انجام شود افزود: کسانی که اضطراب دارند خود این استرس و اضطراب باعث کاهش سیستم ایمنی می شود لذا باید در مورد مسائل مرتبط با کرونا استرس نداشته باشیم.

,

افشاری تصریح کرد: پالس‌های منفی در فضای غیراستاندارد مجازی که برای مردم ارائه می‌شود باید از سوی مردم نادیده گرفته شود تا در سیستم ایمنی تاثیرات منفی نداشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه