اخبار داغ

جمعه‌های مهدوی؛

شقاوت و سعادت؛ دو عامل مهم در نزدیکی و دوری به امام زمان(عج)

شقاوت و سعادت؛ دو عامل مهم در نزدیکی و دوری به امام زمان(عج)
جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد., شیرازه,
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی پرداخت و نوشت:
 
,
 
,
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی پرداخت و نوشت:
, حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی پرداخت و نوشت:,
 
,
 
,
یا مَوْلاىَ شَقِىَ مَنْ خالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ اَطاعَکُمْ
,
اى مولاى من بدبخت است کسى که مخالفت شما کرد و سعادتمند است کسى که شما را پیروی کرد.
,
 
,
در فرازی از زیارت آل یاسین، امام زمان عج پس از بیان مسلّم بودن وقوع قیامت و نام بردن از برخی وقوف و مراحل آن و اعتراف به حقّانیت بهشت و دوزخ، از ملاک «شقاوت» و «سعادت» انسان ها پرده برمی دارد. 
,
امام ع با اشاره به اصل ولایت، انحراف از آن را ملاک شقاوت و بدبختی و تبعیّت و پیروی از آن را، دلیل سعادت و نیک بختی بیان می نماید. 
,
در این فراز از زیارت، نکاتی نهفته است که بصورت مختصر، به آن اشاره می نماییم.
,
 
,
معنای «سعید» و «شقی» 
,
«سعید» از ماده ی «سعد» و «سعادت» و به معنی فراهم بودن اسباب نعمت و خیر و نیکی  است. به کسانی «سعید» می-گویند که دنیا و آخرت آن‌ها به راحتی و آسانی و در رفاه و آسایش می گذرد.
,
«شقی» از ماده ی «شقاوت» و به معنی فراهم بودن اسباب گرفتاری و مجازات و بلاست . شقاوتمند کسی است که در دنیا و آخرت خود دچار شدت، سختی و گرفتاری می شود. یعنی گاهی کسی گرفتار است و گرفتاری او برای خداست که این خود، سعادت است. اما گاهی گرفتاری انسان آن است که، انسان را از خدا دور کرده و بین او و معارف و باورهای دینی فاصله می-افکند، این شقاوت است و چنین انسانی «شقی».
,
نکته: آرام و آسودگی به معنای خانه¬ی چندهزارمتری و خودروی چندصدمیلیونی نیست، برخی هستند که از دنیا بهره ی بسیار دارند ولیکن روحشان آرام نیست؛ خانه ی بزرگ، امکانات فراوان و پول نقد بسیار دارند اما آسایش نداشته و اصطلاحاً آب خوش از گلویشان پایین نمی رود.
,
 
,
در مقابل هم، کارگر ساده‌ای را خواهید دید که با وجود این که سفره‌ی مختصری داشته و از دنیا بهره‌ی چندانی ندارد، همان سفره‌ی مختصر برایش گوارا است و با خیال راحتی در زندگی دنیایی خودش خوش است. 
,
مهم‌ترین عوامل شقاوت و سعادت
,
از مهم ترین عوامل شقاوت و بدبختی انسان، مخالفت با ولیّ خداست. یعنی هرکس که در برابر رهبر الهی، انبیاء و ائمه ع بایستد و با ایشان دچار زاویه و مخالفت بشود، در مسیر بدبختی و شقاوت قرار گرفته است. چنین شخصی، زندگی خود را به تلخی کشانده و آخرت او نیز چیزی جز خسران و تباهی نیست.
,
 
,
در مقابل، مهم ترین عامل سعادت انسان، اطاعت و پیروی از اولیای الهی است. تابع و پیرو اهل بیت ع، در صراط مستقیم حرکت می کند و جایگاه ابدی او، بهشت برین و جنّات نعیم است. 
,
حضرت فاطمه زهرا س در خطبه ی فدکیّه نسبت به نقش مهم اطاعت و پیروی از ولایت، اشاره نموده و می فرمایند: 
,
«فَجَعَلَ اللهُ... إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ و إمامَتَنا أماناً مِنَ الفُرقَةِ  ؛ خدا، اطاعت و پیروی از ما اهل بیت ع  را سبب برقراری نظم اجتماعی در امّت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه ها قرار داده است». 
,
 
,
به‌واقع باید گفت، امروز هر آنچه بی نظمی وجود دارد، از دین گریزی است. باید با قاطعیت گفت که یک متدیّن حقیقی وجود ندارد که اهل خلاف و خیانت و یا کلاهبرداری باشد. ادای دین را درآوردن راحت است. شاید بنده تسبیح دست گرفته، عبا، قبا و عمامه ای به سر کنم و یا با ظاهر آراسته، ادای دینداران را دربیاورم، اما باید گفت که، این ها هیچ کدام نشانه های دینداری نیست.
,
دیندار واقعی کسی است که:
,
- مقیّد بوده و مال حرام نمی خورد. 
,
- اگر حقّی گردن او باشد، محال است که تضییع حق نماید. 
,
- به همان میزان که مردم گناه می نمایند و دارای ضعف ایمان هستند، دیندار واقعی تسلیم خداست. 
,
- مرد دیندار، به همسر و فرزندانش ظلم نمی کند و بالعکس، زن دیندار هم به شوهر و بچه هایش اجحاف نمی کند.
,
 
,
این آشفتگی و اوضاع نابسامان که در دادگاه ها، پاسگاه ها و زندان ها وجود دارد، همگی از بی دینی است. حضرت زهرا س در حدیث فوق می فرمایند «جَعَلَ اللهُ إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّةِ». اطاعت از ما (اهل بیت ع) موجب نظم‌بخشی به جامعه ی شماست. «و إمامَتَنا أماناً مِنَ الفُرقَةِ»: امامت و رهبری ما باعث در امان بودن از تفرقه هاست.
,
 
,
علت تفرقه و تشتّت امروز عالم اسلام، در پسِ پرده ی غیبت بودنِ کسی است که تبعیّت و پیروی از او بر همگان لازم است. همان گونه که امام حسین ع فرمود: 
,
«مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُه ؛ [راه رسیدن به بندگی، معرفت و بی نیازی از همگان، این است که] اهل هر زمانی باید امام زمان خود را بشناسد همان که اطاعتش بر همگان لازم است».
,
اوضاع امروز کشورهای اسلامی را ملاحظه نمایید. نابسامانی امروز موجود در عالم اسلام ریشه در کجا دارد؟ علت اصلی بروز مشکلات امروز جوامع اسلامی در چیست؟ 
,
پاسخ روشن است؛ ریشه ی این تفرقه ها و تشتّت ها، کنار گذاشتنِ امیرالمؤمنین علی ع بعد از پیامبر ص بود. این هشداری بود که حضرت زهرا س در آن زمان به جامعه دادند که اگر تابع امامت باشید، تفرقه ای در جامعه پدید نخواهد آمد. چون همه ، بنده ی خدا و از یک پدر و مادر هستند، و دنیا را متعلّق به خدا می دانند. لذا هنگامی که حضرت ولی عصر عج ظهور می‌کنند، دنیای بشریّت، یک مملکت یکپارچه می شود؛ مرزها برداشته می‌شود؛ بشریّت با ظهور او به کمالات معنوی می رسد. کسی، خود را از دیگری جدا نمی بیند؛ آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی، شمال، جنوب و شرق و غرب، همه مخلوق خدا هستند و در یک کلمه، «مدینه ی فاضله» شکل می گیرد. چون «امام معصومِ جامعه» که تبعیّت از او باعث نظم و دوری از تفرقه می شود، وجود دارد.
,
 
,
امروز اگر درگیر بی نظمی های مختلفی هستیم، بخاطر نبود آن رهبر و امام الهی است. اگر اقتصاد ما دچار بی نظمی است، اگر در سیاست، خانواده، تربیت در رفت وآمدها، مجالس و عروسی ها، اگر در دادوستدها گاهی تندروی و گاهی کندروی می کنیم و دچار بی نظمی هستیم، علت آن، فراموش شدن رکن رکین «ولایت» درجامعه است.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه