اخبار داغ

نویسنده کتاب «مردی که تعطیلی نداشت» در گفت و گو با دانا مطرح کرد:

پای کار اسلام/ «استاد فرج نژاد هم عالم بودند و هم طراح»

پای کار اسلام/ «استاد فرج نژاد هم عالم بودند و هم طراح»
محسن مومنی نویسنده کتاب «مردی که تعطیلی نداشت» راوی خاطرات استاد فرج نژاد گفت: او یک استراتژیست به تمام معنا بود؛ یعنی فردی بود که از یک طرف به مبانی و مباحث نظری احاطه داشت و از سوی دیگر طراح عملیات‌های میدانی، مجازی و سایبری بود.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مردی که تعطیلی نداشت»؛ خاطراتی از طلبه خستگی ناپذیر و‌اندیشمند مجاهد، محمد حسین فرج نژاد همزمان با چهلمین روز آسمانی شدنش توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شده است. فرج نژاد در شب عید قربان ۲۹تیر۱۴۰۰ به همراه خانواده‌اش آسمانی شد. به همین بهانه با محسن مومنی نویسنده این کتاب به گفت و گو نشسته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «مردی که تعطیلی نداشت»؛ خاطراتی از طلبه خستگی ناپذیر و‌اندیشمند مجاهد، محمد حسین فرج نژاد همزمان با چهلمین روز آسمانی شدنش توسط انتشارات شهیدکاظمی روانه بازار شده است. فرج نژاد در شب عید قربان ۲۹تیر۱۴۰۰ به همراه خانواده‌اش آسمانی شد. به همین بهانه با محسن مومنی نویسنده این کتاب به گفت و گو نشسته ایم., محسن مومنی,

 

,

نوشتن این کتاب چگونه به شما پیشنهاد شد؟

, نوشتن این کتاب چگونه به شما پیشنهاد شد؟,

بعد از رحلت مرحوم استاد فرج نژاد در شب عید قربان، فرداصبح متوجه ماجرا شدم. داغ بسیار سنگینی بود. معمولا در حوادث اینچنینی ناخودآگاه جنبه های احساسی بر سایر جنبه ها غلبه پیدا می کند.

,

از همان اوایل صبح تا آخر شب که فضای مجازی را رصد می کردم، اخبار و اطلاعات ضد و نقیضی را درباره استاد می دیدم که عمدتا برداشت های ناروا و نادرستی از وضعیت زندگی و معیشت و ... ایشان بود.

,

همان شب با خودم فکر کردم برای اینکه بتوانم قدری فضا را از حالت احساسی خارج کنم و جنبه های مختلف شخصیت ایشان را تبیین کنم و همچنین روایت صحیحی از مشی علمی و عملی ایشان بیان کنم، خوب است که خاطرات خودم را از ایشان بنویسم و منتشر کنم.

,

بالاخره من حدود 15 سال استاد فرج نژاد را می شناختم و با ایشان حشر و نشر داشتم و شناختم از خیلی ها بیشتر و بهتر بود بنابراین بر خود لازم دیدم برای جلوگیری از تحریف شخصیت ایشان دست به قلم بشوم. همین امر انگیزه اولیه مرا برای ثبت خاطراتم از استاد فرج نژاد رقم زد و باعث شد تا اولین شماره از سلسله خاطراتم تحت عنوان «پای کار اسلام» را در کانال شخصی خودم (کانال اسلام سیاسی) در پیام رسان ایتا منتشر کردم.

,

پس از انتشار، بازخوردهای بسیار خوبی گرفتم. خیلی ها پیام دادند و درخواست کردند تا همین طور ادامه بدهم. من هم شروع کردم به انتشار سلسله خاطراتم در کانال ایتا. آرام آرام حجم خاطرات زیاد شد و خیلی از افراد دیگر هم که از دوستان، آشنایان یا شاگردان استاد بودند خاطراتشان را برای من می فرستادند تا منتشر کنم لذا انبوهی از مطالب در همین راستا جمع آوری و منتشر شد.

,

کم کم بعضی ها تماس می گرفتند یا پیام میدادند که خوب است خاطرات را برای مراسم چهلم استاد به صورت کتاب در آورید، بنده اول چنین قصدی نداشتم اما این پیشنهاد را با افراد سرشناس و باتجربه در حوزه چاپ و نشر در میان گذاشتم و آنها نیز بنده را تشویق به چنین کاری کردند.

,

هنگامی که تصمیم بر جاپ کتاب گرفتم برای اینکه تا حد امکان تمام ابعاد شخصیت استاد را ذکر کرده باشم شروع کردم و به رفقا و شاگردان ایشان تماس گرفتم و از تک تک آنها درخواست کردم تا خاطراتشان را برایم ارسال کنم.

,

از بیشتر افراد مصاحبه گرفتم و برخی هم خاطراتشان را نوشتند و برایم ارسال کردند تا اینکه در نهایت مجموعه خوبی از خاطرات شد، همواره معتقد بودم بهترین روشی که می شود به جنبه های مختلف شخصیتی یک فرد پی ببریم ثبت خاطرات است. خاطره بیان یک واقعیت است لذا روح دارد، جنس خاطره با متن ادبی و دکلمه و ... متفاوت است. خدا را شکر این اتفاق افتاد و متن اولیه کتاب تا اواخر مردادماه آماده شد.

,

, ,

از آنجاییکه انتشار این کتاب با چهلم استاد فرج نژاد همزمان شده بود، فرصت کافی برای تحقیق و پژوهش داشتید؟

, از آنجاییکه انتشار این کتاب با چهلم استاد فرج نژاد همزمان شده بود، فرصت کافی برای تحقیق و پژوهش داشتید؟,

آنچه که در ثبت خاطرات برایم مهم بود و مورد تاکید خانواده و برادران مرحوم فرج نژاد هم بود، برجسته سازی خطوط اصلی شخصیت ایشان بود لذا آنچه بیش از کمیت خاطرات و افراد مصاحبه شونده اهمیت داشت، کیفیت خاطرات بود. از آنجایی که شروع فعالیت های استاد فرج نژاد از یزد و در اواخر دهه 70 و اوایل دهه هشتاد بود لذا بخشی از خاطرات را از دوستانی گرفتم که در آن مقطع با مرحوم فرج نژاد در یزد همراه بودند.

,

بخش دیگر خاطرات را هم از دوستانی گرفتم که با استاد فرج نژاد در قم بودند و فعالیتهای علمی و مباحثاتی و... داشتند. بخش دیگری از خاطرات هم مربوط به فعالیت های استاد در راستای محرومیت زدایی و رسیدگی به مستضعفان و سفرهای استاد به زاهدان بود. البته با اکثر شاگردان و نزدیکان استاد فرج نژاد آشنایی داشتم، همین آشنایی موجب شد تا با سرعت بالاتری کار را انجام دهم و برای مراسم چهلم کار را برسانم هرچند قطعا آنچه جمع آوری کردم در برابر حجم انبوه خاطراتی که از افراد مختلف از استاد فرج نژاد دارند همچون قطره ای است در برابر دریا.

,

کتاب شامل چه فصل هایی است؟ درباره فصل های آن توضبح دهید.

, کتاب شامل چه فصل هایی است؟ درباره فصل های آن توضبح دهید.,

بخشهای مختلف کتاب عبارتند از: بخش اول پیشگفتار است به قلم نویسنده؛ بخش بعدی در «کلام مولا» نام دارد که ذکر حدیث شریفی است از مولا علی علیه السلام در بیان صفات برادری ایمانی که صفات ذکر شده مطابق شخصیت استاد فرج نژاد است.

,

بخش بعدی بیان رزومه ای اجمالی از فعالیتهای علمی و اجرایی استاد است. بخش بعدی فهرستی است از کتابها و مقالات ایشان.

,

بخش بعدی مقدمه است که مناسب دیدم تا یادداشت استاد سعید مستغاثی را به عنوان مقدمه بیاورم چراکه شناخت ایشان از استاد فرج نژاد و نکات زیبای ایشان بسیار باارزش و با اهمیت بود. بخش بعدی کتاب که شامل 72 خاطره است، متن اصلی کتاب را شکل می دهد. در انتها نیز «کلام آخر» ، برخی از پیام های تسلیت در بخش «ضمائم» و آلبوم تصاویر پایان بخش کتاب هستند.

,

, ,

ارتباط و توانایی علمی استاد فرج نژاد در حوزه علمیه و در رسانه باعث شده بود که در هر دو حوزه صاحب سخن باشند. اهمیت راهبردی رسانه در نگاه ایشان چگونه بود؟

, ارتباط و توانایی علمی استاد فرج نژاد در حوزه علمیه و در رسانه باعث شده بود که در هر دو حوزه صاحب سخن باشند. اهمیت راهبردی رسانه در نگاه ایشان چگونه بود؟,

از نظر بنده استاد فرج نژاد یک استراتژیست به تمام معنا بود. یعنی فردی بود که از یک طرف به مبانی و مباحث نظری احاطه داشت و از سوی دیگر طراح عملیاتهای میدانی، مجازی و سایبری بود.

,

ایشان هم در فقه، فلسفه، عرفان، قرآن، دشمن شناسی، یهودشناسی، فراماسونری، ادیان شرق و غرب، نمادشناسی، اسطوره شناسی و تاریخ  و هم در سینما، رسانه، انیمیشن، اینترنت و شبکه های اجتماعی  تبحر داشتند لذا ورودی عالمانه به مباحث داشت. استاد فرج نژاد هم عالم بودند و هم طراح. شاید در طول حیات مبارکشان بیش از هزار پروژه خرد و کلان را طراحی کرده بودند. و این در حالی بود که ایشان تقریبا هر روز تدریس داشتند و هر سال چندین دوره و اردو برگزار می کردند. اصلا وقت خالی در زندگی نداشتند. اینکه عنوان کتاب را گذاشتم «مردی که تعطیلی نداشت» این واقعیت دارد. اصلا شب و روز و تعطیل و غیر تعطیل برای او معنا نداشت.

,

مطالعه کار هر روز ایشان بود، اکثرا شبها با دوستانشان مشغول طرح ریزی عملیات بودند و هر روز در قالبهای مختلف طرح های خود را اجرا می کردند. کاملا عملیاتی بودند. طرح های ایشان هم در زمینه سینما و رسانه بود و هم در زمینه طب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی، کارآفرینی، تربیت نیرو و کار تشکیلاتی و...

,

هرجا احساس می کرد حضورش لازم است، می رفت و کار می کرد. با همه ملیت ها هم در ارتباط بود، از عراق و سوریه گرفته تا افغانستان و پاکستان و ...یک فرد کاملا علمی و در عین حال کاملا عملیاتی بود.

,

افرادی مانند استاد فرج نژاد که در حوزه های مختلف صاحب حرف و ایده باشند، کم است؛ از اهمیت معرفی چنین افرادی در قالب کتاب و فیلم و سریال بگویید.

, افرادی مانند استاد فرج نژاد که در حوزه های مختلف صاحب حرف و ایده باشند، کم است؛ از اهمیت معرفی چنین افرادی در قالب کتاب و فیلم و سریال بگویید.,

استاد فرج نژاد بسیار گمنام بود، دنبال شهرت و مقام هم نبود. البته هنوز هستند کسانی که مانند ایشان در عین گمنامی کارهای بزرگی را دارند انجام می دهند. امیدوارم بتوانیم این افراد را بشناسیم و به جامعه خصوصا نسل جوان معرفی کنند تا ببینند چه گوهرهای نابی داریم. هرچه از ایشان بگویم کم است، امیدوارم که مخاطبین گرامی حتما آثار ایشان را مطالعه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه