اخبار داغ

نامه نماینده مجلس در انتظار تحقق؛

وعده هایی که در تاریکی رنگ می‌بازند/ مردم در انتظار اقدامات وزیر تازه نفس نیرو

وعده هایی که در تاریکی رنگ می‌بازند/ مردم در انتظار اقدامات وزیر تازه نفس نیرو
قطعی های مکرر برق و دردسرهایی که برای شهروندان ایجاد کرده، یکی دوتا نیست، البته صنعت برق بارها اعلام کرده بود که خسارت های ناشی از خاموشی های بدون برنامه را پرداخت می‌کند، قول و وعده هایی که گویا تنها روی کاغذ مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ نتیجه قطعی برق تنها خاموشی های گاه و بی گاه نیست، گاهی قطعی‌برق نفسی را به شماره می‌اندازد و گاهی خسارتی را وارد می کند که میلیون ها تومان به ضرر خانواده ها یا صنعت می شود، امسال تابستان ایران به قطعی های بدون برنامه برق گره خورده بود خاموشی های بدون برنامه و غیرقابل پیش‌بینی..

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز, نتیجه قطعی برق تنها خاموشی های گاه و بی گاه نیست، گاهی قطعی‌برق نفسی را به شماره می‌اندازد و گاهی خسارتی را وارد می کند که میلیون ها تومان به ضرر خانواده ها یا صنعت می شود، امسال تابستان ایران به قطعی های بدون برنامه برق گره خورده بود خاموشی های بدون برنامه و غیرقابل پیش‌بینی..,

*قول هایی که بر باد رفتند

, *قول هایی که بر باد رفتند, *قول هایی که بر باد رفتند,

قطعی برق که به روزی دو، سه یا حتی چهار بار رسید طاقت مردم تمام شد، بیماران بسیاری با مشکل مواجه شدند و عدم توازن در جریان برق خسارت‌هایی را به همراه داشت، و در این میان صنعت برق بارها اعلام کرد که خسارت شهروندان ناشی از قطعی های مکرر برق پرداخت می شود؛ اما خبرهای پرداخت خسارت به همین جا ختم شد و کسی نبود تا بگوید آیا موفق شده خسارت خود را از صنعت برق بگیرد؟

,

در اواخر اردیبهشت ماه قطعی های برق به صورت گسترده به کشور و شهر اصفهان بازگشت، این قعطی ها  به گونه ای  بود که روزانه در ساعات مختلف شهر به طور کامل خاموش می‌شد.

,

در تاریخ یکم خردادماه محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر، درباره دلیل بهم خوردن تراز تولید و مصرف برق بیان کرد: خشکسالی و غیر ممکن شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالا رفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت به وجود آمدن  پدیده‌ی جدیدی به نام رمز ارزها، چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و بهم خوردن تراز تولید و مصرف شده است.

,

*پیک های مصرف بی سابقه، ناشی از نالایقی مسئولان وقت

, *پیک های مصرف بی سابقه، ناشی از نالایقی مسئولان وقت, *پیک های مصرف بی سابقه، ناشی از نالایقی مسئولان وقت,

بر اساس  آمار،  در اویل تابستان سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شد و شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری بودیم که در زمان مشابه در سال‌های گذشته بی سابقه بوده‌اند. برای نخستین بار در تاریخ کشور در اردیبهشت ماه شاهد رسیدن رکورد مصرف برق به مرز ۵۴ هزار مگاوات بودیم.

,

از سوی دیگر امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمز ارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبرو شد، همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمز ارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدید کرد، البته صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارزها خبر داد اما قیمت سرسام آور ارزهای مجازی نتوانست مانعی برای این مسئله باشد.

,

در مجموع  تمامی مسائل  عنوان شده ، موجب شد تا کل کشور درگیر خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی شوند  و این خاموشی های دردسرساز در اصفهان تا کنون ادامه دار شود.

,

* خاموشی هایی که ضرر به جان و مال زدند و کسی توجهی نکرد

, * خاموشی هایی که ضرر به جان و مال زدند و کسی توجهی نکرد, * خاموشی هایی که ضرر به جان و مال زدند و کسی توجهی نکرد,

برخی از شهروندان و اصناف و کارخانه ها به قطع دو یا چند باره و یا قطع خارج از برنامه زمان بندی برق در روز های خاموشی این طرح انتقاد کردند ، برخی از دانش آموزان و دانشجویان برای اینکه بتوانند در امتحانات و کلاس‌های خود به صورت آنلاین شرکت کنند دچار مشکل شدند و در گفت‌و گو با خبرنگار ما عنوان کردند در زمان امتحان یا هنگام حل سوالات و برگزاری کلاس با قطعی برق روبرو شدند.

,

همچنین خاموش شدن پی در پی وسایل سرمایشی، سوختن وسایل برقی و همچنین قطع شدن آب پس از قطعی برق را به دنبال دارد. عده‌ای اعتراض داشتند که با گرما زدگی کودکانمان چه کنیم؟ بیماران کرونایی که با دستگاه اکسیژن ساز در خانه بستری اند چه کنیم؟ اما کسی توجه نکرد.

,

قطعی برق علاوه بر منازل به برخی از بزرگراه‌ها و معابر اصلی شهر هم رسید که براساس گزارش خبرنگار ما، خاموشی چراغ‌های تقاطع‌ها، ترافیک و سردرگمی مردم را به همراه داشت و این مسئله هنوز در ساعات قطعی برق ادامه دارد.

,

اما جدا از دردسر‌های قطعی برق برای عموم مردم، این خاموشی‌ها ضرر های بسیاری در بخش‌های اقتصادی به همراه داشت، برای نمونه صاحبان مشاغل خرد بدون برق، برای فروش، تولید و یا ارائه خدمت با مشکل مواجه شدند، همچنین از بین رفتن مواد اولیه، آسیب به ماشین آلات صنعتی و خسارت به محصولات،  غذایی، کشاورزی و صنعتی خسارات هنگفتی به دنبال داشت.

,

*جوایزی که داده نشد!

, *جوایزی که داده نشد!, *جوایزی که داده نشد!,

در تاریخ پنجم خردادماه مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی شرکت توانیر  اظهار کرد: شاید مشارکت مردم در شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز‌ها، یکی از بهترین و عملیاتی‌ترین شیوه‌های ممکن برای مقابله با خاموشی‌ها باشد، هموطنان می‌توانند با معرفی مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز‌ها تا ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت کنند.

,

اما متاسفانه پس از انتشار این خبر، هیچ نتیجه‌ای  یا خبری  از پرداخت جوایز به مردم منتشر نشد تا سایر افراد که از مزرعه های رمز ارز غیر مجاز اطلاع دارند ترغیب شوند و این مراکز غیرمجاز را به صنعت برق گزارش دهند.

,

در نهایت پس وعده های پی در پی برای رفع مشکلات برق،  بیشتر هموطنان منتظر  برخورد قاطع  با مراکز غیر مجاز استخراج ارز و شناسایی این مراکز بودند، و انتظار داشتند مسئولان  برای رفع ناهماهنگی‌های اجرای برنامه زمان بندی قطع برق،  اقداماتی بیاندیشند تا  در تابستان  با کاهش خاموشی‌ها رو به رو شوند ، اما متاسفانه  هیچ وعده‌ای محقق نشد و این خاموشی ها تا به امروز چهاردهم شهریورماه ادامه داشت.

,

 

,

, ,

*راه های ارتباطی که برقرار نشد و بیمه هایی که تاثیری نداشتند

, *راه های ارتباطی که برقرار نشد و بیمه هایی که تاثیری نداشتند, *راه های ارتباطی که برقرار نشد و بیمه هایی که تاثیری نداشتند,

در روز دوازدهم خردادماه، محمد علی‌اکبری مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در نشست خبری اصحاب رسانه اصفهان، اظهار کرد: قطعی برق به‌صورت سراسری و در کل کشور اعمال می‌شود، و خاموشی‌ها  جزء جدانشدنی شبکه‌های توزیع برق است اما با مدیریت مصرف شبکه برق، می‌توان از خاموشی و قطعی کامل برق که منجر به آسیب بسیاری می‌شود، جلوگیری کرد،  همچنین اعلام کرد مشترکین برق، حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از آسیب به وسایل برقی، با شماره ۱۲۱ تماس گرفته و اعلام خرابی کنند.

,

وی افزود: تمامی اصناف بیمه هستند و می توانند برای جبران خسارت های  ناشی از قطعی برق از بیمه استفاده کنند،اولین گام برای استفاده از بیمه این است که با شماره ۱۲۱ تماس بگیرند و ثبت خسارت بکنند تا مراحل اداری پرداخت خسارت ها انجام شود.

,

پس از گذشت چند هفته از ثبت خسارت های مردمی و اصناف ، و بی توجهی به متضرر نه تنها هیچ نوع رسیدگی از سوی اداره برق و شرکت توانیر انجام نشد، بلکه  باز هم  قطعی های برق تشدید شد، و همین مسائل باعث اعتراض عده‌ای دیگر  از شهروندان و صاحبان مشاغل خرد و کلان شد، چراکه گاهی در کنار ضرر های مالی ، ضرر های جانی هم وارد شد، و بازهم کسی پاسخگوی خسارت‌های وارد شده نبود و حتی در بعضی مواقع مسئولان آسیب های وارد شده را نادیده میگرفتند یا انکار می‌کردند.

,

در نهایت بعد از اینکه تحمل و صبرمردم در حال اتمام بود و روز های متوالی در مقابل اداره های برق اصفهان تجمع می‌کردند، یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس به این مسائل  واکنش نشان داد.

,

 

,

, ,

*نامه نماینده مجلس در انتظار تحقق

, *نامه نماینده مجلس در انتظار تحقق, *نامه نماینده مجلس در انتظار تحقق,

در تاریخ نوزدهم مرداد ماه، عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  در نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو  وقت، رضا اردکانیان با اشاره به گلایه مردم از افزایش چشمگیر قطعی برق بیان کرد: باید هر چه سریعتر خسارت مشترکان برق پرداخت شود، همانگونه که مستحضرید، در روزهای اخیر قطعی برق بویژه در استان و شهرستان اصفهان، افزایش چشمگیری داشته و هموطنان در این خصوص گلایه جدی دارند. در برخی محلات و مناطق، برق منازل و اصناف دو الی سه بار در روز قطع شده است.

,

وی افزود : با توجه به اینکه وسایل برقی برخی هموطنان در این قطعی ها دچار آسیب جدی شده و با عنایت به هزینه بالای تامین و خرید وسایل برقی، مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به پرداخت خسارت اقدام شود.

,

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نامه ادامه داد: طبق اطلاعیه های قبلی وزارتخانه، تاکنون خسارت‌ها پرداخت نشده و قول پرداخت خسارت برای ماه‌های آینده داده شده، این درحالیست که برخی وسایل برقی و ضروری هموطنان دچار آسیب جدی شده و بواسطه تورم و مشکلات معیشتی، برخی از این عزیزان درحال حاضر منبع مالی موردنیاز جهت خرید آن وسایل را در اختیار ندارند،  حل موضوع خسارت مشترکان برق نیازمند ورود و پیگیری شخص وزیر است.

,

*پرداخت‌ها در زمان‌های کوتاه تحقق نمی یابند

, *پرداخت‌ها در زمان‌های کوتاه تحقق نمی یابند, *پرداخت‌ها در زمان‌های کوتاه تحقق نمی یابند,

اکنون محمد علی اکبری در گفت‌ و گو با خبرنگار ما، در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در جهت خسارت‌های ثبت شده شهروندان اصفهانی مبلغی پرداخت شده است یا خیر اظهار کرد: از اوایل سال تاکنون پرداخت خسارت ها انجام شده است، اما اینکه بخواهیم بگوییم  این پرداختی ها صرفا به علت خاموشی‌های کمبود تولید باشد، خیر اینگونه نیست، چراکه از این خاموشی های سال جاری، زمان زیادی نمی گذرد و تنها برای  افراد خسارت دیده بازرسی های  میدانی انجام شده است، در ادامه افراد باید وسایل های خود را تعمیر کنند و  سپس فاکتورهای خودشان را تحویل دهند، این فاکتورها به جلسه کمیسیون ها میروند و پس از بازرسی های نهایی هزینه خسارت ها پرداخت می شود، البته به صورت مداوم جلسات کمیسیون‌ها  در حال برگزار است و تعدادی از مبالغ پرداخته شده‌اند.

,

*خسارت ها تنها به مشترکین خانگی و تجاری محدود می‌شود

, *خسارت ها تنها به مشترکین خانگی و تجاری محدود می‌شود, *خسارت ها تنها به مشترکین خانگی و تجاری محدود می‌شود,

وی افزود: پرداخت خسارت ها مراحل  اداری خاص خود را دارد، و این طرح بیمه خسارت ها صرفا برای مشترکین خانگی و تجاری بوده، یعنی اگر اصناف هم خسارتی دیده اند، می توانند ثبت کنند اما صنایع‌ای که به هر دلیل به تجهیزات یا مواد اولیه شان آسیب وارد شده است، باید جداگانه ثبت خسارت کنند و پیگیر باشند تا  از طریق دیگری مبالغ آن‌ها پرداخت شود، ولی بازهم نمیتوانیم  بگوییم این خسارت ها مربوط به اداره برق نیست، چراکه قانون دیگری به نام حمایت از تولید، وجود دارد که منابع پرداخت آن‌ها از جای دیگر تامین می شود، اما در نهایت برای مشترکین خانگی و تجاری خسارت‌ها را خودمان تامین می‌کنیم و برای مشترکین صنایع از سازمان صنعت و معدن و استانداری باید تصمیم گیری شود.

,

حال باید دید چه زمانی خسارت شهروندان که به خاطر خاموش های بدون برنامه متضرر شده‌اند پرداخت می‌شود؟ زمانی که برای مسئولان صنعت برق چندان هم مهم نیست، اما آیا این زمان برای خسارت دیدگان هم بی اهمیت است؟

,

چگونه  ممکن است مسئولان صنعت برق پس از وعده های فراوان به خاطر پرداخت خسارت شهروندان از قطع ناگهانی برق و خاموشی های بدون برنامه، حال قول های خود را فراموش کنند و به سادگی به اعتماد مردم و به سخنانشان بی تفاوت باشند؟ آیا بهتر نبود قبل از هر قول و وعده ای همه جوانب امر در نظر گرفته می شد؟

,

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حضور وزیر جدید نیرو که پرونده پرباری در مدیریت خود دارد و توانسته در بخش های مختلف کشور موفقیت های زیادی برای کشور ایجاد کند، امید این وجود دارد که این مسئله نیز مدیریت شود که در مرحله اول قطعی برق مدیریت شود و در مرحله دوم در صورت قطعی برق به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها در هشت سال گذشته، خسارت مشترکان پرداخت شود.

,

انتها پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه