اخبار داغ

از ناسالم بودن کیفیت هوا تا خسارت میلیاردی طوفان به بخش کشاورزی؛

افزایش ۹۰ درصدی پدیده گردوغبار در خراسان جنوبی

افزایش ۹۰ درصدی پدیده گردوغبار در خراسان جنوبی
وقوع پدیده گردو غبار طی تابستان سال جاری ۹۰ درصد در خراسان جنوبی افزایش داشته و طوفان خسارت میلیاردی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تابستان فصلی است که علاوه بر گرم بودن هوا وزش بادهای 120 روزه را در دل خود دارد. بادهایی که گاها شدید و بسیار شدید شده و حتی به طوفان ختم می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

تابستان سال جاری به نظر می‌رسد بیش از سایر سالهای شاهد وزش بادهای شدید هستیم و معمولا هر هفته یک تا دو روز باد شدید مهمان آسمان استان است.

,

بادهایی که با گردوخاک همراه بوده و شرایط را برای تنفس سخت کرده و خسارات زیادی به کشاورزان وارد می‌کند.

,

برای بررسی بیشتر این موضوع که چرا در سال جاری بیش از سالهای گذشته شاهد وزش باد شدید همراه با گردوخاک در استان هستیم با مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

,

علیرضا خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: وزش بادهایی که در تابستان شاهد آن هستیم و گاها همراه با گردوخاک است به بادهای 120 روزه موسوم است.

,

وی افزود: وزش بادهای 120 روزه از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا نیمه های مهرماه ادامه دارد.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی عنوان کرد: وزش بادهای 120 روزه هر ساله در خراسان جنوبی وجود داشته، ادامه دارد و خواهد داشت.

,

خندان رو اظهار کرد: اوج وزش بادهای 120 روزه را در خرداد ماه شاهد هستیم.

,

وی گفت: وزش بادهای 120 روزه معمولا همراه با گردو خاک است و امسال میزان روزهای همراه با گردو غبار در استان افزایش داشته است؛ دلیل این افزایش نیز کاهش بارندگی طی زمستان سال گذشته و بهار سال جاری است.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی بیان کرد: کاهش بارندگی و تشدید خشکسالی که طی 70 سال گذشته بی سابقه بوده باعث شده امسال بادهای 120 روزه با گردوخاک بیشری همراه باشد.

,

خندان رو اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه 36 روز باد همراه با گردوخاک شدید در استان داشتیم.

,

افزایش 90 درصدی روزهای پدیده گردوخاک در خراسان جنوبی/ ادامه وزش بادهای شدید در استان

, افزایش 90 درصدی روزهای پدیده گردوخاک در خراسان جنوبی/ ادامه وزش بادهای شدید در استان, افزایش 90 درصدی روزهای پدیده گردوخاک در خراسان جنوبی/ ادامه وزش بادهای شدید در استان,

وی با بیان اینکه این عدد نشان دهنده افزایش 90 درصدی روزهای پدیده گرد و خاک در استان نسبت به سال گذشته است، بیان کرد: این عدد نسبت به بلند مدت رشد 11 درصدی را نشان می‌دهد.

,

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی عنوان کرد: بیشترین روزهای گردوخاک در حاجی آباد زیرکوه و کمترین را در قاین شاهد بودیم.

,

خندان رو گفت: گرد و خاک به پدیده ای در استان تبدیل شده و اگر طی زمستان سال جاری و بهار سال آینده شاهد کمبود و کاهش بارندگی باشیم شرایط برای تابستان سال آینده از نظر وزش بادهای شدید همراه با گردوخاک وخیم تر خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه شنبه آینده شاهد وزش باد شدید و گردوخاک در استان هستیم، افزود: وزش باد در استان ادامه دارد؛ وزش بادهای 120 روزه نیز تا اواسط مهرماه مهمان استان خواهد بود و بعد از آن کم خواهد شد.

,

و اما وزش باد شدید همراه با گردوخاک بر ناسالم بودن هوا تاثیر گذار است.

,

شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است

, شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است, شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است,

حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است.

,

وی با بیان اینکه دوشب گذشته شاخص کیفیت هوا به بالای ۱۵۰ رسید، افزود: بر این اساس، شاخص ذرات معلق ریز بزرگتر از ۲.۵ میکرون در همه شهرستان‌ها بالا و کیفیت هوا برای همه گروه‌ها به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و چشمی ناسالم است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: کانون‌های فرسایش بادی زیادی در استان و کشور داریم لذا خشکسالی‌های پی در پی، بارندگی کم و رطوبت پایین زمین و کاهش پوشش گیاهی پدیده گرد و غبار را در پی دارد.

,

وزش باد شدید که گاها با طوفان ختم شده به بخش کشاورزی استان نیز خسارات قابل توجهی وارد کرده است.

,

خسارت بیش از 270 میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی

, خسارت بیش از 270 میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی, خسارت بیش از 270 میلیارد تومانی طوفان به بخش کشاورزی,

رضا یزدان مهر رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص گفت: مجموع خسارت‌های بخش کشاورزی در خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون به دلیل طوفان حدود ۲۷۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان است.

,

وی افزود: کل مساحت زراعی آسیب دیده ۱۲ هزار هکتار است که بین ۵ تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند و در بخش باغی نیز ۱۷.۵ هزار هکتار بین یک تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند.

,

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در حوزه زیرساختی نیز به حدود ۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت ۵ تا ۵۰ درصدی وارد شده است.

,

یزدان مهر در زمینه خسارت‌های سال گذشته نیز عنوان کرد: سال گذشته ۵۵۹ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد که ۲۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خسارت سیل فروردین و اردیبهشت ماه بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه