اخبار داغ

روایتی از قلب‌های قرمزِ چهره‌های برنزه؛

افزایش پنجه‌های کوچک تلاش در کشور؛ وقتی که جثه‌های کوچک کارهای بزرگ انجام می‌دهند

افزایش پنجه‌های کوچک تلاش در کشور؛ وقتی که جثه‌های کوچک کارهای بزرگ انجام می‌دهند
امروزه افزایش تعدد کودکان کار را در محیط‌های شهری شاهد هستیم، قد و نیم قدهایی که با آن جثه‌های کوچک‌شان بر سر چهارراه‌ها با شرایطی که بیماری منحوس کرونا تهدیدی جدی برایشان محسوب می‌شود، در حال کار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شرایط  شغلی با تعاریف مختلفی برای انسان ها تبیین شده است، هر شغلی را نمی توان به هر انسانی در جامعه تعمیم داد، به طور مثال برای شغل های اداری شرایطی خاص و همچنین برای شغل های نظامی نیز شرایط منحصر به فرد خودش را می خواهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از همه مهم‌تر طی کردن شرایط سنی و بازه های زمانی تحصیلی و به اصطلاح رسیدن به پختگی عقلی و رفتاری باعث می شود انسان ها را در پست های شغلی منحصر به فرد خودشان شاهد باشیم، اما ورود زودهنگام کودکان به عرصه اشتغال از چالش هایی است که امروزه در کشورمان رو به افزایش بوده است.

,

کودکانی که در هیاهوی درس خواندن و بازی‌های کودکانه شان با ورود به عرصه های اشتغال خیابانی در پی چندرغاز درآمد زایی، خط بطلانی بر روی احساسات  بچگی شان کشانده اند.

,

برخی از آنها با دسته های گل، برخی دیگر با در دست داشتن دستمال کاغذی، گروهی با شیشه پاک کن و تیغه آن ، برخی با فال فروشی و جمعی دیگر نیز با ترازوی وزنی به دنبال امرار معاش هستند، اما در این حین کودکان زباله گرد را نمی توان از این لیست حذف نمود چرا که سخت ترین شرایط را کودکانی به دوش می کشند که در بدترین شرایط آب و هوایی در پی جمع کردن دور ریختنی های قابل فروش هستند.

,

, ,

روایت "محمدعارف" از سه سال تلاش در این عرصه

, روایت "محمدعارف" از سه سال تلاش در این عرصه, روایت "محمدعارف" از سه سال تلاش در این عرصه,

محمدعارف یکی از آن چندین  کودک کاری است که به همراه دوستانش هر روز در محل چهارراه ورزشگاه خلیج فارس و چهار راه دانشگاه بندرعباس حضور پیدا می کند.

,

این کودک کار بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: قریب به سه سال است که به همراه دوستانم بر سر چهارراه ها حضور پیدا می کنیم و با تمیز کردن شیشه های خودروها منتظر دریافت مبلغی هزینه هستیم.

,

وی از شرایط سخت زندگی شان سخن می گوید، به گفته وی شرایط زندگی مطلوبی ندارند و دلیل اصلی کار کردن او عدم استطاعت مالی و درآمدی خانواده شان است که او را به عرصه خیابان کشانده و مجبور به تحمل گرمای بندرعباس است.

,

محمدعارف اشاره ای به پوستش می کند و با خنده می گوید این گونه که به نظر می رسد آفتاب سوزان پوستم را برنزه کرده اما برای اینکه اندکی از نیازهای روزمره خود و خانواده ام را تامین نمایم حاضر هستم پوستم از این نیز برنزه تر شود.

,

این کودک کار بندرعباسی در ادامه با بیان اینکه عرصه کار در خیابان را نمی پسندم اما مجبور به این کار هستم، گفت: در این شرایط شغلی حتی بدرفتاری هایی را از برخی رانندگان و شهروندان شاهد هستیم و شرایط جسمانی مان اجازه دفاع از خودمان را نمی دهد.

,

, ,

ماجرای کتک خوردن کودک کار

, ماجرای کتک خوردن کودک کار, ماجرای کتک خوردن کودک کار,

وی از کتک خوردنش در ماه گذشته سخن گفت و تشریح کرد: پس از اینکه به سمت یک خودرو رفتم و بنا داشتم شیشه های آن را تمیز کنم راننده از ماشین پیاده شد و با یک سیلی و حالت پرخاشگرانه از خجالت ما درآمد.

,

محمدعارف که از این موضوع هنوز هم خاطره خوبی در ذهنش نمانده است، ادامه داد: چند دقیقه بعد همان راننده به سمتم آمد و از کاری که انجام داده بود عذرخواهی کرد و مبلغ 20هزار تومان هم هدیه داد.

,

شهروندان در دوران کرونا ما را از خود می رانند

, شهروندان در دوران کرونا ما را از خود می رانند, شهروندان در دوران کرونا ما را از خود می رانند,

مرتضی یکی دیگر از کودکان کار بندرعباسی که با محمدعارف همراه است از شرایط سخت کرونایی سخن گفت و اظهار کرد: از زمانی که کرونا آمده شهروندان ما را از خودشان می رانند.

,

وی که ماسکی بر صورت ندارد عدم این اقدام را نداشتن هزینه عنوان کرد و گفت: تمام اندک درآمدی هم که در طول شبانه روز به دست می آوریم ناچار هستیم برای گذران یک روز از زندگی خرج کنیم.

,

مرتضی که دانش آموز پایه پنجم دبستان شهید غلامی بندرعباس است با بیان اینکه عوامل شهرداری ما را دنبال می کنند از این اقدام اظهار ناراحتی کرد و ابراز کرد: هدف از حضور ما در چهارراه ها و معابر شهری فقط به خاطر امرار معاش خود و خانواده مان است.

,

, ,

پدرم بیش از هشت ماه بیکار است

, پدرم بیش از هشت ماه بیکار است, پدرم بیش از هشت ماه بیکار است,

مسلم یکی دیگر از همراهان محمدعارف و مرتضی است که هر روز صبح از ساعت 8 تا پاسی از شب در چهارراه های شهر مشغول تمیز کردن شیشه های اتومبیل ها هستند.

,

وی از بیکاری پدرش سخن گفت و عنوان کرد: پدرم بیش از هشت ماه است که شغل کارگری اش را از دست داده است و من به همراه برادرم محسن ناچار هستیم برای کمک به تامین مایحتاج ضروری خانواده مان در عرصه های کار حضور پیدا کنیم.

,

مسلم خواستار اقدامات مسوولانه غیر ترحم آمیز مدیران شهری شد و خاطرنشان کرد: تا کنون حضور مسوولان را به عنوان یک تهدید و برخورد فیزیکی تلقی کرده ایم در صورتی که ما هم جزئی از جامعه هستیم و مسوولانی که در عرصه های مدیریتی این شهر قبول مسئولیت کرده اند می توانند با بررسی کمبودهای ضروری زندگی مان اندکی از آلام ما را کاهش دهند.

,

, ,

وضعیت نابسامان کودکان کار رو به افزایش است

, وضعیت نابسامان کودکان کار رو به افزایش است, وضعیت نابسامان کودکان کار رو به افزایش است,

زینلی یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت و با خبرنگار ما در این رابطه اظهار کرد: وضعیت نابسامان کودکان کار در خیابان ها و معابر شهرستان بندرعباس روز به روز رو به افزایش می باشد.

,

این شهروند بندرعباسی افزود: تعطیلی مدارس نیز یکی از عوامل افزایش تعداد کودکان کار در سطح  جامعه می توان عنوان کرد چرا که فرصت های زمانی بیشتری در اختیار کودکان قرار گرفته است.

,

وی تصریح کرد: حتی با وجود بیماری منحوس کرونا که خطری جدی برای جان انسان ها می باشد نیز تاثیری در کاهش حضور کودکان کار در سطح شهر نشده است.

,

به گفته این شهروند بندرعباسی آینده کاری کودکان کار با شرایط کرونایی و پیک های خطرناکی که هر روز با علائم جدیدی تری خود را نشان می دهد، غیر قابل تصور است.

,

کودکان کار به دلیل شرایط بد معیشتی به خیابان ها کشانده می شوند

, کودکان کار به دلیل شرایط بد معیشتی به خیابان ها کشانده می شوند, کودکان کار به دلیل شرایط بد معیشتی به خیابان ها کشانده می شوند,

صادقی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی ضمن گلایه از مسوولان از اقدامات و مسئولیت های اجتماعی شان نسبت به کودکان کار اظهار کرد: هر یک از این کودکان کار نیز به مانند فرزندان ما هستند که به خاطر شرایط معیشتی و عدم استطاعت مالی راهی خیابان ها و چهارراه ها شده اند.

,

این بانوی بندرعباسی گفت: وجود بیماری منحوس کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط کودکان کار و ارتباط های متعددی که به واسطه کارشان با شهروندان دارند، باعث می شود ناقلان این بیماری منحوس باشند.

,

وی بر  لزوم حمایت جامعه از این کودکان تاکید و خاطرنشان کرد: هر شهروندی می تواند با اهداء ابتدایی ترین لوازم پروتکل های بهداشتی نظیر ماسک، الکل و دستکش جهت حفظ سلامت این کودکان در شرایط کرونایی حمایت لازم را داشته باشد.

,

مورد ابتلای کودکان کار به کرونا نداشته ایم

, مورد ابتلای کودکان کار به کرونا نداشته ایم, مورد ابتلای کودکان کار به کرونا نداشته ایم,

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: تا کنون مورد ابتلای کودکان کار به بیماری منحوس کرونا که منجر به بستری در بیمارستان شده باشد در بندرعباس گزارش  نشده اما از اتباع بیگانه مواردی مشاهده شده است.

,

نوروزیان افزود: یکی از مواردی که در کودکان کار می تواند نگران کننده باشد، بحث ناقل بودن آنها است و با توجه به اینکه اکثریت آنها توان تهیه ملزومات رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند به دلیل تماس نزدیک با شهروندان می توانند ناقل باشند.

,

وی ابراز کرد: عدم استفاده از ماسک در چهارراه های شلوغ تهدید ابتلا به این بیماری منحوس را چند برابر می کند و از شهروندان خواهشمندیم در حفظ پروتکل های بهداشتی آنها را مساعدت نمایند.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با بیان اینکه حضور کودکان کار در نقاط مختلفی از شهر را شاهد هستیم؛ خاطر نشان کرد: از تمام شهروندان می خواهیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا به سلامت خودشان و این گروه از کودکان آسیبی نرسد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه