اخبار داغ

مدیرعامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر مطرح کرد؛

صنایع دستی؛ چشم انتظار دست حمایت/ رقابت در صنایع دستی با حفظ اصالت

صنایع دستی؛ چشم انتظار دست حمایت/ رقابت در صنایع دستی با حفظ اصالت
صنایع دستی از جمله هنرهای ماندگار است که مهدیشهر در این زمینه سرآمد بسیاری از شهرستان‌های استان سمنان است و بر همین اساس لازم است تا در این زمینه مسئولان توجه بیشتری داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، شهرستان مهدیشهر مهد هنر و جلوه‌گاه ظرافت و هنر مردان و زنانی است که قدمت هنرشان به صدها سال پیش برمی‌گردد و این مهارت سینه به سینه و نسل به نسل با رنج و مشقت به نسل امروز رسیده است و ما بدان افتخار می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

هنری که با جان و دل خلق می‌شود و به جز شکوه و زیبایی چیز دیگری نمی‌توان از آن استنباط کرد و باید به خود بالید و افتخار کرد که چنین مردان و زنان هنرمندی در طول تاریخ استان سمنان می‌زیستند و ممکن است دست روزگار آنان را به فراموشی بسپارد.

,

غالب صنایع دستی شهرستان مهدیشهر، حاصل هنر زنان منطقه است که می توان به صنایعی چون قالی بافی، پلاس، نمد بافی، گلیم، جاجیم بافی، و بافتن پارچه های کما بیش ظریف مانند چادر، برک، شال ریا، مقنه، تیرمن کلاه های پشمین و نمدی، سرگیـرا(چادر بانوان)، مکئنه (سرپوشه)، کژین شئوی(تنپوشه)، فراخ شئوال(دامن)، پارچه های ظریف ابریشـمی(کژین)، اشاره کرد.

,

فرش دستباف مهدیشهر از جایگاه ویژه ای در کشور و در سطح بین المللی برخوردار است و در نمایشگاه فرش دست بافت در آلمان در سال 1372 مقام جهانی را کسب کرده است.

,

سید فاطمه خادمیان یکی از آن هنرمندان مهدیشهری است که در صنایع دستی فعالیت دارد؛ وی به عنوان مدیر عامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر تصمیم گرفت تا با ورود در این عرصه صنایع دستی مهدیشهر را احیاء کند.

,

سید فاطمه خادمیان مدیر عامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به جایگاه مهم صنایع دستی  در جهان، اظهار کرد: ایران در بین کشور های جهان در بحث صنایع دستی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ تنوع حرف اول را می زند و رقیبی در جهان ندارد.

, مرآت,

وی با اشاره به تاریخ کهن شهرستان مهدیشهر و صنایع دستی موجود در آن زمان، گفت: لباس های مهدیشهری ها در زمان قدیم بر گرفته از پوشش زرتشتیان در آن زمان بوده است.

,

خادمیان با بیان اینکه با احیای پارچه ها و تغییر دادن رنگ و نوع دوخت لباس ها می توان به مخاطب خود احترام گذاشت، تصریح کرد: با حفظ اصالت و بالا بردن کیفیت کار یک بازار رقابتی را در بحث صنایع دستی در کشور ایجاد کرده ایم.

,

وی با اشاره به احیای 6 نوع از پارچه های تولیدی این شهر، بیان کرد: با احیای این نوع پارچه ها هم از لحاظ کیفیت وهم از لحاظ نوع رنگ بندی تلاش کردیم که بیشترین تنوع را داشته و باب میل همه و سلایق مختلف تولیدات خود را افزایش دهیم.

,

خادمیان با اشاره به نشات گرفتن صنایع دستی در پوشش های دینی و ملی، بیان کرد: پوشش بانوان با چادرهای دست بافت که تولید خودشان بود باعث جلوگیری از سوختگی در برابر آفتاب و پوشش از دید نامحرمان می شد.

,

مدیرعامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر در خصوص تفاوت پوشش بانوان در زمان قدیم وحال حاضر، عنوان کرد: در زمان قدیم پوشش همه بانوان به یک شکل بوده و همه یک دست وهمدل بودند ولی با گذر زمان این نوع پوشش دست خوش تغییر قرار گرفته است و هر کسی با سلایق مختلف پوشش خاصی را دارد.

,

خادمیان با بیان اینکه کارمان هنری است و هنر دوستان زیادی به این کار علاقه نشان داده اند، اظهار کرد: هنر دوستان زیادی برای یاد گیری در کنار ما قرار گرفته اند و در دانشگاه ها و مجامع مختلف حضور پیدا کرده ام تا بتوانم این هنر زیبا را به تمامی هنر دوستان آموزش بدهم و این مسیر را با قدرت ادامه خواهم داد.

,

مدیرعامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر با اشاره به خودکفایی در امر صنایع دستی، تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی مراحل تولید این محصولات در دستان خودمان است و کاملا خود کفا هستیم  ور از مسئولان انتظار است تا باید این اقدام را حمایت 100 درصدی داشته باشند.

,

وی در خصوص ورود پوشاک، آسیبی به صنایع دستی نزده است، عنوان کرد: با ورود این پوشاک در اوایل کار به دلیل نداشتن تنوع در صنایع دستی آسیب جدی وارد شده بود که با احیا درست و بروز کردن این پوشاک قدیمی بازار بسیار رقابتی شده و صنایع دستی جایگاه مناسب خود را پیدا کرده است.

,

خادمیان با اشاره به تولید انواع تن پوش های آقایان و بانوان و تنوع در رنگ ها ونوع پارچه، تصریح کرد: با توجه به گران بودن تن پوش های اصیل برای اینکه همه اقشار جامعه بتوانند از این نوع پوشش ها استفاده کنند اقداماتی را روی پارچه های بازاری انجام داده ایم تا بتوانیم پوشش با طرح قدیمی داشته باشیم.

,

مدیر عامل شرکت صنایع دستی اطلس سنگسر با بیان اینکه مواد اولیه این محصولات را از تمام ایران با بالاترین کیفیت تهیه می شود، بیان کرد: با حمایت های بسیار زیادی از سوی مسئولین در سطح استان در تمامی نمایشگاه های بین الملی حضور داشته و بهترین برند سازی را کرده ایم.

,

وی با اشاره به صادرات صنایع دستی مهدیشهر به کشورهای آلمان، ایتالیا، آمریکا وکشورهای مختلف، تصریح کرد: استقبال ملت های مختلف از سراسر جهان از صنایع دستی مهدیشهر بسیار زیاد است و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

,

خادمیان با اشاره به حمایت های مردم مهدیشهر در بحث احیا و تولید صنایع دستی، تصریح کرد: مردم مهدیشهر از من و کارم بسیار حمایت کرده و پشتوانه ام  در این سال ها بوده اند که با روحیه دادن فراوان این مسیر سخت را برای بنده آسان کرده اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه